ElaVAta..
ElaVAta..
Hoi,
Ik ben zelf een bezitter (ik geloof een van de weinige hier, maar kan me vergissen) van het eerste uur van de DarkStar, ook een VA-synth uit de Red Sound stallen. Wat je als eerste moet weten is dat Red Sound heeft aangekondigd om zich terug te trekken uit de synthesizer markt en zich weer puur op de DJ-markt gaat richten (wat daar van terecht komt is twijfelachtig, er gaan al veel geruchten rond dat ze op het punt staan failliet te gaan, al heeft een medewerker dat volgens iemand van de DarkStar mailinglist op Yahoo tegengesproken. Feit blijft dat ze al een jaar hun website niet/nauwelijks aangepast hebben). Ik baal hier als een stekker van, omdat ik al vanaf het begin wacht op de 'MonoSynth'-upgrade die voor de DarkStar uitgebracht zou worden. Red Sound heeft echter beloofd hun best te doen die zo snel mogelijk uit te brengen, maar dat roepen ze dus al vanaf 2000

. Al met al, qua support moet je je dus niet teveel voorstellen helaas (jammer, want toen ik mijn DarkStar net had was Red Sound superactief op dat gebied, ze hebben me meerdere malen nieuwe versies van het OS gestuurd op een EPROM-chip)
Goed, dan het geluid van de DarkStar, waar de eleVAta dus op gebaseerd schijnt te zijn. Ikzelf heb 'iets' met het geluid van de DarkStar, hij produceert echt een heel 'rauw' geluid, ideaal voor vooral leads en geluidseffecten en ook wel basgeluiden (maar absoluut niet voor geloofwaardige pads). In mijn ogen/oren maakt hij een heel apart soort geluid en daarom kan ik hem niet wegdoen. Maar echt indrukwekkend klinkt hij niet, anderen vinden hem meestal saai klinken. Een Novation Nova (die ik ook heb) is echt
vele malen veelzijdiger inzetbaar. Maar in combinatie met een FX-doosje (ik heb de laatste van Behringer, best een aanrader voor dat geld) kun je toch leuke dingen ermee doen, mits je de besturing maar een beetje doorhebt (die lijkt me op de ElaVAta stukken beter dan op de DarkStar). Voor de ElaVAta zal hetzelfde gelden als voor de DarkStar: begin er niet aan als je geen effectapparaat hebt.
Ik ben wel benieuwd naar de golfvormen van de EleVAta, een van de grootste nadelen van de DarkStar vind ik dat het maar weinig uitmaakt of je een zaagtand of een blokgolf-vorm gebruikt, vreemd genoeg klinken ze in mijn oren maar weinig verschillend. Ik geloof dat op de XP2 versie van de DarkStar ook een sinusgolfvorm bij is gekomen, die had ik ook graag gehad (mits die wel anders klinkt natuurlijk

). Op de ElaVAta zitten nog wat extra golfvormen heb ik begrepen. Ik kan me voorstellen dat alleen daarom de ElaVAta al interessanter is dan de DarkStar. Tevens hoop ik dat de filter van de EleVAta beter is dan die van de DarkStar, want die vind ik nou alles behalve indrukwekkend (dat is de reden waarom ik zo op de MonoSynth-upgrade zat te wachten). Lekker tegenstrijdig he, ik zit de oscillatoren en de filter (toch wel het hart van een VA-synth denk ik) te bekritiseren en toch heb ik wat met dat apparaat

(nee hoor, zo erg is het nou ook weer net niet

)
Als je al veel spullen hebt en een wat aparte geluiden zoekt dan is een DarkStar/EleVAta wellicht interessant, mits je een goede deal kunt vinden dan (ik zal niet zeggen wat ik detijds betaald heb om mijn DarkStar uit Engeland over te laten komen, jullie zouden me enigszins terecht voor

verklaren), zo niet dan kun je denk ik beter voor een Nord Lead gaan denk ik (die lijkt mij ook rauwe geluiden produceren, al heb ik zelf helaas nooit 1 irl gehoord, maar die zal veelzijdiger zijn). Ik geloof dat het Engelse Future Music de EleVAta met Access Virus C vergeleken heeft... maar dat is volgens mij echt appels met peren vergelijken, die twee machines hebben echt maar heel weinig met elkaar gemeen IMHO.
Misschien wordt je hier wat wijzer van
Mzlll,
Vincent aka Ironfreq