Ik ben Ex-SAE student, en heb wel een boel opgestoken. Ik wist al best een hoop vooraf, en had geproduceerd/opgenomen/gemixed, etc. Ondanks dat heb ik heel veel geleerd, en ze gaan best diep qua theorie, en wat voor veel mensen nutteloze info is (akoestiek, etiquette, goeie verhalen vanuit de praktijk, etc) is voor mensen als ik wel belangrijk.
Voorbeeld is dat tafel-neutralizeren verhaal. Heel simpel, als je een producer bent, met je eigen studio, cool. dan kan je alles lekker ingepatched laten, de EQ's aan op je favoriete setting, etc etc-logisch ook, dat is nou eenmaal praktisch. In de studiowereld, de job waar je voor getrained word, is het echt wel zo dat die console neutraal moet zijn, en die patch leeg moet zijn als de nieuwe klant komt. In die wereld is etiquette wel belangrijk omdat je met allerlei mensen moet dealen.
Feit blijft dat de "business" klein is, het aantal nieuwe banen per jaar minimaal, en de ingredienten voor een successtory erg nauw luisteren, maar mijn punt is dat SAE je daarbij zeker op de goeie weg kan helpen.
Trouwens, vanuit mijn eigen ervaring kan ik direct zeggen dat ik mijn fulltime studiojob nu niet had gehad door sae. Ik kwam binnen door mn muziek, kreeg een kans door mn initiatief, en kreeg de baan omdat ik Protools HD en SSL tafels kende, zonder SAE was ik niet verder gekomen dan een kans.
en NU ga ik slapen