Ervaringen Quasimidi Sirius

Daan vh

Stamgast
Ik heb al wat reviews op het internet gelezen, op dit forum is er niet heel veel informatie over beschikbaar. :)

Wat is jullie ervaring met de Sirius? Zijn er betere synthesizers te vinden voor de prijs van de Sirius? Wat is de gemiddelde kostprijs van een Sirius op de tweedehandsmarkten?
Wat zijn de pluspunten, wat de minpunten?

sirius.jpg

ja, er zijn veel betere synths te vinden voor zijn 2de hands prijs (rond 300-400, zeker niet meer)
hij is wel lekker compleet, maar ook lekker niet af. veel in een doos maar het was het al nèt niet en intussen is er zoveel va op de markt.
voor zijn tijd erg leuk en compleet, maar een laatste stuiptrekking van quasimidi en daarom niet goed afgemaakt (met name de synth sounds zijn niet best als je ze vergelijkt met wat er nu is aan va. vocoder is wel ok, de sequencer is erg leuk, maar weer neit zo leuk als van de raven max.
de editing is vlot en handig, maar typisch quasimidi, met een twist.
voor 300 kopen, kan je zelf proberen, daar raak je hem ook wel weer voor kwijt. voor meer even aan iets anders denken, bv de korg ms2000 schiet me te binnen, ook een vocoder, ook een sequencer, meer editten mogelijk en veel betere sounds, toch ook rond 300.

Bedankt voor wat dingen te verduidelijken! Ik lees idd dat het geluid van de sirius niet echt top is. Maar anderen zeggen dan weer dat de presets gewoon outdated klinken, maar dat er niks mis is met de sound van de sirius.

Hij ziet er gewoon heel leuk (en inderdaad compleet) uit voor maar 300 euro. En een onboard sequencertje bevalt me ook wel:) Natuurlijk kan ik misschien beter even doorsparen en voor een Nord Lead 2 of Virus B gaan...
Ik dacht dus ook zelf om hem te gaan zoeken voor 300 euro, wie weet doe ik dat wel.

Ik had ook al gedacht aan de ms2000, maar klopt het dat de ms2000 dezelfde engine heeft als de microkorg & dus hetzelfde klinkt? Of heb ik me dat maar laten inpraten door iemand? Ik heb net een week geleden mijn microkorg verkocht en wil misschien toch iets anders proberen. Klinkt hij hetzelfde als de microkorg, maar heeft hij gewoon meer knopjes en een sequencer? Hij is ook wel best goedkoop, wel leuk.

Bedankt voor je reactie!

Nog mensen die ervaring hebben met de Sirius? :)

Leo, de waveform-samples (want daar is ook deze quasimidi VA op gebaseerd dacht ik) zijn die van slechtere kwaliteit dan van bijv. de polymorph? M.a.w. is dit een polymorph+309 ineen met keys+vocoder? Zal wel niet gezien de prijs en hetgeen jij hierboven schetst maar ik vroeg het me af.

daan, wat je van de sirius zegt (goede engine, slechte presets) is eigenlijk wat voor de korg geldt, dacht ik. de ms2000 en microkorg hebben dezelfde engine, maar zijn totaal anders geprogrammeerd. punt is dat je natuurlijk zelf gaat programmeren.
de basis van de korg is veel interessanter dan de basis van de sirius.
wat je gehoord/gelezen hebt over de sirius klopt niet. hij is nog knap geprogrammeerd als je bedenkt van welke kwaliteit de basis is. uit de korg haal je veel meer.
de novation (vraag me niet welke) synths zijn ook leuk, ks of zo. voor het geld. zit ook veel in. een nova keyboard is ook wel wat, maar betaal niet te veel. dat wisselt nogal eens.

ik kan me de polymorph niet meer zo goed herinneren, maar die klonk naar mijn idee toch veel beter dan de sirius. het was niet alleen de samples van de sirius, maar ook de concessies die ze hebben moeten doen in het geluidpad, omzetters, enz enz, vanwege de lege kas.
maar dit is slechts mijn bescheiden mening.
de polymorph is ook een beetje kult en die sequencer is erg leuk hoor.

...
ik kan me de polymorph niet meer zo goed herinneren, maar die klonk naar mijn idee toch veel beter dan de sirius. het was niet alleen de samples van de sirius, maar ook de concessies die ze hebben moeten doen in het geluidpad, omzetters, enz enz, vanwege de lege kas.

Helemaal mee eens:
Ik heb een Sirius gehad & weer verkocht; M'n Polymorph blijft & ik wil er stiekum nog wel een 2e bij ...
IMHO een van de leukste VA's

Ik vond de Sirius een wat 'korrelig' geluid hebben, met vooral veel midrange frequenties (weinig laag, weinig hoog). Neemt niet weg dat het een gek tof apparaat is die er op zit te wachten dat iemand er eens wat aparts mee doet, wat karakter heeft hij wel vind ik!

300 lijkt me een een goede prijs, want voor een honderdje meer heb je natuurlijk al weer veel meer keuzes.

Ik heb een polymorph en de sequencer is idd erg leuk. Hebben een ms2000 of een waldorf q niet een vergelijkbare sequencer of is die van de PM echt vrij uniek?

JA !

de sequencer is heel leuk en quasimidi-uniek.

korrelig is inderdaad een goede naam voor het geluid, waardoor alles eigenlijk op elkaar lijkt. nuance in geluiden aanbrengen is bijna onmogelijk. maar niet teveel kraken toch, want de drumsounds, sequencer en vocoder maken veel goed en zijn op zich die 300 al waard.

korg ms2000 schiet me te binnen.... ..veel betere sounds
Ben ik absoluut met je oneens Leo, ik vind een Sirius erg goed klinken, een 2000 heeft mij nooit echt kunnen bekoren, op youtube staan een paar mooie demo's van de Quasimidi....als je bv trance wilt maken is dit toch wel een hele slimme aankoop....presets, mochten ze niet bevallen, kun je zelf maken of ook downloaden in dit geval.

nou, als je de discussie verlegt naar stukjes muziek waarin ie gebruikt wordt, vind ik eht meteen veel lastiger om iets over de 'kwaliteit ' van de geluiden te zeggen.
je kan er natuurlijk een lekker moppie trance mee maken, dat zal ik zeker niet tegenspreken, maar als je de geluiden goed beluistert, zo uit de synth, hoor je gewoon dat het allemaal heel erg op elkaar blijft lijken. dat de bass nooit echt diep wordt, dat de strings nooit echt sprankelen. het blijft altijd ergens in het midden. mijn favoriete geluid uit de sirius was 'froese' dacht ik, typisch zo'n geluid uit het midden.

Wellicht twee leuke youtube filmpjes:

De patches kun je ook zelf downloaden van zijn site (gratis).

Een gebrek aan laag kan jammer zijn, maar als je hem gebruikt in een arrangement hoeft dat natuurlijk helemaal geen probleem te zijn in de mix. Wellicht valt de Sirius wel erg lekker in de mix.

Maar voor minder dan €300 scoor je bijvoorbeeld ook een NOvationa NOVA (geen keys dan), maar wel een heerlijk geluid en die gaat erg laag en ook een vocoder, maar goed zo blijft het. En als je een Sirius kunt scoren voor €300 dan zul je nooit (veel) verlies maken als het toch niet je ding is. Dan zou ik zeggen gewoon doen.

Ik heb er ook 1 gehad, overgenomen van Ykaruzo. Ik was erg benieuwd naar het ding en na het luisteren van de patches van JayB, wou ik er toch eens 1 proberen.

Ik was zeer aangenaam verrast over het geluid. Ik ben misschien niet zo ervaren als andere sf'ers hier, maar vond hem toch wel heel erg goed klinken. Ik heb hem toen weer verkocht (:() en die gast was ook heel erg verrast over hoe goed hij klonk, toen hij hem kwam bekijken. Ik kan je niet vertellen of hij vet of dik klinkt, maar ik vond hem iig zeer goed klinken.

Ik heb er wel spijt van, ik vind hem een erg leuke synth voor het geld en hij is best wel uniek. Als ik er weer 1 kan kopen ergens, dan zal ik dat zeker doen.

Hij ziet er toch ook cool uit vind ik, maar goed, ook daar kunnen meningen heel erg over verschillen.

Bedankt voor de hulp en de informatie iedereen!
Als ik er eentje tegenkom op marktplaats of 2dehands voor zo'n 300 euro zal ik er zeker over nadenken, want zoals jullie al zeiden, kan ik hem daarna toch meteen verkopen voor dezelfde prijs. :)
Misschien ga ik een Ensoniq Fizmo kopen, die kost wel wat meer geld, maar ik denk echt dat de fizmo een synth voor mij is. Hoe gekker het geluid, hoe beter.

Geef mij maar 10 x liever een Sirius, dat een Fizmo meer kost snap ik echt niet.
Voor € 300,- vind je normaal gesproken ook geen Sirius, uitzonderingen daargelaten.

Geef mij maar 10 x liever een Sirius, dat een Fizmo meer kost snap ik echt niet.
Voor € 300,- vind je normaal gesproken ook geen Sirius, uitzonderingen daargelaten.

De Fizmo is zeldzamer. De sirius is natuurlijk wel completer dan de Fizmo, maar ik denk dat het geluid van de Fizmo meer mijn ding zal zijn dan het geluid van de Sirius.

Back