Elektor Formant synth

Je zou inderdaad een Doepfer bakje erbij kunnen zetten met bv wat VCLFO's, slew rate limiters...Eenvoudige modules (attenuators en dergelijke) kan je misschien al beter zelf maken.

Of is er een simpele mod om Formant LFO's om te bouwen naar VCLFO's? Niet dat ik zo'n fan ben van extra connectors in het origineel frontpaneel...

Ik was zowiezo van plan om er een mooie niewe houten kast omheen te bouwen, maar ik ga eerst maar eens goed nadenken over evt uitbreidingen voordat ik aan deze klus ga beginnen.

Ik heb er ook eentje gekocht (die in België te koop stond). Hij werkt mooi, buiten wat gekraak dat na verwoed draaien aan de knoppen al ernstig geminderd is en wat calibratie-"foutjes". Ik zou hem eigenlijk wel ook graag sequencen. Voor toonhoogte gaat dat via de external ins, maar voor gate niet. Is het mogelijk om ipv het keyboard een ander signaal naar die ingang te sturen. Als ik de schema's goed begrijp zijn de buitenste pins gate en pitch en de middenste de "ground" (met de andere 2, 15 en 5 volt power). Kan ik dan gewoon een kabel maken van (mini) jack naar de gate en ground pins, en idem ditto voor pitch of gaat de boel dan ontploffen ... Andere oplossingen ? Joris

Das n goeie vraag Joris, volgens mij moet dat kunnen, maar er zijn hier meer forum leden die daar meer verstand van hebben denk ik.

je kan gewoon een verloopkabel maken voor pitch en gate.
je kan eventueel ook een gate adder maken met een externe gate input.

KBD gate---------------|>}---------------|
...........................diode.............|-------------------------- gate synth
ext gate---------------|>|------------------|
...........................diode.............R 10K
.................................................|
................................................--- gnd

een beetje een cripties schema, maar het moet te doen zijn.

sucses

Jaja de wonderen zijn de wereld nog niet uit!!!.
Ik heb gisteren voor 35 euri deze synth gescoord, en is werkelijk in super conditie!!!!!!!:okdan:

hy is wel ...ugly ..zo
ff rete mooi wooden cas erom heen ...liefst onder een schuine hoek
:Pbanapluggen van elke colors erby huphup

(mini)banaan heeft het voordeel dat je stekkers kunt stacken, waardoor je geen multiples nodig hebt.

Ik bouw alles om naar minijack (het meeste was toch al minijack) en maak een multiples module erbij. Minijack heeft het voordeel dat veel modulars hierin uitgevoerd zijn, dus je bent compatibel. De originele Formant is ook minijack.

Wat bedoel je met de gevoeligheid van minijack? Slijtage? Nog geen last van gehad, en als er toch eentje uitgaat dan monteer ik gewoon een nieuwe.

:)

ik denk met slijtage wordt bedoeld asje zelf ...gemaakte mini jack cables heb ..vandie neo propnog wat cable [dikke] dus zwaar aster twee metere naar beneden en op de grond ligt ,
en aan een mini jack inje modulair hangt gaat meestal krom en uiteindelijk storen ,..
asje goede minijack cables koopt

zalt wel minder erg gauw storen

van die plastic ingegoten cables [system 100] worden gewoon nog verkocht

niet zeggen ,s vp, anders wil ik er ook weer een.

het is qua vco´s en vcf´s een topsynth, met weinig betaalbare alternatieven.

:mega:

ik ben nu egt wels benieuwdd
asje t front paneel ziet lijkt t magertjes met watje kan bv vco ziej drie wave form outs en 1 in ..
thats it
maar klank wise schynt t toch wel [gelukkig] een heel andere synth te zijn dan cem based spul

hore hore :doei:

5 waveforms out: sinus, driehoek, pulse (met PWM), saw en "spaced saw"; geen sync. Op zich valt er, als je geen externe modules (mixers, en vooral vca's) hebt ook niet zoveel te patchen (buiten wat LFOs en ADSRs naar toonhoogte, pulse width en VCF cutoff). Maar hij klinkt wel mooi vintage en filters klinken toch wel "anders". Leuk is ook parallel/in serie zetten van de twee filters (en dan heb je daarna nog die "formant" filter en nog eens bass/mid/trebble op de output). Ik probeer ook wat geluid te posten deze week. Joris

Ik kraak het ding niet af.......ik probeer alleen het ophemelen een beetje te relativeren.

Ik zou er zeker wat utility modules van andere fabrikanten bij voegen........dan wordt het echt supervet.

livewire spul is egt wel subliem qa modulatie ...panels
vulcun en uhh nog een paar

linkz mooi spul geloof nog betaalbaar
:kroon:
http://www.livewire-synthesizers.com/
http://www.livewire-synthesizers.com/index.php?op=modulators&module=vulcan
zoiets met bv een wave shaper zodatje van die saaie blokgolf een ander..wave je kan maken

http://www.livewire-synthesizers.com/index.php?op=modulators&module=dualcyclotron
weleen hoop bulshit ovre alienated voltages uhhhhhh:?:r:dubbel:
Every Dual Cyclotron is assembled under sterile laboratory conditions and undergoes thorough radiation decontamination prior to shipping.

Heb je misschien een fototje van jou formant Joris?, ben benieuwd!>

Het is deze - van de originele advertentie (die overigens in een ander draadje vermeld wordt). Wel bijna 15x meer betaald als jij ..., wat ik overigens nog redelijk vond. Van elke module is er steeds een met elektuur (blauwe) printplaat + de extra (dus 2 VCOs en 3 ADSR) op gele, zelfmade (?) printplaten. Ik zet er bij gelegenheid wel eens een fotootje van de achterkant bij. Joris

Attachments

• 66914715-oude-synthesizer-van-ongeveer-1980.jpg
    66914715-oude-synthesizer-van-ongeveer-1980.jpg
    84,1 KB · Bekeken: 123
Hij ziet er nog goed uit zo op te maken van de foto, en qua prijs heb je volgens mij zeker niet teveel betaald!!! mooie vondst veel plezier er mee!!!!!!!!

Proficiat met de aankoop Joris en goede prijs! Ik dacht dat er meer stuk ging zijn, maar alles werkt en dan heb je er een koopje aan! Op zich een beetje gekke keuze van modules, maar laat dat de pret niet drukken. Je kan er ook hele weirde dingen mee doen, zo met 4 ADSR's. :)

Van elke module is er steeds een met elektuur (blauwe) printplaat + de extra (dus 2 VCOs en 3 ADSR) op gele, zelfmade (?) printplaten.

Die gele Formant printplaten moeten ergens vandaan komen. We hebben de discussie elders ook al gevoerd. Ik zie té veel goed gemaakte, steeds weer identieke, gele prints van Formants. Mijn gok is een "herdruk" door de Pro2000 jongens. Maakt verder natuurlijk niks uit. :)

Wat externe gate betreft: jawel hoor, dat is mogelijk. Mijn beide Formants hebben een externe gate in. Ik ga ze zelfs nog wat anders bedraden, zodat indien gewenst iedere ADSR zijn eigen gate ingang heeft. Technische details: zie J.Baars. Ik moet zelf ook weeral even nadenken hoe ik het exact ging aanpakken. :)

Wat de patchmogelijkheden betreft enkele tips:

-haal de RFM uit de hardwired loop. Met de attenuators kan je alle hardwired verbindingen "uitzetten", behalve de RFM. Zonde, hij is flexibeler met een los te plaatsen RFM.
-zoek de ring modulator module. Veel meer extra klankmogelijkheden.
-koop er op termijn nog wat Formant modules en wat utilities (slope limiter, inverters...mag Doepfer zijn) enzo bij. De mogelijkheden stijgen dan exponentieel.
-gebruik 1 van je oscillators als een (ietwat snelle) VCLFO.

Ik heb mijn utilities tot nu toe zelf gemaakt, maar ooit komt er een kastje met de leukere Doepfer utilities bij. En nog een uitgebreidere step sequencer. En dan zakt mijn rek door. :D

Wat ik het voordeel dan vind van Formant modules is dat je heel oldskool bezig bent, als een Moog55. Bijvoorbeeld stereo pingpong is dan nog steeds perfect mogelijk, maar nog een echt stukje patchwerk en niet 1 switch met knopje. Heerlijk, en uiteindelijk maximaal flexibel.

Heel veel plezier ermee!

Wat geneuzel met de formant en een RS200 sequencer ter voorbeeld (er zit ook wat gekraak op in de tweede file na 5 minutes - niet verschieten !).

Tsja 't is gewoon 15 minuten "modular" tijd hé, geen artistieke dingen verwachten.

Joris

Attachments

• Formant_1.MP3
    3,9 MB · Bekeken: 125
  • Formant_2.MP3
    4,6 MB · Bekeken: 119
okdan
actie formant ..demoooooooooooooooooooooooooooooos:okdan:

Dat is in ieder geval niet "de" Formant, ook geen Formant S2000. De foto in de Elekuur handleiding is van een ander apparaat, inderdaad de Polysynth voor zover ik kan zien. De grote vraag is dan: zitten alle CEMs erin? Ik zie lege ICvoetjes...

Back