Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

Reken alleen eerder op 8 a 9 jaar dan 8 a 9 weken voordat je doorbreekt. Ontwikkel daarom een dikke huid
Toen ik dacht dat ik wat kon, jaren geleden. Heb ik een keer auditie gedaan om me bij hun te voegen ,bij gasten die ook op het doorbreken stonden. Het enige waar ze in doorbraken waren hun kleren.
(Zeiden ze zelf.)
De stof van hun kleren was zo dun dat het nooit lang meer kon duren.🤣 wat een armoe.

Even serieus. Als je echt er een beroep wil maken van muziek dan is life sesie muzikant misschien nog net een droge boterham. Volgens het blad Interface.
éen op de tienduizend zou een keer geluk kunnen hebben.

Producen is onnodig Nederengels en dat schrijf ik als meertalige anglofiele aardling. Ik ben ongeveer 44 jaar aan het componeren - ik heb de begindatum niet bijgehouden zoals Vangelis- en ruim 35 jaar aan het uitbrengen van muziek en mijn verhaal is vergelijkbaar met dat van Nap. Ik bespeel veel instrumenten redelijk, waarvan toetsen en percussie het beste. Met de rest kan ik meekomen, mede dankzij de technologie. Ik vind te veel instrumenten en genres te leuk om me er niet mee bezig te houden en dan word je zonder de talenten van Stevie Wonder nergens virtuoos in. Ik leer nog elke dag in de studio bij en daarbuiten ook, vooral op het gebied van mixen. Mijn commercieel grootste succes was mijn slechtst gemixte cd en ik ken van andere artiesten dergelijke voorbeelden, dus een kwalitatieve mix en succes gaan niet hand in hand. Veel artiesten hebben het gevoel dat ze hun beste werk nog moeten maken. Ik ook. Ik vind dat een goede mentaliteit, omdat je je zo blijft ontwikkelen en zelfvertrouwen hebt.

Ik kijk altijd jazz portretten op NPO 2 en dan krijg je mensen aan het woord die meestal een jaartje of 30 of meer in het wereldje zitten en je hoort vrijwel altijd hetzelfde op de vraag hoe ze in het wereldje zijn gekomen; of ze kennen elkaar van het conservatorium of van het podium en bellen elkaar dan als ze op een gegeven moment een nieuwe band willen beginnen of dat een vriend aan hun vraagt of ze nog een goede drummer/bassist of whatever kennen omdat ze een nieuw project gaan starten en nog iemand zoeken.

Het is vooral ons kent ons en het hangt aan elkaar van connecties en nu heb ik het over jazz maar ik denk dat als je in EDM iets wil bereiken dat je vooral connecties moet hebben in dat wereldje en bij platenlabels en ik denk op dit moment dat het door AI nog veel moeilijker wordt want als platenlabels met AI heel goedkoop muziek produceren en goed verdienen waarom zullen ze dan iemand een kans geven?
Hooguit de besten uit de stal die ze al hebben die blijven want die verkopen goed en voor de rest wordt het heel lastig.
Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben dat je een keer een voltreffer hebt op youtube als je daar wat op hebt gepost, dan heb je views en met flink wat views wordt je interessanter, wordt je muziek meer gedownload en krijg je ook meer inkomen en kan het heel snel gaan.

Laatst gewijzigd:
Het is vooral ons kent ons en het hangt aan elkaar van connecties en nu heb ik het over jazz maar ik denk dat als je in EDM iets wil bereiken dat je vooral connecties moet hebben in dat wereldje en bij platenlabels.
Eén van de beste tips die ik ooit heb gekregen was: "Voor de beste feestjes moet je jezelf uitnodigen."

Connecties en kansen krijg je niet cadeau, die moet je zelf proactief opbouwen. Natuurlijk helpt een portie geluk en talent, maar tegelijkertijd zul je continu hard en gefocust aan de juiste dingen moeten blijven werken (en veel teleurstellingen en tegenvallers op je pad moeten verwerken) om je eigen succes mogelijk te maken.

Eén van de beste tips die ik ooit heb gekregen was: "Voor de beste feestjes moet je jezelf uitnodigen."

Connecties en kansen krijg je niet cadeau, die moet je zelf proactief opbouwen. Natuurlijk helpt een portie geluk en talent, maar tegelijkertijd zul je continu hard en gefocust aan de juiste dingen moeten blijven werken (en veel teleurstellingen en tegenvallers op je pad moeten verwerken) om je eigen succes mogelijk te maken.
Connecties daar draait het inderdaad om, heb je ze dan moet je ze houden (en dat is meer werk dan je denkt), heb je ze niet dan moet je daar maar eens aan beginnen.

Ik maak nu al een tijdje niet meer druk connecties, lastige is dan wel om werk gereleased te krijgen als je een tijdje uit de picture bent.

Connecties daar draait het inderdaad om, heb je ze dan moet je ze houden (en dat is meer werk dan je denkt), heb je ze niet dan moet je daar maar eens aan beginnen.

En dat is nu precies waarom het creatieve, verse idee, leuke, nieuwe, talent, intrigerende, slimme, oorspronkelijke bijna verdwenen is uit de moderne muziek.
Alleen de simpeltons die goed zijn in connecties en marketing komen boven borrelen, maken saaie eenheidsworsttroep en nemen de plaats in van de talentvolle zielen die alleen in muziekmaken geïnteresseerd zijn. Ze stompen het domme luistervolk nog verder af zodat die denkt dat het is. En inderdaad, AI muziek verschilt er ook niet zoveel van, want AI kopieert de bulk, want dat is ook alleen maar massa geneuzel.

En dat is nu precies waarom het creatieve, verse idee, leuke, nieuwe, talent, intrigerende, slimme, oorspronkelijke bijna verdwenen is uit de moderne muziek.
Alleen de simpeltons die goed zijn in connecties en marketing komen boven borrelen, maken saaie eenheidsworsttroep en nemen de plaats in van de talentvolle zielen die alleen in muziekmaken geïnteresseerd zijn. Ze stompen het domme luistervolk nog verder af zodat die denkt dat het is. En inderdaad, AI muziek verschilt er ook niet zoveel van, want AI kopieert de bulk, want dat is ook alleen maar massa geneuzel.
Helaas is dat nu al een tijdje zo, daarom dat ik ook geen trek meer had om nog langer tijd in die connecties te investeren.

Ik kan ook maar aan 1 track tegelijk werken, en als ik het te lang laat liggen gaat 'ie dood. Een track waar ik ooit mee begon na weken of maanden oppakken is zinloos. Ik heb dan ook talloze meesterwerkjes op mijn computer staan die in de knop gestorven zijn.
Mijn vader zou hebben gezegd dat al die meesterwerkjes in dat geval zeer waarschijnlijk om te beginnen al niet deugden.
Of misschien heb je het probleem dat je niet kunt beslissen wanneer het wel mooi is geweest en de track in het laatje met 'klaar' moet stoppen, tezamen met al die foutjes die toch alleen jij maar hoort.
Ik heb dat echt moeten leren want vaak wanneer je maar door blijft editen gaat het oorspronkelijke gevoel verloren en hou je alleen maar verkoold brandhout over

Ik kan ook maar aan 1 track tegelijk werken, en als ik het te lang laat liggen gaat 'ie dood. Een track waar ik ooit mee begon na weken of maanden oppakken is zinloos. Ik heb dan ook talloze meesterwerkjes op mijn computer staan die in de knop gestorven zijn.
Dat is het verschil tussen de hobbyist en de (semi)pro denk ik. Als ik niet tracks had opgepakt had de helft van mijn "hits" (meer dan 2000 euro per track opbrengsten) niet uitgebracht geweest en had ik veel desgevolgsch minder gear en vinyl kunnen kopen :D en dat zijn tracks die met analoge hardware gemaakt is, dus steeds opnieuw de settings instellen. Meestal in 2 of max 3 meerdaagse sessies gedaan.

Die zware stoffige ongezonde fijnstof vinyl collectie is inmiddels het 3 to 5 voudige waard zie ik op discogs, ik lijk wel een kapitalist. Je moet toch wat, als men zijn RAM wil upgraden tegenwoordig 8o)

Back