PC of MAC

ik heb sinds kort een g4 powerbook 857 15 " en ben erg blij mee
al vind ik sommige dingen op een pc wat uitgebreider
ik werk met logic en dat heb ik nog niet geprobeerd op de mac maar op pc ging het prima

en voor tips voor een pc laptop check de RME audio site

Origineel geplaatst door bikkel
Ja heel grof gezegd klopt die vergelijking wel. Maar je koopt een Mac sowieso niet voor de pure horsepower.

Klopt Fuse, mijn vraag heeft te maken met het feit dat ik nooit een Mac heb gebruikt. Dus zoek ik een vergelijking. Stel dat je zou zeggen dat ik een G3 moest vergelijken met bijvoorbeeld een 486 dan zou ik even moeten slikken, snap je ;)
Ik zoek zelf gewoon een heel simpel audio / midi opnamesysteem dat ik overal mee naartoe kan nemen.
En ik denk daarbij aan een iBook en de Digidesign Mbox. Daar heb ik dan gelijk de bijbehorende software bij. Verder kan ik dan zowel op PC als op Mac Protools Le gebruiken en anderen desnoods zo'n Free Protools laten gebruiken om even de basisdingen op te nemen. De Mac kies ik bewust omdat er maar 1 fabrikant is waardoor er imho meer zekerheid is tot een foutloos systeem. Scheelt huiswerk.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Klopt Fuse, mijn vraag heeft te maken met het feit dat ik nooit een Mac heb gebruikt. Dus zoek ik een vergelijking. Stel dat je zou zeggen dat ik een G3 moest vergelijken met bijvoorbeeld een 486 dan zou ik even moeten slikken, snap je ;)
Ik zoek zelf gewoon een heel simpel audio / midi opnamesysteem dat ik overal mee naartoe kan nemen.
En ik denk daarbij aan een iBook en de Digidesign Mbox. Daar heb ik dan gelijk de bijbehorende software bij. Verder kan ik dan zowel op PC als op Mac Protools Le gebruiken en anderen desnoods zo'n Free Protools laten gebruiken om even de basisdingen op te nemen. De Mac kies ik bewust omdat er maar 1 fabrikant is waardoor er imho meer zekerheid is tot een foutloos systeem. Scheelt huiswerk.

Dat scheelt enorm in het huiswerk idd. Ik ben nog steeds niet klaar met mijn huiswerk. Al ziet het ernaar uit dat het
een dell wordt. Echter ik las gisteren dus weer dat dat met een Mbox niet gaat. Zo blijf je steeds bezig.
Een apple is wat dat betreft gewoon een stuk zekerheid.

Overigens is een motu 828 ook wel het overwegen waard, tenzij je natuurlijk protools wilt hebben.

Persoonlijk zou ik dan toch voor een powerbook kiezen. Net wat meer power. Bv cubase SX draait niet op een ibook als ik me niet vergis.

Waarom toch een laptop? Als ik al zie dat je voor 400 euro een tweedehands desktop Athlon 1800+ systeem kan kopen. Daar kun je prima mee uit de voeten hoor en een laptop van dezelfde orde kost 3x zoveel (nieuw, want tweedehands zul je die niet snel vinden)

Origineel geplaatst door fuse
Waarom toch een laptop? Als ik al zie dat je voor 400 euro een tweedehands desktop Athlon 1800+ systeem kan kopen. Daar kun je prima mee uit de voeten hoor en een laptop van dezelfde orde kost 3x zoveel (nieuw, want tweedehands zul je die niet snel vinden)

Eigenlijk vrij simpel. Ik ben veel weg en zodoende niet in de buurt van mijn thuis setup. Dus voor mij is dat de afweging om ernaast nog een laptop te willen.

Ik geef je overigens groot gelijk. Als je geen laptop nodig hebt is het veel te duur en kan je beter voor een desktop gaan.

Origineel geplaatst door Cornerman
Overigens is een motu 828 ook wel het overwegen waard, tenzij je natuurlijk protools wilt hebben.

Persoonlijk zou ik dan toch voor een powerbook kiezen. Net wat meer power. Bv cubase SX draait niet op een ibook als ik me niet vergis.

Niet persee, maar ik zoek iets wat echt makkelijk meenemen is. En dan kom je snel uit op de Mbox. Ook omdat deze software heeft dat zowel op pc als mac draait.
Cubase SX gaat bij mij binnenkort in de verkoop. Ik gebruik het programma amper sinds ik een 32 kanaals tafel heb.

En een Dell met firewire is toch wel alleen maar in de duurdere uitvoeringen te vinden. Op de Mac's zit standaard altijd al een firewire. Dan zou ik trouwens toch voor de Presonus firewire uitvoering gaan. Want die is ook nog als standalone AD/DA converter <-> adat <-> mlan te gebruiken.

Of gewoon een USB 24 bits audiointerface.

Waarom word ik Fuse genoemd? Omdat er eindelijk wat zinnigs uit me komt of?......:D

Maar eigenlijk vind ik wel dat je een tijdje met een Mac zou moeten spelen, ik ken veel mensen die er niet mee overweg kunnen.

Maar dat zijn ook vaak Windroids die er niet tegen kunnen dat iets net anders werkt en daarvan het systeem de schuld geven.

Waarom word ik Fuse genoemd? Omdat er eindelijk wat zinnigs uit me komt of?......:D

Zinnig? Wa'sda?

Maar idd Bikkel. D'r zijn zat mensen die niet met computer om kunnen gaan. Maakt niet uit wat. ;)

Maar eigenlijk vind ik wel dat je een tijdje met een Mac zou moeten spelen, ik ken veel mensen die er niet mee overweg kunnen.

Maar dat zijn ook vaak Windroids die er niet tegen kunnen dat iets net anders werkt en daarvan het systeem de schuld geven.

Mij is altijd geleerd dat je van je spoor moet kunnen afwijken. Zelfs de NS kan dat als ze willen (ok moet er wel een wissel zijn). Met windows heb ik niks. Ik kan ermee werken maar met een ander OS net zo denk ik. BeOS was heftig simpel, Linux ging ook nog en OSX zal dan ook wel gaan ;)
Je moet gewoon overal voor openstaan en proberen.

Dat SX niet met een G3 overweg kan gaan is idd wel wat vreemd, maar zal dat niet eerder aan Steinberg liggen? Logic draait toch ook op een G3?

Origineel geplaatst door ><i
Ga je cubase blijven gebruiken of wil je logic gebruiken?

De keuze lijkt me niet moeiljk.
Cubase -> ga voor een pc
Logic -> ga voor een mac

Onzin ..
Ik heb een PC laptop en een g4 titanium laptop .
Cubase SX loopt als een zonnetje en rete strak op MAC OSX .
Snah .. Ik heb een G4 titanium Powerbook met RME Hammerfall dsp met mulitface .
Een killer combi .
Waarom ik over ben gegaan op MAC is dat je zeker weet dat het loopt . Met PC laptops mag er net niet de verkeerde chipset inzitten of een bepaalde chipset met een video kaart etc .
Ik heb een Dell latitude . Op internet gechecked .... alle specs voor een goede audio laptop heeft ie .
Chipset HD etc . Loopt voor geen meter . Rond gekeken naar welke laptop dan wel goed is . Maar het blijft een gok .
Dan maar een Mac en mijn vader blij met een gloed nieuwe Dell Latitude .
En een laptop is echt te gek btw . Zit over dag lekker in mijn studio in s`avonds op de bank met laptop beetje te editten etc . Als ik een gig heb Laptop in mijn rugzak met de rme, fx boxjes en electribe sampler zo als hand bagage mee het vliegtuig in te gek !!!! geen Flightcases meer en geen stress als je de bagage boys ziet gooien met je spullen . Ja echt te gek een laptop .

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Kan iemand mij dan vertellen waar ik de iBook mee moet vergelijken. Ik zat zelf te kijken naar een iBook met 14" tft. Dit zijn G3 processoren. Als ik een Powerbook zou nemen wordt het een 12" en heb ik een G4 processor. Maar eh, bij deze G3, denk ik dan aan een Celeron en bij G4, een P4???

Verder geloof ik dat de iBook niet twee verschillende schermen kan tonen als je een extra monitor aansluit, de G4 wel.

Ik ben nog maar net over op Mac .. Maar ik geloof wel dat het je het beste voor een g4 kan gaan .
Ik zie vaak bij system req g4 staan .

Heb gisteren nog even huiswerk gedaan. Het idd een Powerbook. Wel met een zo klein mogelijk scherm. Thuis kan ik hem wel aansluiten op een groter scherm, onderweg moet hij gewoon zo draagbaar mogelijk zijn.

Of die system requirements erg belangrijk voor me zullen zijn?
Ik wil maximaal 16 sporen audio kunnen draaien.
Verder Office en eem simpele audio editor.

Hoeveel sporen audio kun je overigens draaien Dextah op een laptop. De harde schijf is toch trager?

Het maximaal aantal tracks heb ik eigenlijk nog niet uitgeprobeerd .
Maar ik draai geen 64 audio tracks . Net als jij hoogstens 16 of iets meer .
Ik had laatst 4 x the oditty en die standaard drumplayer open met ongeveer 10 plugz en toen ging hij een beetje moeilijk doen .
Ik gebruik hem in combi met mijn hardware . Een hoop dingen lopen in realtime mee .
Maar ik neem bv meerdere sounds uit mijn Rogue of Jp6 op en de drums . Maar niet alles .

Als je besluit om voor een Mac te gaan, zorg ervoor dat je in ieder geval alles voor OS X koopt en niet voor OS 9. OS X is zoveel stabieler dan 9 en vanaf April dit jaar zal Apple het ook niet meer ondersteunen.

Ik heb jaren ervaring met het installeren van Mac opname systemen in studio's en sinds OS X is het leven een stuk makkelijker geworden. Op de SAE draaien we ook al jaren op de Apple en OS 7, 8 en 9 hebben we nogal wat kopzorgen gegeven. Sinds OS X gaat het allemaal makkelijker en soepeler.

Maar ik ben het volkomen eens met de eerder genoemde stelling:

Als je je fijn voelt met het werken met Windows, zou ik dat zeker blijven doen. Je zal het systeem goed kennen en weten hoe je het kan 'tweaken' en gebruiken. De Mac keuze is (naar mijn idee) alleen een goed idee als je zou kiezen voor Logic of misschien Pro Tools.

Cubase en Sonar draaien uitstekend op de PC (over het algemeen). Met PC's ben je ook een stuk goedkoper uit natuurlijk. Alhoewel Apple wel een prijsverlaging heeft aangekondigd voor het komende jaar.

Als je je fijn voelt met het werken met Windows, zou ik dat zeker blijven doen. Je zal het systeem goed kennen en weten hoe je het kan 'tweaken' en gebruiken. De Mac keuze is (naar mijn idee) alleen een goed idee als je zou kiezen voor Logic of misschien Pro Tools.

Ik snap niet waar iedereen dat nou vandaan haalt .
Ik heb CUBASE SX op Mac OSX en het loopt geweldig !!!
rete strak en rete stabiel .
Wat alleen klote is ...is dat een hoop nog niet klaar is voor OSX .
Ik had aan Native Instruments gevraagd wanneer Battery en Kontakt nou klaar zijn voor OSX . In de herfst pas .
Dat is het enige nadeel .

Apple staat voor kwaliteit en eenvoud
Dat heeft mij altijd aangesproken
mensen zeuren wel eens dat een mac duur is
vind ik helemaal niet als je ziet wat je er voor terug krijgt

Als je het werken met een computer niet serieus neemt en het ook niet erg vind om regelmatig achter je beeldscherm te zitten vloeken moet je vooral een "voordelige" PC kopen.
En als je er dan achteraf problemen mee krijgt omdat iets net-niet-helemaal werkt moet je ook niet zeuren.

ik heb zojuist de laatste versie van OSX geïnstalleerd en ik wordt er gewoon weer helemaal blij van :)

i loves my G4 :luv:

Back