cubase beginner

joanne

Ingeburgerd
Hallo allemaal,
Ik heb 2 dagen geleden een aantal spullen gekocht om liedjes op te nemen (gitaar en zang) Ik heb een E-mu USB 2.0 audio interface, een MXL 990 microfoon en cubase LE 4. Ontzettend enthousiast begonnen natuurlijk, eindelijk ontdekt hoe ik kan opnemen in dat programma, komt er echt een k*t geluid uit, zo frustrerend. Zang klinkt gedempt en gitaar klinkt ook heel zacht en heel erg nep, klinkt echt 'opgenomen' zeg maar.
Zijn er in cubase instellingen die ik moet veranderen? Ik neem aan dat de microfoon van 2 dagen oud er niets mee te maken heeft? de ruimte waarin wordt opgenomen is klein en met vloerbedekking en gordijnen, niet echt veel galm.
Ik verwacht geen super professionele opnames, maar toch wel iets leuks zeg maar.
Ik hoop dat de cubase veteranen mij enigszins op weg kunnen helpen! Alvast bedankt!

Cubase

Cubase

Hallo Joanne,

In de submap preferences kan je een hele resem aanpassingen doen ivm audio.
Kijk ook eens de instelling na van je geluidskaart, samplerate, enz.....
Zorg dat je geluid word opgenomen via de IN van je audiokaart, en afgespeeld via de OUT van je audiokaart.

Hoi Douglas, bedankt voor je reactie!

In de map preferences kan ik niet zoveel vinden qua aanpassingen, het enige wat bij audio staat is : "Open option dialog on processing shared clips"
De geluidskaartinstellingen beheer je denk ik via configuratiescherm en het enige wat ik daar kan vinden is dat onder 'opnemen' zowel de 'E-mu tracker pre | USB" staat ingeschakeld als de 'Realtek High defenition audio microfoon' staat ingeschakeld. Bij 'afspelen' staat dit ook zo, ik heb echter geen boxen direct op dat E-mu apparaat aangesloten, misschien dat dat zou helpen?

Je moet cubase natuurlijk wel vertellen dat hij opneemt en afspeelt via je Emu geluidskaart. Dit doe je bij de instellingen van Cubase, niet in het configuratiescherm van Windows. Gebruik de ASIO drivers van de EMU voor de beste werking van de geluidkaart.

Verder zul je inderdaad je speakers moeten aansluiten op de Emu geluidskaart.

Raar dat het nog niet werkt, met die setup moet je zeker leuke opnames kunnen maken.
Toch denk ik dat het zo op te lossen is.
Ff in de quick start guide van de Emu kijken.
Meestal staat daarin een schematische weergave van hoe je e.e.a. aan kunt sluiten.

@meesha74 volgens mij weet cubase wel dat hij moet opnemen via het E-mu kastje, anders zou ik toch sowieso niets kunnen opnemen? Ik weet trouwens niet wat ASIO drivers zijn... :S

@gijs die quickstart van de Emu heb ik al helemaal doorgelezen, die van cubase gedeeltelijk, maar ik zal het nog eens doorlezen, als jullie denken dat het makkelijk te verhelpen is, dat zou wel fijn zijn in ieder geval :D

Als je niet weet wat ASIO drivers zijn dan zou ik me daar eerst maar eens in verdiepen. Sla de handleiding van cubase er maar eens goed op na.

Daarnaast is het goed opnemen van instrumenten / zang ook een techniek op zich. Het is niet zo van "Zet een willekeurige microfoon ergens neer en het is goed". Heb je goed gecheckt hoe je je microfoon moet gebruiken? (plaatsing, richtingskarakteristiek, gain settings etc.)

tja, berg mogelijkheden maar weinig kennis en ervaring.
is er niemnad in je buurt die ook cubase gebruikt, waar je eens langs zou kunnen gaan om wat uitleg / ervaring op te doen met computers
+muziek soft/hardware.
dat werkt meestal het beste. beetje aanschouwelijk maken.
of 'n kleine cursus, of veel youtube en instructie video's.
heb zelf (ook) een laptop met cubase en emu. geluid is prima.
misschien heb je de ingang niet voldoende goed ingesteld, staat ie op line niveau?

Hallo Joanne,

Het wordt makkelijker als je de exacte modelgegevens van je geluidskaart opgeeft.
Ik verwacht wel te weten waar het probleem zit:
Je XML microfoon is een condensatormicrofoon. Die heeft fantoomvoeding (oftewel phantom power oftewel +48V(olt)) nodig. Waarschijnlijk heeft je geluidskaart dat niet. Je hebt dan óf een geluidskaart met fantoomvoeding nodig, óf een microfoonvoorversterker. Geen paniek, dat hoeft niet duur te zijn:

E-mu geluidskaart mét fantoomvoeding
http://www.thomann.de/de/emu_tracker_pre.htm

Microfoonvoorversterkers:
http://www.thomann.de/de/art_tube_mp.htm
http://www.thomann.de/de/swissonic_mp101.htm

Als je geluidskaart dus geen fantoomvoeding heeft, kun je met deze microfoon geen goede opnames maken zonder voorversterker.

Als je die er eenmaal tussen hebt hangen, zal er een wereld voor je opengaan.

Let op: je hebt dan nog wel een kabel nodig om de voorversterker te verbinden met de geluidskaart. Bij een geluidskaart met +48V ingebouwd (werkt meestal via een schakelknopje) is dit natuurlijk niet nodig.

Eeh, das een goeie: youtube. Heb er nu al een paar bekeken.
En als ik dan nog een domme vraag mag stellen: waar kan ik vinden welke geluidskaart ik heb? Ik heb voor mijn gevoel al de hele laptop binnenste buiten gekeerd..
De handleiding bij de microfoon was erg duidelijk, dus heb hem precies zo gebruikt als staat aanbevolen.
Het probleem van de Cubase instructies is het jargon wat gebruikt wordt en waar ik nog niet helemaal in thuis ben... Ben ermee bezig....
@arnomusicman die voorversterker kan dus het probleem zijn? hoop dat dat het is, dan is het straks zo opgelost.

Heb je de opmerking hierboven goed tot je laten doordringen?

Want die Fantoom voeding lijkt mij ook het probleem te zijn.

Paul

Ik heb eens even gekeken in de users manual van mijn laptop en daar staat het volgende:
* Intel High definition audio- ondersteuning
* S/PDIF (sony/Pilips Digital Interface)
* MS-Sound compatibel
Zit daar iets van een geluidskaart bij? Ik begin te vermoeden dat het toch aan de geluidskaart ligt in ieder geval, want tis maar een laptopje, dr zal neits bijzonders inzitten...

Laatst gewijzigd:
met geluidskaart wordt in dit geval NIET je onboard realtek bedoeld, maar de EMU.
verder, een condensator microfoon heeft doorgaans 48V fantoomvoeding nodig. zonder deze voeding werkt hij NIET. als je hem werkend hebt gekregen neem ik aan dat je het knopje 48V of fantoom al gevonden hebt, meestal naast de microfoon ingang.

het zou kunnen dat je de achterkant van de mic gebruikt, dan klinkt het ook niet zo fraai.

je zou eventueel in de BIOS van je laptop je onboard audio (realtek) uit kunnen schakelen, mits je BIOS dat toelaat. dit lost soms wat problemen op. maar het nadeel ervan is dat je dan niet meer via je 'gewone' built-in audio muziek kunt luisteren.

Oh oke, dus als de EMU de geluidskaart is, dan kan het daar niet aan liggen. Ja dat van de fantoomvoeding staat aan. Ik gebruik zeer zeker de voorkant van de microfoon.
Ik zal de realtek even uitschakelen, kijken of dat nog effect heeft.

wie weet ligt het aan de akoestiek van de ruimte, of je microfoontechniek.
je zou een voorbeeldje kunnen posten, zodat we kunnen horen wat je precies bedoelt.
de MXL 990 is niet een van de beste microfoons, ik heb hem zelf een tijdje gebruikt. maar echt slecht is hij nou ook weer niet.

Ik ben er nu gedeeltelijk achter waar het aan moet liggen, ik heb alle andere microfoons en boxen uitgeschakeld tot alleen de gene overwaren die ik wil gebruiken. Waarschijnlijk heeft een andere microfoon (een hele slechte) alles opgenomen en heeft de MXL 990 nog niets gedaan. Nu heb ik alleen de MXL ingeschakeld staan bij configuratiescherm, alleen krijg ik nu de volgende foutmelding als ik cubase opstart:

"De audio input is niet geactiveerd. Het opnemen van audio is niet mogelijk. Klik op de knop ASIO-bediening in het dialoogvenster systeem (VST) of het dialoogvenster apparaatinstellingen (Nuendo) Zorg ervoor dat het apparaat is geselecteerd in de sectie Inputpoorten en activeer het bijbehorende selectievakje in de eerste kolom"

Als ik dit instel bij Device setup kan ik bij VST audio system kiezen tussen "directX Full duplex driver" of "E-mu tracker pre". Als ik directX instel kan ik bij VST connections de boxjes instellen van mijn pc, maar niet de microfoon, als ik kies voor E-mu tracker pre kan ik wel de microfoon maar weer niet de boxjes. Wie weet hoe ik deze wel allebei tegelijk kan laten werken, zowel boxen als mic?

Laatst gewijzigd:
Ik weet niet of ik jou niet begrijp, of jij mij (ons) niet.
DE MXL is een microfoon. Voor zover ik weet gewoon met audio (XLR) aansluiting en dito kabel. Die kun je in principe niet zien in je configuratiescherm. Daar kun je als het goed is alleen de EMU en evt. onboard sound zien.

En in je config scherm hoef je als het goed is niets in te stellen, maar wel in Cubase. Zie ook opmerkingen van anderen hierboven. En check je manual van Cubase!

Als het echt niet wil lukken, kun je altijd langskomen voor een cursus Cubase ;)
Met forumkorting natuurlijk :engel:

Als ik dit instel bij Device setup kan ik bij VST audio system kiezen tussen "directX Full duplex driver" of "E-mu tracker pre". Als ik directX instel kan ik bij VST connections de boxjes instellen van mijn pc, maar niet de microfoon, als ik kies voor E-mu tracker pre kan ik wel de microfoon maar weer niet de boxjes. Wie weet hoe ik deze wel allebei tegelijk kan laten werken, zowel boxen als mic?

je hebt waarschijnlijk je vorrige opname gedaan met de mic in je laptop...

wat je dus moet doen is de asio idd op emu tracker zetten en dan dus je boxjes op de OUTPUT van je emu aansluiten.. waarschijnlijk staat er main out op.. als ze daar niet op passen, probeer ze dan eens in de headphone aansluiting te stoppen (van de emu dus en niet van je laptop)..

Back