Beste goedkope synth

de an1x is toch gemakkelijk te editen? vind die echt een fluitje van een cent, en veel uitgebreider dan de jp8000
klinkt ook veel beter en veelzijdiger

Hij is niet lastig te editten, maar denk dat de JP wel net iets makkelijker is. Maar dat, net als geluid, heeft natuurlijk een bepaalde (hoge) mate van subjectiviteit. Maar als je dan bedenkt dat een AN1x, maar €200 kost....en dan al die mogelijkheden...tja dan kun je nooit een miskoop doen.

an1x of virus ?

Ik zou de AN1x zeer zeker overwegen. Ik heb er laatst 1 gekocht, en ben er helemaal weg van. Ik heb vaak gedacht: "nee, die hoef ik niet", maar hij is helemaal niet lastig te editten! Paar uurtjes kloten en je kunt ermee lezen en schrijven. Lekker masterkeyboard ook! En de sound is echt super. En dat voor maar 150-200 piekies!

ALs je €500 te besteden hebt en je wilt vooral lol hebben in het programmeren van synths en muziekmaken zonder direct uren te moeten studeren, dan zijn er zeer aantrekkelijke synths, zelf kan ik je dan aanbevelen (meeste 2e hands goed te scoren), wel allemaal VA's maar lijkt mij prima.

1) Roland JP8000 (zo makkelijk te programmeren en lekkere sound)
2) Virus B (veel knoppen en een sound! Leercurver is wel steiler)
3) Iets van novation (K-Station bijvoorbeeld). Erg fijn geluid en ook makkelijk te programmeren
4) Yamaha AN1x, vaak erg onderschat en je koopt hem voor weinig
5) Nord Lead (ook erg eenvoudig)

In dit lijstje hoort toch echt wel een SH-201 thuis.

Die is misschien niet zo uitgebreid als een JP8000 (bijvoorbeeld op vlak van memory en recorden van performances enz.) maar dan weer stukken eenvoudiger kwa layout.
Alles netjes op een rijtje. Het aantal knoppen en sliders is net voldoende om het overzicht niet te verliezen. In feite de ultieme beginnerssynth.
Eigenlijk had deze synth de naam "Juno" moeten krijgen ipv die huidige sample-troep.

Uit eigen ervaring kan ik helaas niets zeggen over de sound van de SH-201.
Dankzij de uitgebreide arpeggiator heeft deze synth een trance-reputatie. Staar je daar aub niet op blind, ik heb demo's gehoord van lekkere 80's plaatjes voortgetrokken door de SH-201. Met een arp kan je ook fijn Rio en Hungry like the wolf van Duran Duran, of On the run van Pink Floyd spelen.

Uit eigen ervaring kan ik helaas niets zeggen over de sound van de SH-201.
Dankzij de uitgebreide arpeggiator heeft deze synth een trance-reputatie. Staar je daar aub niet op blind, ik heb demo's gehoord van lekkere 80's plaatjes voortgetrokken door de SH-201. Met een arp kan je ook fijn Rio en Hungry like the wolf van Duran Duran, of On the run van Pink Floyd spelen.

De SH-201 is niet de meest spannende VA, maar er is voldoende leuks uit deze bak te halen. De oscillators hebben een supersaw in huis, en dat associeren veel mensen natuurlijk met trance, maar het is geen 'one-trick-pony' wat dat betreft.

Hij is in staat een redelijke rits standaard V(A) type sounds voort te brengen. Het filter is niet het beste wat er op de markt beschikbaar is, en hij heeft een behoorlijk digitale klank. Echter, ik merk dat ik met andere synths die op papier beter en krachtiger zijn dan de 201, erg veel moeite heb om precies dat stukje digitale rand/grit aan mijn sounds mee te geven. Wat dat betreft is het wel een synth met een eigen karakter/geluid. Ik vond m ook goed in de mix liggen, zonder dat ik heel veel moeite hoefde te doen om het geluid voor dat doeleinde af te stellen.

Als beginners synth issie geweldig, juist dankzij de layout van het paneel. Na verloop van tijd ontgroei je hem waarschijnlijk, maar dan staat er vast wel iemand klaar die graag eens met een hardware synth aan de slag wil (bij mij iig wel :) ).

Ik wil hem gebruiken voor elektronische geluiden en het liefste veel geluiden :)

op volgorde van makkelijke maar toch uitgebreide hardware synths binnen je budget :

1) roland JP8000
2) clavia nord lead 1 of 2
3) korg ms-2000
4) access virus KB

als je voor oude analoogje gaat zoals een juno 6/60 of 106 dan
is dat veel minder uitgebreid, wel een mooie klank dat wel, maar niet
handig als enigste synthesizer.
Na 7 pagina's gezwam en 'synth show off'
moet ik zeggen dat wat elektrofunk aangeeft al redelijk advies is.
Ik zou willen toevoegen als dat binnen de prijs valt en nog te vinden is:
1. Alesis Ion
2. Waldorf Q en,
3. Roland SH-201.

Als je niet echt om knoppen geeft, kun je misschien voor een Roland Juno Alpha 2 gaan. Ook een heel goede synth.
Als het je niet zoveel uitmaakt wat geluidsopwekking is, kun je ook gaan voor een Roland JD-800. Goed, zelfs naar het analoog nijgend geluid. Wel vervelend van deze synth is dat je rekening moet houden met onderhoud op de lange duur, dus daar moet je wel rekening mee houden.
Een andere knoppen bak die ook apart is is een Korg Z1. Alleen ik weet niet of die in het budget valt.

Beste manier lijkt me dat je zoekt op Youtube wat je van deze synths vindt, en dan terugkeert naar het forum met vragen.

ik vond de sh201 maar klote klinken erg fake
en ja ik heb er ettelijke uurtjes mee doorgebracht

Na een "relatief" succesvolle Juno en Jupiter reeks, een JP8000, een SH101, enz.
brengt Roland een synth uit met een "klote sound". Niet gewoon een minder goede sound (wat daar ook de definitie van moge zijn), nee een klote sound.
Verklaar dat eens nader.

Deze kerel springt als een idioot en speelt met begeleiding. Maar die SH201 klinkt toch lang niet klote in mijn oren.

de eerste paar tellen klinkt het 'dik' metr die detuning. maar je hoort duidelijk dat zo'n geluid echt niet overeind blijft staan in de mix. ik heb er weleens op gespeeld, en IMO klinkt hij net als hoe hij eruit ziet en aanvoelt. plestik.

hey, maar ben ik nou de enige die ook de alesis ion erbij haalt ?

Alesis Ion is wat mij betreft ook de beste keuze. Hij is makkelijk te editten en klinkt goed. Ik vind de effecten alleen niet bijzonder voor als dit je eerste synth is en verder nog niets hebt.

de effecten zijn niet super inderdaad. maar los daarvan is het een mooie machine !

bijlage: stukje alesis ion

Attachments

• small Ion song.mp3
    3,8 MB · Bekeken: 111

Ben ik benieuwd wat onze topicstarter er nu zelf van denkt ????:mexico:

@Lennaert

Kan je al vertellen welke je leuk vindt ????

BV. de virus, an1x, sh201 (beperk het tot 3tal):engel:

Dat kunnen we er nog eens 7 paginas posts mee vullen tot iemand roept .."GEZWAM" en .......:Z8o):P

Dat was precies het filmpje dat mij over de streep trok! En hij klinkt zo lekker 80s! Zonder moeite haal je er van die typische begin 80's/eind 70s sounds uit (denk Joy Division, de eerste plaat van Duran Duran, Human League etc.). En er zitten een hoop features op, die je kan maar niet hoeft te gebruiken (FM, veel effecten e.d.). Je kunt je er geen buil aan vallen denk ik zo.

zet ik er een stom filmpie op wat je ook zelf op youtube had kunnen zien.
jammer van de webspace en aanmatigend bovendien.

geintje...

Ik vind de sh-201 wel een mooi ding, de an1x vind ik ook mooi en de nord lead lijkt mij wel wat, maar ik kan hem nergens vinden om te kopen.

Laatst gewijzigd:
De Nord Lead kan je niet nieuw meer kopen. Als je alleen nieuw wil kopen wordt het dus een SH201. Bij nieuwe synths onder de €500,00 wordt bezuinigd op de knopjes en de toetsen. Een Waldorf Blofeld is wel leuk maar om daarmee te beginnen is toch lastig. Daarom is het beter tweedehands te kijken. Dan heb je plotseling heel veel keuze.

Back