Scheaffer HPGL

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo,

Een vriend van me heeft een logo voor me in een aantal autocad formaten gezet. Nu wil ik het graag in HPGL hebben om in het schaeffer programma te kunnen gebruiken.
Heeft iemand ervaring daarmee?
Of is er misschien zelfs iemand die dat voor me kan omzetten?

Ik heb het logo in de volgende formaten:
.DXF
.PLT
.MDI
.DWG

Hopelijk kan iemand me verder helpen.

Als ik een PLT file importeer (wat idd kan met schaffer programma) dan zie ik niks op mijn afbeelding. En ik kan ook niks instellen. Alle opties zijn grijs.
Ik heb het vermoeeden dat er meer aan de hand is.

.plt = hpgl

Als dit klopt kun je ook de .plt hernoemen naar .hpgl en hoef je hem niet te importeren. Misschien dat er daar iets fout gaat...

Moet je van Schaeffer eigenlijk niet betalen om te kunnen importeren/exporteren met hun s/w? Details weet ik niet meer...

hier stapsgewijs hoe ik het doe...

Edit > hpgl files > import > OK

Dan...

Inser > hpgl engravings > klik op je frontpaneel > kies je hpgl file boven in het scherm dat je nu krijgt > load

voila...check wel of je geen witte engraving color hebt staan anders zie je idd niets op de witte achtergrond.

Bedankt voor de reactie.
Maar helaas was ik al zover.
Het importeren gaat prima.
Maar ik zie desondanks toch niets.
Ik kan de kleur van de engraving niet instellen.
Ik heb nu een zwarte frontplaat en heb ook geprobeerd op een witte frontplaat de .plt file te zetten, maar in beide gevallen zie ik niks...vreemd he.

Probeer jouw .plt file (of één van die andere formaten) in Corel draw te openen.

Ik heb je probleem kunnen reproduceren door zomaar een plaatje van een logo in corel te openen en als .plt te saven. Als ik dat importeer zie ik ook niets in fpd.
Je moet van dat logo eerst een draadframe maken (of misschien kan het ook met een vectorbestand) voordat je er iets aan hebt in fpd. Om een ingekleurd vlak te krijgen moet je de zogenaamde contour functie gebruiken waarbij je rekening moet houden met de dikte van de graveertool die je in fpd gaat gebruiken. Dikke tool is goedkoper maar kan geen kleine letters maken.

Back