Hoe doet men dit effect?

michel_v

Stamgast
Goeden middag,

Ik heb een vraag over een bepaald effect dat ik tegenwoordig steeds vaker hoor in dance tracks.
Ik vraag me af hoe ze een synth tijdelijk reversen.
In het stukje hier hoor je het, om wat duidelijker aan te geven wat ik bedoel.

http://www12.zippyshare.com/v/70304400/file.html

Ik weet wel hoe het werkt met audio, maar ik wil het dus doen op mijn midi tracks, omdat dat veel makkelijker aanpassen is in je arrangement.

Alvast bedankt en groetjes Michel

Ik denk niet dat dat gaat met midi, ofwel moet je tussen verschillende snapshots van een preset kunnen morphen. Een andere mogelijkheid is twee maal dezelfde synthpresets nemen en op de tweede de envelope omgekeerd zetten.

Dit is allemaal met audio gedaan. In dit geval is de bron ook een sample uit de Roland JV/XP Techno expansion, dus was er weinig aan te MIDI-en.

De audio-mogelijkheden van je DAW moet je niet onderschatten; blijf niet in MIDI "steken" omdat achteraf aanpassen makkelijker is.

Ik weet wel hoe het werkt met audio, maar ik wil het dus doen op mijn midi tracks, omdat dat veel makkelijker aanpassen is in je arrangement.

Dat soort effecten hoef je niet verder achteraf aan te passen toch en je arrangement is niet afhankelijk van dit soort trucjes. Zorg dat je midi-arrangement staat en neem het daarna op als audio en ga 't productie proces in

Dank jullie wel voor de reacties.
Ga er eens mee aan de slag van de week.

Wat ik me trouwens ook afvroeg, er zijn toch ook delay of reverbs die een reverse functie hebben? Weet er iemand toevallig een goede plug-in?

Ik heb trouwens nog een vraagje, die roland expansion boards, passen die in elk type roland Jv Synth?

Wat ik me trouwens ook afvroeg, er zijn toch ook delay of reverbs die een reverse functie hebben?

Hoe moet een reverb van te voren weten wat jij gaat spelen? ;)

Delays kunnen dat wel; die draaien gewoon heel snel je ingevoerde signaal om.

@ Yoozer: Duidenlijk ;-) En weet je, of iemand anders een goede delay die dat kan?

Hij bedoelt een impuls omdraaien en dit kan je doen met iedere goede convolution Reverb, bijv. ReVerence

Maar iedereen zit toch achter de computer op te nemen, toch?
Vroeger, toen we nog met tape werktem, dan draaide we de band om (wel twee spoor stereo, natuurlijk) en gaven het geluid een reverb. Weer omdraaien en je song had echo vooraf...
Dat gaat toch tegenwoordig met die Cubeesjes toch veel eenvoudiger?

Wout

Hallo, dat effect doe je gewoon met de attack van je ADSR sectie van je synth. Even een attack lijntje tekenen in je midi spoor en klaar..

Hij bedoelt een impuls omdraaien en dit kan je doen met iedere goede convolution Reverb, bijv. ReVerence

Juist. Maar dan moet je alsnog alles in je track elke keer weer terugschuiven, en dan geef je onnodig geld uit als je toch alleen maar het effect wat in de video wordt getoond wil doen.

De oplossing is niet een plugin; de oplossing is het opvolgen van Manu's advies. Dit soort dingen doe je op het laatst in je arrangement als de rest al vast staat; het is de disco-dip op je softijs (een beetje cliche, maar kleurrijk en populair bij de jeugd :D).

Ik heb zelf echt een hele lange tijd ook zo gedacht; zoveel mogelijk dingen in MIDI houden. Nee; hoeft niet. Net zo makkelijk en effectief om je MIDI tracks ergens in een groep neer te dumpen als je er mee klaar bent die gewoon uit staat en niks doet, en lekker met .wav te werken. Als je toch weer een stukje wil veranderen hoef je niks met de hele track te doen, alleen maar met een fragmentje.

Hallo, dat effect doe je gewoon met de attack van je ADSR sectie van je synth. Even een attack lijntje tekenen in je midi spoor en klaar..

De vorm van de attack en release kan je dan nog wel eens bijten (lineair vs. exponentieel).

een manier is ook om je part gewoon naar voren te schuiven en een reversed reverb eraan te hangen. Deze op een apart kanaal zetten en volledig wet. ff pielen en hij staat goed met je "echte" synth partij. (of maak er audio van en sleep je "plaatspunt" van je audio stukje aan het einde. dan is het nog makkelijker, geen idee hoe het heet, maar in logic is het een driehoekpijl onder de audio file in de sample editor)

Vroeger, toen we nog met tape werktem, dan draaide we de band om (wel twee spoor stereo, natuurlijk) en gaven het geluid een reverb. Weer omdraaien en je song had echo vooraf...
Dat gaat toch tegenwoordig met die Cubeesjes toch veel eenvoudiger?

Wout

Zo doe ik het nu ook als ik dat effectje wil hebben. Blijft de beste en
makkelijkste manier vind ik. Nadeel is wel dat je de galm of echo niet
zo een-twee-drie meer aan kan passen, maar dat is tegenwoordig ook
niet zon probleem meer met de undo-functies van programma's als
Cubase.

er zijn vsts die realtime kunnen reversen. dat in bijvoorbeeld dBlue Glitch. er zijn er meer maar kom ff niet op hun naam. ook voor in ableton live zijn er live reversers maar dan voor in de max aplicatie.
vroeger op het instituut voor sonologie deden we dat met o.a. stem en tape recorder en nagalm/reverb maar dat gaf geen echo effect na het omdraaien. het geluid klonk dan meer ingezogen. wanneer dit met stem gedaan werd, zaten luisteraars naar adem te happen.

Back