Ikzelf heb hier 2 van die krokodillenlullenleren stoelen staan van het type directeur.
Toen ik een tijd geleden mijn studio heb verbouwd heb ik best wel rekening gehouden met de ergonomie.
Ik doe veel met de computer dus een goede zit/monitor/muis positie is heel belangrijk, ik heb een tijd oefen en fysio therapie gehad voor mijn nek en rug en heb toen best wel veel geleerd over ergonomie en zit/sta posities.
Wat veel mensen faut doen is lang achter elkaar in dezelfde positie zitten waardoor je RSI klachten krijgt (RSI zit niet alleen in je polsen)
Veel pauzes houden is zeker goed om te doen en ga ook af en toe staan of probeer de stoel eens 5 cm lager te zetten om daarna weer wat hoger te doen, afwisseling.
Er zijn momenteel proggies op de markt die je een half uur achter de compu laten werken en daarna voor 2 minuten o.i.d. je computer blokkkeren zodat je verplicht bent om pauze te houden, rare gewaarwording als je het voor het eerst ziet maar het werkt wel!
Pauzes houden vind ikzelf zowieso belangrijk, niet alleen voor je rug enzo maar ook voor je oren en je productie.
Na een pauze verander ik vaak net nog wat kleine dingetjes in de mix e.d. wat net dat beetje extra geeft en de track echt af maakt.
Goed item ! ik denk dat veel mensen niet echt stil staan bij het feit dat je toch al die uren in je studiootje zit /staat en dat dat best een aanslag op je lijf is.
Ik zal het SOS artikel ook is ff grondig gaan lezen, zeker interresant !