Proficiat met de aankoop Joris en goede prijs! Ik dacht dat er meer stuk ging zijn, maar alles werkt en dan heb je er een koopje aan! Op zich een beetje gekke keuze van modules, maar laat dat de pret niet drukken. Je kan er ook hele weirde dingen mee doen, zo met 4 ADSR's.
Van elke module is er steeds een met elektuur (blauwe) printplaat + de extra (dus 2 VCOs en 3 ADSR) op gele, zelfmade (?) printplaten.
Die gele Formant printplaten moeten ergens vandaan komen. We hebben de discussie elders ook al gevoerd. Ik zie té veel goed gemaakte, steeds weer identieke, gele prints van Formants. Mijn gok is een "herdruk" door de Pro2000 jongens. Maakt verder natuurlijk niks uit.
Wat externe gate betreft: jawel hoor, dat is mogelijk. Mijn beide Formants hebben een externe gate in. Ik ga ze zelfs nog wat anders bedraden, zodat indien gewenst iedere ADSR zijn eigen gate ingang heeft. Technische details: zie J.Baars. Ik moet zelf ook weeral even nadenken hoe ik het exact ging aanpakken.
Wat de patchmogelijkheden betreft enkele tips:
-haal de RFM uit de hardwired loop. Met de attenuators kan je alle hardwired verbindingen "uitzetten", behalve de RFM. Zonde, hij is flexibeler met een los te plaatsen RFM.
-zoek de ring modulator module. Veel meer extra klankmogelijkheden.
-koop er op termijn nog wat Formant modules en wat utilities (slope limiter, inverters...mag Doepfer zijn) enzo bij. De mogelijkheden stijgen dan exponentieel.
-gebruik 1 van je oscillators als een (ietwat snelle) VCLFO.
Ik heb mijn utilities tot nu toe zelf gemaakt, maar ooit komt er een kastje met de leukere Doepfer utilities bij. En nog een uitgebreidere step sequencer. En dan zakt mijn rek door.
Wat ik het voordeel dan vind van Formant modules is dat je heel oldskool bezig bent, als een Moog55. Bijvoorbeeld stereo pingpong is dan nog steeds perfect mogelijk, maar nog een echt stukje patchwerk en niet 1 switch met knopje. Heerlijk, en uiteindelijk maximaal flexibel.
Heel veel plezier ermee!