mixer

datafeist

Ingeburgerd
Kun je als je een analoge mixer hebt zoals een a&h of mackie nog de plugins gebruiken van je daw?
Of moet je dan analoog outboard gebruiken?

Beetje aparte gedachtegang, maar ik ga een poging wagen.

Kun je als je een analoge mixer hebt zoals een a&h of mackie nog de plugins gebruiken van je daw?
Ja.

Ik gok erop dat je doelt op het realtime kunnen gebruiken van DAW-effecten, op geluiden van :

- apparaten die aan je analoge mixer hangen
- plugin-synths (vst's etc) die spelen vanuit je Daw

Als dat is wat je bedoelt, dan zal je rekening moeten houden met audio-vertraging als je DAW-effecten gebruikt op geluiden die van je mixer af komen.

Synth-plugins/Vst's kunnen al effecten erover krijgen in de DAW zelf, dus dat is niet zo spannend (dat was de situatie waarschijnlijk voor dat je de mixer had)

Vwb realtime effecten op geluiden vanaf je mixer, die geluiden moeten eerst van je mixer je geluidskaart in, dan gaat het via je DAW+effecten weer terug naar je mixer via de outputs van je geluidskaart om het te kunnen luisteren (ook wel handig)

Weet niet welke daw je gebruikt, maar het keyword voor bovenstaande is : direct monitoring (in cubase het "speaker-symbooltje" op het audio-kanaal).

Maar nogmaals, hou rekening met enige vertraging als je zo werkt. Het is makkelijker om je audio vanaf de mixer eerst op te nemen, en dan effecten erover in je DAW.. dan blijft alles lekker een beetje in sync met elkaar.

Of moet je dan analoog outboard gebruiken?
Dat mag je helemaal zelf weten, niks moet.

Bedankt voor het antwoord. Ik begrijp wel niet zo goed hoe je een analoge menger met je daw verbindt.

Hoe neem je dan uiteindelijk alles op in je daw? Dat zou ik wel eens willen weten...Wordt alles dan ineens opgenomen op 1 spoor/track ...Of hoe werkt
dat?

Bedankt voor het antwoord. Ik begrijp wel niet zo goed hoe je een analoge menger met je daw verbindt.

Hoe neem je dan uiteindelijk alles op in je daw? Dat zou ik wel eens willen weten...Wordt alles dan ineens opgenomen op 1 spoor/track ...Of hoe werkt
dat?

Als je een mixer hebt met meerdere uitgangen/groepen, dan kun je die allemaal met de inputs van je geluidskaart verbinden (wel een geluidskaart met meer dan 2 inputs dus). Dan kun je dan op aparte sporen opnemen en mixen in je sequencer, en dat exporeren naar een stereo mixtrack.

En het is niet hoe alles 'wordt opgenomen' maar hoe je het 'wilt opnemen'. Want dat bepaal je natuurlijk zelf, niet je PC of je sequencerprogramma. Kwestie van ermee om leren gaan.

Als je een zed 428 hebt heb je toch geen externe soundcard meer nodig? Volgens mij zit hier een interface in, wel vraag ik me af of de kwalitiet wel goed is van de zed 428. Een gewone motu 828 kost al 750 euro en een zed 428 iets van een 1500 (maar je hebt er wel een hele mixer bij).
Kan je met de zed 428 opnemen via midi (dat kan je wel via de motu 828)?

grt

Als je een mixer hebt met meerdere uitgangen/groepen, dan kun je die allemaal met de inputs van je geluidskaart verbinden (wel een geluidskaart met meer dan 2 inputs dus). Dan kun je dan op aparte sporen opnemen en mixen in je sequencer, en dat exporeren naar een stereo mixtrack.

En het is niet hoe alles 'wordt opgenomen' maar hoe je het 'wilt opnemen'. Want dat bepaal je natuurlijk zelf, niet je PC of je sequencerprogramma. Kwestie van ermee om leren gaan.

Dan zie ik het nut van een analoge mengtafel niet en kan je net zo goed alles binnen je DAW houden.

Ik gebruik een analoge mengtafel om .... jawel een eindmix te maken.
Ik heb 24 outputs van m'n PC naar de mengtafel en maak dus de mix op de tafel en neem dat op op een 2 track. Ik gebruik de PC dus eigenlijk alleen als multitracker.

En opnemen via midi lijkt me nogal sterk. Midi is stuurdata voor synths en heeft niets met audio te maken.

Ik ga een voorbeeld geven om te verduidelijken :

Een melodie gemaakt met een synth speel ik in als MIDI (niet als audio).

Hoe haal je dan alles binnen in je pc (als er geen midi verbinding tussen de pc en de synth)?

Grt

Door logisch na te denken. Waar komt het geluid dat je wilt opnemen uit? Waar moet je geluid instoppen om het in je pc op te nemen?

Antw: De audio uitgangen van je synth; De audio ingangen van je pc. Als je die twee nou eens met elkaar verbindt....

Een mixer kun je op verschillende manieren in je setup integreren. Maar dat is helemaal afhankelijk van je werkwijze. Wat wil je precies gaan doen? Wat voor geluidskaart heb je? Wil je gaan multi-tracken?

Ik speel het geluid met een nord via midi. In theorie zou alles dus in midi op mijn mijn daw staan. Dit is op zich inderdaad logisch...maar nu

Het probleem : ik heb een a&h zed428 met ingebouwde interface (zonder midi).

DUS...

Hoe kan de synth dan communiceren met de daw als er geen midi zit op de interface van de zed 428?

Of mis ik iets...

thanks

Even een plaatje ter verduidelijking.

Een standaard setup met 1 (master-keyboard), 1 mixer, 1 versterker/speakers, 1 computer, 1 externe geluidskaart, 1 externe midi-interface.

Kijk goed hoe Midi en Audio gescheiden zijn van elkaar ; midi = aanstuur-data (welke noot, hoe hoog, hoe hard, enz) audio = geluid

Sommige mensen zullen ervoor kiezen om geluidskaart-UIT weer terug te steken in de mixer, om daar een mix te maken. En de Mixer-UIT sluiten ze rechtstreeks aan op de versterker.. ook een mogelijkheid

Attachments

• Setup.JPG
    Setup.JPG
    33,1 KB · Bekeken: 113
Ik speel het geluid met een nord via midi. In theorie zou alles dus in midi op mijn mijn daw staan. Dit is op zich inderdaad logisch...maar nu

Het probleem : ik heb een a&h zed428 met ingebouwde interface (zonder midi).

DUS...

Hoe kan de synth dan communiceren met de daw als er geen midi zit op de interface van de zed 428?

Of mis ik iets...

thanks

Nogmaals de vraag: Weet je goed wat MIDI doet? Waarom zou de synth moeten communiceren met de DAW via MIDI op de zed??? De zed stuurt toch gewoon het audio van de synth naar de DAW? Gebruik je een nord om de softsynth in je DAW aan te sturen, of gebruik je ook het geluid van de Nord?
Ik heb het idee dat je niet helemaal goed begrijpt hoe de verschillende onderdelen (DAW, geluidskaart, Synth, Mixer) met elkaar werken.

Ik gebruik het geluid van de nord...
Dus maw ik kan het beste mijn motu houden om met midi mijn nord aan te sturen...Ja toch?

Wat voor motu heb je? Een midi of een audio interface?

En geef nou eens antwoord op de vraag: WEET JE WAT MIDI DOET?

Wat wil je nou eigenlijk doen? Wil je het geluid van je nord opnemen in je DAW om het te kunnen bewerken of wil je alleen je Nord laten aansturen via midi? En wat wil je dan met die mixer?

Midi is het signaal dat je daw geeft aan de hardware synth (nord bvb).
Ik wil het geluid van de nord via midi aansturen en dan als audio file binnenhalen in mijn daw.

Ok, Prima! Nou dan is het dus simpel: Je zult de audio uitgang van je NORD moeten ansluiten op de ingang van je geluidskaart. Vervolgens kun je dat audio opnemen in een audiotrack. Je kunt daar een mixer voor gebruiken als je wilt. Hoe zit je setup nu aangesloten? (qua audio)

Alle synths komen via een motu geluidskaart binnen in mijn daw...
Hoe sluit je hier nu een mixer op aan....dat was mijn vraag:okdan:

Dat hangt er vanaf:-) Je hebt een heleboel opties. Afhankelijk van wat je wil bereiken, wat je mengpaneel kan en hoeveel poorten je motu heeft.

- Als je een mixer hebt met inserts per kanaal, kun je daar je motu aan (tussen) hangen en je PC als multitrack recorder gebruiken; het signaal van de synthesizers gaat dan via je geluidskaart naar de mixer.
- Je kunt de auxen en de bussen ook op je geluidskaart aansluiten, net zoals je met analoge outboard zou doen en dan de plugins van je daw gewoon gebruiken.

Back