Aanrader of niet?

Ongeinspireerd

Nieuwkomer
Hallo, ik had een vraagje:

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nette stagepiano, en ik kwam tot nu toe uit op de KORG SP 250 maar toen zag ik deze filmpjes en vond het een schitterend pianogeluid.

en

Wat is de naam van deze synth
en ben ik er ongeveer voor kwijt?

Is dit ook een aanrader voor stringsgeluiden of?

Als iemand info heeft, is mijn dank groot

Lijkt mij (in ieder geval in het bovenste filmpje) een Korg Karma, maar dan wit ipv rood? Piano's zijn dan gelijk aan die van de Triton (de Karma gebruikt toch dezelfde samples?).

Ja, dat is een karma met die piano&string patch. ik vind hem eerlijk gezegd niet echt mooi klinken, eerder dun

Ja, dat is een karma met die piano&string patch. ik vind hem eerlijk gezegd niet echt mooi klinken, eerder dun

Alles is beter dan de N364, alhoewel, is er niet zo´n patch voor de N364?

Ik heb wel een piano + strings sound, maar die strings nemen de piano op een gegeven moment volledig over. Niet wat ik zoek.

zo te zien ben je fan van nightwish. toen ik hoorde dat hun album "Oceanborn" volledig was gemaakt met een N364 was ik ook een tijdje geïnteresseerd in die synth. Maar hij is gewoon vreselijk outdated, net als vrijwel alle andere Korg synths uit die tijd. Zelfs de Karma of Triton Extreme zou ik niet kopen als ik jou was. De Triton Studio misschien, maar de engine blijft oud voor iets wat je er nu mee wilt gaan doen. Spaar dan even door voor 61key rompler van een Fantom X of een Motif ES. Gewoonweg meer waar voor je geld en eveneens goed uit te breiden met expansionboards.

Waarom zou je een stage piano willen als je in zo'n soort band speelt, je sjouwt jezelf al een breuk met 71 toetsen. Als je het geld hebt en het ding blijft thuis staan zou ik het wel weten in jou geval: S90ES

Haha, het valt wel mee. Inderdaad, de N364 kon ik voor een mooi prijsje overkopen, en toen ik inderdaad hoorde van het oceanborn geval was ik verkocht: nee, ben niet van plan in zo'n band te spelen, al neem ik wel inspiraties mee uiteraard, vooral qua gevoelige dramatische stringspartijen is hij een invloed op me: ik heb niet veel geld te makken, en daarom moet ik voor de wat oudere systemen gaan: N364 was wat mij betreft een goede keus, ben er zeker tevreden over, miss een iets te hoge attack wat betreft de slowstrings e.d, maar ik heb vooral live sowieso een 2e synth nodig, wil een beetje een redelijk gevoelig pianogeluid hebben, en de Karma lijkt me hier voor perfect.

Voor thuis gebruik ik mijn piano, en mijn favoriete muzikanten zijn Philip Glass, Yann Tiersen, James Newton-Howards en Vangelis. Niet Tuomas, al heeft ie invloed op me gehad. Qua strings en emotie/dramatiek zoals ik al eerder zei:

Geen briljant nederlands, maargoed, het is al wat later.

hoge attack slowstrings? daarvoor zitten er knopjes op dat ding. mijn ervaring: voor metal voldoet elke rompler. maakt allemaal weinig uit. Maar waarom zou je niet eens naar wat modules kijken.

Kurzweil is misschien ook wel wat voor je. Die hebben semi weighted keys, VA en goede orchestral roms

AAAAAARGH.... JURKEN METAL!

Rompler?

Ik moet zeggen, kom uit de pianowereld, heb de ballen verstand van al die techniek achter de synth

Ik kan me ook nog wel de tijd herinneren dat ik precies zo reageerde. Ik ben ook gewoon pianistje.
Een rompler is een instrument dat zijn geluiden produceert op basis van samples. Er is dus geen sprake van 'eigen' analoge klankopwekking.

Zoek je echt iets voor een jurkenmetal band dan wil je in ieder geval goede klassieke strings e.d. De Kurzweil PC3X lijkt mij precies wat je dan nodig hebt. Er zijn overigens alternatieven, zowel duurder als goedkoper.

Zoek dit forum maar even af op zoektermen als: workstation, stagepiano, e.d. dan word je al flink veel wijzer.

Succes

Gezien je voorkeur voor goede piano's en strings en het genoemde budget, is het misschien helemaal geen gek idee om ook eens naar de wat oudere Roland JV (module) of XP (toetsen) synthesizers te kijken. Er zitten vaak al flink wat geluiden in, maar als je ze uitbreid met een piano en orchestral board, dan voldoet ie volgens mij helemaal aan je wensen (en bij de meesten heb je dan zelfs nog ruimte over voor andere uitbreidingen, mocht je dat willen).

8o) inderdaad

daar groeit ie nog wel overheen, is maar een fase. op naar black metal :okdan::P

Zoals ik al zei, Glass, Tiersen, Nyman, Chopin, Satie, en Vangelis is meer mijn smaak.
Maar Nightwish blijf ik een goede band vinden, de metal ben ik verder al lang overheen gegroeid :P

Black metal is lelijke muziek.

Verder speel ik met een band meer eigen muziek en proberen we een combinaties te maken van onze invloeden (bovenstaande + stringspartijen van Nightwish, maar ook Pantera en Jimi Hendrix, Pink Floyd, onze bassist is zelfs verslaafd aan Hammerfall en Sonata Arctica)

Dat werkt vaak niet, maar af en toe wil het wel eens in een nummer lukken.

@ Flyingpanther: Roland XP80?

@ OJS: Ja, weet wel de termen als stagepiano, workstation, masterkeyboard, module etc: maar vraag me of ik wat sounds kan layeren, of ik LFO's en Envelopes kan gebruiken, of hoe ik moet sequencen ben je me kwijt.

er is wel black en deathmetal met leuke synthpartijen. Wintersun en Children of Bodom bijvoorbeeld.

XP80 is wel ok, net als Xp50. De Xp30 is wel aantrekkelijk vanwege de ingebouwde boards, maar de kwaliteit van de toetsen is minder. Maar als je alles compact wilt houden is dat prijstechnisch wel het meeste waar voor je geld.

XP80 is wel ok, net als Xp50. De Xp30 is wel aantrekkelijk vanwege de ingebouwde boards, maar de kwaliteit van de toetsen is minder. Maar als je alles compact wilt houden is dat prijstechnisch wel het meeste waar voor je geld.

XP-30 heb ik toevallig zelf, en de toetsen daarvan vindt ik juist een van de betere klavieren waarop ik gespeeld heb. Maar wellicht is dat persoonlijk. De ingebouwde boards zijn een groot voordeel, enige nadeel is (maar dat is voor de puristen) dat de geluidskwaliteit net iets lager ligt dan die van de overige XP / JV 's. Overigens zal je dat bij normaal gebruik niet merken en on-stage al zeker niet.

Back