Pianofunctie Roland VR-760/V-combo

kaasarno

Ingeburgerd
Ik ben mezelf aan het verlekkeren op afbeeldingen en reviews van een Roland VR-760 (zie http://www.musiciansbuy.com/mmMBCOM/images/Roland_vr760.jpg). Over de orgel- en Rhodes-functies bestaat weinig twijfel; dit schijnt subliem te zijn, alleen heb ik m'n twijfels over de piano.

Momenteel werk ik met een RD-700 voor piano, stings, pads etc. met daarop een Hammond XB-1 voor (uiteraard) m'n orgelpartijen. Alleen word ik het gesleep met twee apparaten een beetje zat. Zeker de Roland is erg zwaar, en het past allemaal maar net in m'n autootje. In dat opzicht is de VR-760 ideaal; alles in één apparaat, welke nog lichter is dan mijn RD-700. Wanneer ik mijn Roland en Hammond verkoop kan ik daarvoor weer de VR-760 kopen en redelijk gelijk oversteken.

Ik heb 'm nog nooit in 't echt gezien, en ook nog niemand gesproken die erop heeft gespeeld. De VR-760 heeft een orgel-waterfall klavier t.o.v. het hamerklavier op de RD-700. Hoe bevalt zo'n klavier bij het spelen van piano? Dat het lichter gaat vind ik niet heel erg, maar wanneer het erg 'wollig' speelt wordt dit wel een ernstig twijfelpunt. Qua geluiden schijnt hij dezelfde samples te hebben als de RD-700, het gaat dus puur om het gevoel en de speelbaarheid van het toetsenbord.

Iemand hier die ervaring heeft met deze alleskunner?

Of iemand interesse in een RD-700 of XB-1?
http://verkopers.marktplaats.nl/4675773

Beste Arno,

Hier valt geen pijl op te trekken. Je zult het echt zelf moeten proberen.
Ik vind pianospelen op ongewogen toetsen erg onprettig en speel prima Hammond op gewogen toetsen. Terwijl anderen dat helemaal anders vinden.
Gewoon proberen in een muziekzaak als je kunt. De Nord Electro II/III en Hammond XK2/3 hebben ook hammerfall keys, voor het geval er geen VR-760 in de winkel staat.

Dan is een Nord Electro III trouwens ook zwaar het overwegen waard.
IMHO betere sounds in alledrie de categorien t.o.v. die van Roland. Maar ook dat moet je zelf uitvogelen :).

Hmm, bedankt voor de tip! Alleen mist die Nord natuurlijk de Hammond drawbars; da's toch een groot pluspunt van de VR-760. Ben verder niet zo'n Nord-fan (te veel knoppen, haha!) maar wil 'm zeker wel een keer proberen. Nadeel is natuurlijk weer dat de meeste muziekzaken geen VR hebben staan...ze zijn behoorlijk schaars.

Arno,

Ik heb zelf een VR 760 in bezit gehad, en was daar zeer tevreden over, wat betreft de hammond en de Rhodes geluiden
Ook het editen van geluiden in een live situatie is gewoon weg subliem te noemen.
Alleen de piano geluiden zijn inderdaad erg magertjes te noemen, en ook bijna niet te bespelen op het oh zo fijne waterfall type keyboard.
Ik heb deze dan ook verkocht, en toch maar weer gaan sjouwen met twee toetsenborden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Hier heb ik zeker wat aan. Wat ik ook kan doen is 'm toch aanschaffen, en later nog een goedkope(re) piano aanschaffen (Roland RD-300, Yamaha of Kurzweil bijvoorbeeld) die puur gericht is op piano. Als ik dan geen zin heb om te slepen neem ik alleen de VR-760 mee, waar ik dan ook piano op kan spelen. Handig voor repetities wellicht.

Ik ben er erg tevreden over. Uitstekende hammond-geluid, erg goede rhodes en wurlitzer. De verder aanwezige (basis)synthgeluiden zijn ok maar niet onuitputtelijk. Mocht je niet tevreden blijken over de accoustische piano kun je er altijd nog een srx-2 of -11 inzetten. Ik heb er zelf de srx-2 inzitten (ik schaam me trouwens niet voor de interne piano van de vr-760). Hij is verder erg makkelijk in het gebruik. Je kunt door de aanwezigheid van de 2 srx-slots je geluidenpallet naar eigen wensen aanpassen. Bijvoorbeeld kun je het 'gebrek' aan synthgeluiden hierdoor makkelijk compenseren of bijvoorbeeld nog meer accoustische dan wel elektrische pianos erin zetten.
Verder vind ik het een plaatje van een instrument... veruit de mooiste. Dat laatste is uiteraard erg persoonlijk en niet het allerbelangrijkste maar bij wil het oog ook wel wat.

Hij komt de laatste tijd regelmatig 2e hands langs voor rond de 1200 euro. Een nord stage krijg je niet 2e hands voor deze prijs.

Oh ja, het toetsenbord is verder prima, uiteraard geen gewogen toetsen maar wie speelt daarmee nu graag orgel? Ik speel ook al mijn hele leven 'echte' piano dus ik kan het verschil in aanslag eveneens waarderen maar je went er snel aan.

Maar je kunt uiteraard ook een Nord kopen zoals iedereen doet:D

Ik heb de Vcombo ook, ik vind het een geweldig apparaat, de piano is bruikbaar, maar voor mij niet voldoende. Ik heb de SRX 11 gehad, maar die viel mij ook tegen. Ik gebruik de Vcombo nu i.c.m. een Yamaha CP300.

Dag Arno, heb je een PB gestuurd maar hierbij nog even een reactie over de vergelijking met de Electro. De hammond sounds vd Electro 3 (met name Leslie sim) zijn idd echt nog wel wat lekkerder dan die vd VR. Groot probleem vd Electro is wel dat ie niet multitimbraal is. Een functie die je juist bij zo'n instrument nodig hebt, gelijktijdig meerdere sounds kunnen uitsturen. Ik gebruikte de VR in combi met een Roland RD waarbij ik op de RD de Rhodes sound vd VR gebruikte. Tegelijkertijd kon ik dan op de VR natuurlijk de vette Hammond gebruiken. Dit kan ik nu met de Electro helaas niet meer, heel erg jammer en dat maakt dat ik aan het end toch wat minder positief ben over de Electro.

De piano sound vd VR blijft naar mijn mening ook wat achter. Daar gebruikte ik dan de RD voor.

Vond de VR echt een top apparaat waar ik 5 jaar met erg veel plezier op heb gespeeld.

Hierbij even een update van de stand van zaken;

Via Marktplaats had ik iemand gevonden die een VR-760 te koop had staan. Eventueel konden we een mooie deal maken, waarbij ik mijn RD-700 kon inruilen (met kleine bijbetaling). Hij was weer op zoek naar een stagepiano met meer pianogevoel, dus dat kwam mooi uit.

Vorige week is hij bij mij thuis langs geweest met de VR zodat we de instrumenten goed konden vergelijken. De orgelklanken vond ik echt super. Nu ben ik sowieso wel fan van de Roland-orgelsounds die net ff wat ronder en vetter klinken dan de Hammond-keyboards. Ook het waterfall klavier is perfect voor orgelpartijen. Echter, voor pianogebruik vond ik het niet geschikt. Ik kon er niet fatsoenlijk op spelen, en zeker bij de wat gevoeligere partijen miste ik de hamer-feedback. Ook mis ik 7 toetsen aan de lage kant, wat soms best irritant is. Dit was ook precies de reden waarom die verkoper hem ging verkopen.

De pianosounds zijn dezelfde als van mijn RD-700, dus dat klonk wel herkenbaar, maar het klavier vind ik echt niet geschikt voor piano. Het is eigenlijk puur een orgel, waar ook piano- en synthsounds inzitten. Nu vond ik de synth-sectie overigens zeer matig. Een fatsoenlijk soft pad-geluid (wat ik vaak gebruik op mijn RD) kon ik er niet uitkrijgen.

Al met al zou het een prima instrument zijn, in combinatie met m'n RD-piano. De RD onderop, de VR daarboven. Wellicht via Midi aan elkaar gekoppeld, alleen wordt dat me net even te kostbaar.

Ik twijfelde eerst nog om alleen m'n Hammond XB-1 te verkopen, en daar een Roland VK-8 voor te zoeken, in de hoop dat die net zo klinkt als de VR-760. Maar, dat kost ook weer 't een en ander natuurlijk, dus voorlopig laat ik m'n combi gewoon lekker zoals 'ie is. Wél heb ik via Marktplaats voor een mooi prijsje een SRX-11 expansionboard gevonden die ik afgelopen week ingebouwd heeft. Klinkt echt geweldig. Koptelefoon op, ogen dicht en je wanen alsof je achter een vleugel zit ;-) Toch nog blij, en weer een illusie (over de perfecte VR-760) armer.

Bedankt voor jullie nuttige tips hierboven.

Back