Monomachine SFX-6 van Elektron

mono_machine_drum.JPG

Zucht... mooi.. :)

Coole shit hoor..

gewoon aan elkaar monteren die MD en MM.... draagriem eraan zodat je hem om je hals kan dragen en het podium... wel een sticker erop met 'pas op zwenkt uit!' :)

Waar is de grote zwarte draaiknop van de MD gebleven?

Origineel geplaatst door dob
Nou piepels; hoe klinkt ie?

Hij klinkt VET!!! :okdan:
Hij klinkt zelfs nog beter dan ik had verwacht.
Ben bezig met een aantal MP3 tjes en wat foto's online te krijgen, heb aleen niet zoveel webspace meer :(
Iemand nog iets over? Misschien tijdelijk even gebruik maken van muziek.synthforum.nl ???

Hij is wel even wennen want de parameters zijn iets anders dan op een standaard synth.
Zo is de filter een LPF/HPF combi waar je dus ook BPF kan nadoen.
De envelopes zijn ook anders qua opbouw maar snel onder de knie.
Alle machines zijn wel hetzelfde opgebouwd dus eenmaal onder de knie gaat het progr. als een speer.
LFo's zijn ook heel o.k. met leuke functies en sturen alles aan.
Delay op elke track met hele leuke features, kun je dus ook veel kanten mee op.
Heb wel een paar vastlopers gehad en wat wazige dingetjes waarvan ik niet weet of ik dat deed of dat het een bug was.
Algemene indruk is toch wel dik in orde, alleen de onderste twee leds van Octave doen het niet?!

Ik heb alvast 1 klein bassje geplaatst, vanavond meer!

Ronald.

Nice, Roonan! Ben benieuwd naar de rest! :{

;) Tssss, hij staat nog niet eens in je Gearlist onderaan!! Foei!

:confused: Hmmm, links werken niet bij mij..

Beter!

Hoe bevalt het voice algoritme?

De toetsen zijn best o.k.
Verwacht er niet al te veel van maar ik vind ze goed genoeg.
Keyboard heeft toch wel toegevoegde waarde maar daarover meer in de preview die ik ga schrijven nadat ik hem helemaal doorheb.

De voicemachine is best grappig maar vind ik het minst interessant.
Standaard is het gewoon een klank met een soort formant filter voor de oo's en aa's etc...
Daarna kun je met parameter locks consonants invullen zoals sj en t etc....
Blijft behoorlijk pielen om er iets zinnigs uit te krijgen en het karakter en klank van de stem lijkt tot nu toe niet een heel groot bereik te hebben.
Natuurlijk zullen sommigen er hele bizarre dingen uit kunnen halen.

Al met al ben ik heel tevreden en vind het een geslaagde zet van Elektron.
Vooral de mogelijkheden van alle synthese methoden spreken me erg aan.

Ronald.

Origineel geplaatst door Roonan
De voicemachine is best grappig maar vind ik het minst interessant.
Standaard is het gewoon een klank met een soort formant filter voor de oo's en aa's etc...
Daarna kun je met parameter locks consonants invullen zoals sj en t etc....

http://socialentropy.com/audio/mm_voice.mp3

Een stukje uit de voicemachine, gevonden op de Elektron newsgroup. :) Maar uiteindelijk zou ie wel moeten kunnen praten volgens mij. Ben benieuwd !

Bijzonder ?

Bijzonder ?

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik van de klank moet denken. Aan de ene kant ben ik geneigd te zeggen "dat kan mijn Nord Lead 1 ook". Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden qua sequencing etc. Want daar zal toch de kracht van deze bak moeten liggen t.o.v. andere Virtueel Analoge bakken.

De Sid implementatie klinkt op het eerste oor erg overtuigend. Dat brakke filteren van de Sid hoor ik goed terug in dat Sid2.mp3 bestandje.

Toch snel maar een keer de manual van die bak uitprinten (Johnny ?!) en doorlezen.. ik ben wel een elektron-sympathisant.. ;)

aan donbrasco:

Ja praten moet wel kunnen maar dat zal best puzzelen worden.
Dat stukje wat ik opgenomen had is gewoon een lfo op de consonants, vandaar dat het nergens op lijkt.
Je kunt dus per step met de hand de klank (of medeklinker combi, en dat zijn er nogal wat) instellen.
Zal nog wel eens wat zinnigs proberen.

aan CraZ:

Over de klank; hij is vast "niet of nauwelijks" beter dan een andere kwaliteit VA, zeker niet met de laatste nieuwe VA's.
Moet ook niet vergeten dat ik dit ff snel gedaan heb, kan waarschijnlijk nog wat gefinetuned worden.
Maar zoals je al aangaf is idd de sequencer/arp/VA combi de kracht.
Ik was gewoon als eerste heel benieuwd of hij minimaal even goed zou klinken, dat doet ie dus gelukkig.
Het programeren vd parameter locks is net zo simpel als op de MD en zoals je (vooral bij FM) kunt horen zit er genoeg potentie in de machine's om hele weirde dynamische sequences te maken.
De loops die je hoorde zijn bijna allemaal met de LFO's gedaan en dus (nog) niet met parameter locks.
Zo kun je dus per step iedere LFO parameter opnieuw instellen.(speed,dest.etc...)
Hij kan een heleboel met de locks en de arp en nog niet alles is duidelijk.(nl. toch iets anders dan de MD)
Zodra ik dat een beetje doorheb plaats ik wel wat nieuwe fragmenten om dat te demonstreren.

Ronald.

:gaap:

wat een slecht apparaat zeg, ben zwaar teleurgesteld 8o)

nee ik vind net als de machinedrum een zeer goed doordacht en klinkend apparaat en had eigenlijk ook niet anders verwacht, is in het begin even lastig doordat je niet echt een handleiding ( 4 a 5 bladzijde) hebt waar je kunt na lezen wat elke parameter doet, maar door dat de parameter onderverdeeldt zitten in "mapjes" zoals synthese, amp sectie, filter, efx en 3 lfo's heb je toch redelijk gauw door wat wat een doet. De FM en de Wave vindt ik tiot nu toe wel de fijnste. waar de wave in zit, en ik geloof Dbox ofzo, zitten ook nog een partij drumsamples, best leuk maar........
wat ik ook leuk vindt is dat je in Rec mode gewoon wat je speelt kunt "opnemen". de sequiencer vindt ik ook weer beresterk en je kan ten op zichten van MD 32 steps,de MM 64 steps maken. de patameter locks per step zijn en blijven gewoon gewelidig. want ik NOOOOG leuker vindt is dat je naast de 6 track sequencer voor interne geluiden ook nog eens 6 aparte track voor externe synth's, dit heb ik nog verder niet aan de tand gevoelt maar heb het idee dat je ook hier de parameter locks per step kan in vullen, want je kan wel CC toewijzen. je kan de track afzondelijk muten en unmuten, ook handig :)

wat ik dan weer minder vindt is dat het schermpje verschillend is van de MD en MM. wat ik nog niet heb kunnen vinden is hoe je het contrast van de MM kunt instellen, bij mij is ie net niet lekker.

verder ben ik hier en daar wel wat tegengekomen waarvan ik dacht :confused:, zoals ik was bezig, gingen even wat eten kwam terug en starte de sequencer en hoorde niks, bleek dat als ik een toets in drukte wel de sequence hoorde, en maakt neit uit wel toest ik in drukte, heel apart. ben gaan uit zoek wat het was en ben er tot op nu nog niet uitgekomen. wat ik ook deed, een nieuwe track een nieuwe syntese of een nieuwe kit, het hielp allemaal niet. heb hem toen uit en weet aan gezet en toen was het weer goed en is tot op heden ook niet meer gebeurd. en nu weet dus niet of het aan mij lag of een bugje is.

maar mijn eerste waarnemning ben ik zeer content met deze machine, zit er zelf aan te denken om alles gewoon eruit te gooien en alleen met de MD+MM+virusC te gaan werken :D

ik vindt het jammer dat ik geen internet thuis, nog beter gezegt heb niet eens een computer, om wat geluiden hiet te plaatsen en om even de geluiden van onze Roonan te beluisten om te horen wat hij er mee doet. maar goed ben er mee bezig want ben net verhuist en gaat binnen nu en een paar weken zeker komen.

zo nu ga ik weet naar huis om me verder in m'n MM te verdiepen :geslaagd:

Back