Vraag over oude modules

Stabby

Ouwe rot
Ik heb net een Roland D-110 gekocht en ben nog zeker van plan een aantal andere oude modules aan te schaffen.

Ik vraag me dan zoal af: welke onderdelen slijten het snelst? Je hebt de batterij, het scherm en de outputs. Stel dat één hiervan het niet goed meer doet. Hoe makkelijk is het om deze onderdelen te vervangen? Kan elke elektronicahersteller dit doen? En wat is de gemiddelde kostprijs daarvan?

Verder vraag ik me af hoe veilig die oude modules zijn? Ik herinner me dat onze stokoude videorecorder plots begon te roken.

Ik weet niet tot hoever terug je bij Roland nog spullen kunt kopen van modules etc. maar voor de JP-8000 had ik een nieuwe volumeknop nodig, maar dat kun je nog allemaal zonder problemen krijgen en niet voor veel. Dit soort dingen vervangen is voor iemand met (enige) ervaring op het gebied van electronica eenvoudig te vervangen. Overigens moet ik zeggen dat de service bij Roland echt erg goed is ten aanzien van spare parts.

Je kunt ze altijd eens een mailtje sturen of ze nog veel reserve onderdelen hebben voor deze unit of andere.

Bij Roland idd over het algemeen erg parts service en vriendelijke mensen die je helpen. Yamaha schijnt een veel minder goed sparebeleid te hebben.
Bovendien zwerven die D-110's nog zat rond, dus tzt kun je ook een halfgare voor onderdelen kopen als je dat nodig hebt.

Dingen als batterijen zijn door de elektronicaboer om de hoek te leveren, en kun je er zelf vaak ook wel insolderen.

voor heel veel oude modules en synths zijn volop nog onderdelen of goeie vervangers te koop.
en als het de moeite waard is, bij de wat duurdere museumstukken , dan is het altijd de moeite waard om bij gebrek aan origineel. iets goeds en vervangends te bedenken.
dit gaat niet op voor een U110.
maar over het algemeen zijn batterijen en displays, met op een goeie 2e plaats de voedingen de eerste zaken die stuk gaan.
:koffie:

Back