ROLAND FANTOM G8

ik zou inderdaad een winkel opzoeken waar ze in ieder geval een Fantom G en een Motif XS hebben staan. Zelf een goede koptelefoon meenemen en vergelijken. Als je de tijd neemt krijg je wel een goede indruk van het verschil.

De grote versies van beiden (G8 en XS8 ) spelen wel echt anders met gewogen toetsen. Met name pianogeluid klinkt gewoon beter als je op gewogen toetsen speelt.

In beide synths kan je overigens ook samples laden. Bijv. op de XS kan je de "S700" piano samples downloaden die toch weer beter klinken. Tja ik maak het er niet makkelijker op :-)

PS
- in de buurt van welke grote plaats woon je? In Rotterdam heb je bijvoorbeeld Feedback en Peter Verspuij. Die hebben altijd wel e.e.a. staan.
- ik vond deze "private investigations" destijds erg leuk om in te spelen op mijn XS. https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=49724&d=1248125937 . Geeft wel een aardig idee van een XS.

Laatst gewijzigd:
ik heb zelf een motif xs8 en een vriend van me heeftd e fantom G8.

Mijns inziens zijn de piano's, electrische piano's en clavinetten op de G8 beter. Voor mooie "realistisch klinkende"(het zal nooit zo klinken als de echte instrumenten natuurlijk) strings, brass, orgels vind ik de motif xs beter dan de G8.

Het scherm op de fantom is weer fijner.

succes erme

Als ik jou was zou ik de Kurzweil PC3X eens gaan beluisteren. Ik denk dat die van alle 'workstations' momenteel de beste orchestrale geluiden heeft. En veel goedkoper dan de G8.
Kurzweil vs. Roland. Ik zou het wel weten........

OJ

...Kurzweil all the way!

Man, ik heb net even wat reviews gelezen van de G8. Ik vind persoonlijk dat die er niet best afkomt. De meest postitieve die ik gelezen heb stelde dat als je de Fantom X-serie niet mooi vond, je de G-serie ook niet mooi zult vinden, ondanks de verbeteringen. Ik heb onlangs de X6 beluisterd en ik vind nog steeds (al twintig jaar) dat Roland zo ontzettend naar Roland klinkt. Het is gewoon niet mijn sound. Ik vind het dun, plastic en gladjes. De Motif bevalt me al beter, maar de Kurzweil is qua sound zoveel verder in mijn ogen. Ik heb wat vraagtekens over de strategie van Kurzweil en de mate waarin ze hun producten vernieuwen, maar laten we wel zijn: Kurzweil hoeft niet ingrijpend te vernieuwen omdat ze naar mijn bescheiden mening gewoon voorliggen op de grote 3.
Het is uiteraard ook een kwestie van smaak, maar ik heb alle workstations van de grote 3 (Korg, Roland en Yamaha) beluisterd en ik blijf Kurzweils VEEL mooier klinken. Ik wou dat die PC3 in rack-versie verscheen; ik zou hem blind kopen.

Speel zelf al jaren Korg... vanaf de 01W/fd ongeveer alles wel gehad. Momenteel trotse bezitter van een Extreme en een Yamaha Cp33 in combinatie met enkele E-mu modules. Alhoewel de CP33 waarschijnlijk wordt vervangen t.z.t.

Als ik de grote drie op een rijtje zet blijft voor mij Roland altijd achter. Hun mix van layering zorgt er altijd voor dat je een brei aan geluid krijgt. Het klinkt net alsof je naar niet goed uitgemixte cd luistert. Enkele geluiden zijn vaak best goed, maar combi's worden niks. Geldt voor mij voor de gehele Fantom reeks. De Fantom G is slechts een opgepimpte X met een supercool beeldscherm. Je zou er bijna tv op willen kijken...

In dezelfde prijsklasse ligt de XS. Mooie volle sounds. Liggen meestal wel lekker in het totaal plaatje van bijvoorbeeld een bandje. Natuurgetrouw op het gebied van akoestische instrumenten. Naar mijn mening blijft Yamaha Roland overstijgen.

Korg ben ik gewoon liefhebber van. Je moet wel veel edit werk verrichten om het allemaal naar je zin te krijgen, maar dat gaat mij redelijk snel en gemakkelijk af. Qua piano's moet je geen Korg hebben. Qua orkest wil ik nog wel een potje voor ze breken. In ieder geval scherper en minder (overdreven) bombastisch dan bij een Roland.

Kurzweil... mooi spul. Zeg elke keer weer... "Nu wordt het Kurzweil!". En na het debacle Korg M3 en M50 is die kans erg groot geworden. Ik vind de PC3 erg mooi qua geluid. Ligt wederom fijn in de mix. Natuurgetrouw en wat ook genoemd mag worden... zeer fijne klavieren. Qua interface hebben ze nog wel wat te leren die Amerikanen. Dat geldt overigens ook voor Yamaha.

Al met al komt het er voor mij op neer dat Roland met geen van alle te vergelijken is. Voor mij zijn de grote 3 Kurzweil, Korg en Yamaha.

Smaken verschillen nu eenmaal en je komt er echt alleen achter door veel te gaan luisteren en uit te proberen. Op gegeven moment vind je de synth die bij jouw smaak past.

Puzzelen, proberen, luisteren, puzzelen, proberen, luisteren, puzzelen...

Succes!

Hoi Toetsenmannetje,

Wat vond je een debacle aan de Korg M3? Ik zit "in de race" voor een workstation, en was in de Korg eigenlijk het meest geïnteresseerd. Het klavier speelt goed, en de Expanded-samples klinken op de site erg mooi (zeker het pianogeluid): http://www.korg.com/services/downloads/mp3/M3/demo/S002_TwoOnOneEX3.mp3
Ik was vandaag nog langs de muziekzaak geweest en heb hem daar uitgeprobeerd; ze hadden de update wel, maar voor de betere geluiden moet je een USB-stick inprikken, dus dat ga ik van de week meenemen.

Ik werd ook gewezen op de Fantom G; het klavier is best natuurgetrouw, maar ik heb nog nooit echt enthousiaste verhalen erover gehoord... Ik vraag me af waar dat aan ligt. Daarnaast is die een stuk duurder dan een M3. Lastig!

Tim

Hoi Toetsenmannetje,

Wat vond je een debacle aan de Korg M3? Ik zit "in de race" voor een workstation, en was in de Korg eigenlijk het meest geïnteresseerd. Het klavier speelt goed, en de Expanded-samples klinken op de site erg mooi (zeker het pianogeluid): http://www.korg.com/services/downloads/mp3/M3/demo/S002_TwoOnOneEX3.mp3
Ik was vandaag nog langs de muziekzaak geweest en heb hem daar uitgeprobeerd; ze hadden de update wel, maar voor de betere geluiden moet je een USB-stick inprikken, dus dat ga ik van de week meenemen.

Allereerst begrijp me niet verkeerd ik ben echt een fanatiek Korg gebruiker, maar met de komst van de M3 ben ik toch wat teleurgesteld. Had liever een afgeslankte Oasys gezien dan een wat opgewaardeerde combinatie van eerdere modellen.

De M3 is in feite een Karma, Triton Extreme en wat technologie (sounds) van de Oasys in één apparaat. Dan doe je alles x2 vergeleken met zijn voorgangers, maakt hem wit en je hebt een M3. Qua geluiden is er echt niet zo veel veranderd. Qua geluidskwaliteit hoorbaar wel (outputs en DA).

Ik zeg dit omdat ik de Karma en de Triton Ex. gebruik en niet veel verbetering/verfijning merk als ik een M3 hoor. Qua toetsenbord speelt de M3 waardeloos. Je voelt het rubber van het keybed!? De toetsenborden van de Triton Studio en Extreme voelen veel fijner. Is een kwestie van wennen misschien, maar persoonlijk vind ik het niet lekker spelen.

Verder misschien een kwestie van smaak, maar ik vind hem echt lelijk. Behalve dat kleurenscherm dan...

Ik vind de M3 niet slecht, sterker nog het is een prima synth. Ik vind hem alleen niet veel toevoegen op zijn voorgangers. Ik sla gewoon weer eens een serie over en wacht op hun volgende workstation. Of eerst de Korg SV-1 eens uitproberen... hmm :okdan:!

Succes met je zoektocht naar 'jouw' synth.

Motif ES gehad, Korg M3 gehad, Roland G8 gehad....

De Kurz gaat dus echt de deur niet meer uit en van bovenstaande vond ik de Motif ES dan nog het leukste. Dus ik denk dat een XS nu voor mij op nr 2 zou komen.

De interface van de G8 is echt een wassen neus en de sequencer al helemaal. 128 sporen maar ze verplichten je bijna om phrases te gebruiken waarbij je maar 1 spoor gebruikt en de edit mogelijkheden een hel worden.

De edit mogelijkheden van sequencer zijn sowieso _zo_ ontzettend beperkt dat ik spontaan weer naar software greep. Begrijp me niet verkeerd: een sequencer in een workstation is altijd veel beperkter als een software variant, maar zo omslachtig als Roland het heeft gemaakt op de G8 is gewoon niet leuk. En dan doodleuk adverteren met 128 midi plus 24 audio. Laat me dat dan ook makkelijk kunnen gebruiken!

Geluid van de G8 is zondermeer goed te noemen, maar de hoeveelheid geluiden valt tegen. Bij de PC3x krijg je een bak geluiden waar je bang van wordt en idd de orchestral sounds zijn ruim vertegenwoordigd. Nadeel is wel dat er (nog) geen uitbreidingen zijn, maar je krijgt al zoveel standaard dat ik niet echt de behoefte voel om uit te breiden. Bovendien zit er standaard ook nog een VA synth op en de KB3 orgel simulatie.

DE killer feature van de G8 dat de effecten blijven doorklinken als je van program wisselt heeft de PC3x ook. Daarnaast is de effecten sectie van de PC3x (KDFX) gewoon beter. Was het niet qua klank of instelmogelijkheden per effect, dan was het wel qua routing mogelijkheden. Bij de G8 zit je vast aan 1 fx per geluid en 2 mfx voor een hele studio set. Bij de PC3x kun je presets maken van alleen de effecten en die zo bij verschillende geluiden hergebruiken, bij de G8 kun je alleen een effect kiezen en kun je weer alles met de hand gaan instellen.

Bij de PC3x kun je 16 fx op 1 sound zetten....als je dat wilt. Ben je helemaal vrij in. Wel is het zo dat de G8 (en natuurlijk ook 7 en 6) garandeert dat je kunt blijven schakelen (met max 8 parts) en dat is bij de PC3x afhankelijk van hoeveel van de effect sectie in gebruik hebt, maar dan moet je het wel heeeeeeeel bont maken.

Interface van de PC3x is ruk. Goed voor browsen van geluiden en kleine edits, maar voor editen is het onoverzichtelijk. Daarvoor is dan wel weer een gratis PC (en mac?) editor beschikbaar.

De modes van de PC3 zijn transparant. Je hebt program, setup en sequencer mode, maar dat zijn meer shortcuts naar de vershillende pagina's. Je kunt meteen vanuit de program mode multi timbraal gaan sequencen en dan via de sequence mode gaan editten etc.

Andere nadelen van de PC3x? Zat....:-)

Geen audio in
Geen audio via USB (da's toch wel heel leuk op de G8) of Firewire
Geen Sampler/Sample geheugen
XS-Card geheugen kaartjes die de PC3x ook daadwerkelijk slikt waren bij introductie al zo schaars als kryptoniet. (De nieuwe halve PC3LE heeft wel gewoon een USB drive ingang)

Maar weet je, het interesseert me geen fiep, want de PC3x is echt zoveel meer dan een "workstation". Bovendien valt er zonder samples zo weinig te saven dat je dat ook wel via midi of usb verbinding kunt dumpen naar de pc.

Overigens heeft hij wel een digitale uitgang via sp-dif een een clock uitgang. Aansluiting voor de ribboncontroller, breath control, meerdere continuous pedalen en switch pedalen.

Het heeft sinds 1992 geduurd dat ik weer een synth in m'n bezit heb waarbij ik iemands vinger afbijt als hij er naar durft te wijzen. Maar dan weer: ik ben een eigenwijs stuk vreten, dus misschien zegt dat helemaal niets. :)

@Toetsenmannetje: bedankt voor je antwoord. Ik zat in eerste instantie inderdaad aan de SV-1 te denken, maar die is bijna even duur als een workstation en daarnaast ben ik niet zo perfectionistisch op gebied van Rhodes etc..; de enige piano die gewoon goed moet zijn is de akoestische. Daarnaast heb ik geen Triton o.i.d.: dit word m'n eerste fatsoenlijke synth, dus voor mij persoonlijk is het geen probleem :) .
Je bent je er overigens van bewust dat de SV-1 hetzelfde toetsenbord heeft als de M3-88? Dus als je die plastic aan vond voelen: deze is hetzelfde (RH-3).

@L56: ik moet eerlijk zijn dat ik de G8 er een beetje uit vind zien alsof er een klep in zit met tanden, en dat het ding je aanvalt als je erop begint te spelen =P . Het ziet er niet echt vriendelijk uit... De PCX3 is inderdaad een tof ding! Als-ie een beter pianogeluid had gehad had ik het wel geweten.

Tim

Je bent je er overigens van bewust dat de SV-1 hetzelfde toetsenbord heeft als de M3-88? Dus als je die plastic aan vond voelen: deze is hetzelfde (RH-3).

Ja dat wist ik al. Dat heeft ook geen link met het rubber effect, want het gaat hier om de gewogen toetsen. RH3 speelt overigens erg lekker. Heb hier nog een N1 staan met RH1. Ook nog steeds super.
Ben toch wel erg benieuwd naar die SV-1... begin ongeduldig te worden...

Succes met je aankoop en wanneer je op Korg terrein nog wat wilt weten, mag je me ook altijd een PB sturen ;).

Ik lees in een van je eerste reacties dat je orchestrale sounds wil hebben.

Kijk dan eens naar NativeInstruments Kontakt 4. Heb zelf Kontakt 3 en de strijkers vind ik meer dan prima. Klinken echt niet melig.
Scheelt je een hoop geld.
Het is echter wel een plugin voor je computer.

Ik ben naar aanleiding van deze thread eens naar de PCX3 gaan luisteren. Het was slechts 10 minuten dus niet al te grondig. En (niet slaan) ik vond hem tegenvallen. Ze snappen (als enige volgens mij) wel dat 9 sliders wel erg handig is. Maar qua geluiden was ik niet erg onder de indruk. Acc. gitaar, brass, E-piano's, 't was het net niet. Welke presets moet ik de volgende keer eens onder de loep nemen?

Back