ik heb zeer veel geleerd uit deze tread.
ik surfte vroeger wel nog rond op het net met bijvoorbeeld de vraag "how to make trance" in het vakje
van
www.askjeeves.com
En jefke wist het antwoord. er was wel een forumpje ergens dat een poging deed om dat te beantwoorden...
maar de meeste reacties weinig diepgaand zoals hier.
er zijn een paar trackerhandboeken waar je leuke tips krijgt...
maar nog steeds niet dat "je-ne-sais-quoi"
we zouden dit hier bijna moeten kunnen samenvatten of zo...
en inderdaad, allicht komt dan de grondige uitleg van pcoene aan bod.
het is nog maar zeer onlangs dat ik voor het eerst een track (bijna) afwerkte en dat die op kousevoetjes
mijn eigen lat haalt. Ik moet enkel de tekst nog inzingen en door een vocoder zien te draaien.
(niet evident allemaal met share-demo-en freeware)
ik ben het in ieder geval met veel dingen eens: afbreken en opbouwen => analyseren,
kennis, veel lezen, bijleren, uitproberen, sukkelen, stoppen, opnieuw beginnen, ander programma
proberen, op een dag making up your mind en blijven bij dat ene proggie en dan sanderendaags
thuiskomen van het strand en een moment van inzicht hebben en vervolgens die ene track uit je mouw schudden...
maar het gaat inderdaad niet van zelf.
er is weinig dat ik hier kan aanbrengen die origineel is of nog niet gezegd is denk ik.
de quintessentie van muziekmaken staat hier reeds. Ik moet enkel denken aan een uitspraak van
de makers van "turn around" de mutant disco hit uit 99: gooi nooit een idee of een sampel weg
voor je het ook achterstevoren hebt afgespeeld

[het interview is geloof ik te vinden op de site van "computermusic" of "futuremusic"]
zij maakten een hitje met een hoop oude brol (tis geen brol, maar bon)
een atari st die met cubase wa kon sequencen, ik geloof een of twee synths, een paar filters misschien,
een sampler, en dat was het zowat. hun studio kostte geloof ik nog geen 1000 €
er is tenslotte nog iets waar ik aan moet denken, misschien weinig interresant, maar bon.
er was ooit een intervieuw met Vangelis, en ze vroegen zich af hoe hij zo groot geworden was
(de jaren 92-94) en waar hij zijn ideeen haalde. naar het schijnt had hij als kind/puber al zoiets van
wat voor raar geluid hij hoorde "dat wil ik" en later met de nodige toestellen die ontwikkeld werden,
werd hem dat ook mogelijk. Als speedy J inderdaad ooit zei "een goeie samplecd is het halve werk",
dan moeten we inderdaad af en toe eens op stap gaan met een opnamedingetje in de straat, fabriek,
kerk, strand, duinen, toplesbar,... en thuiskomen met een nieuw idee.
een goed idee hebben en het vervolgens kunnen uitwerken... afhankelijk van inspiratie, kennis en onvermoeibare
obsessionele inzet. Als ik mij niet vergis hebben ze bij ons op de unief ooit net hetzeflde gezegd over de grote
filosofen, of hoe ze hun ideeen kregen. De ene krijgt het door zijn voet op de eerste trede van de bus te zetten,
de ander na een halve fles absynth
hmm, ik breng niet zoveel nieuws aan. kga mijn veel te lange post dan ook maar rustig afsluiten ;-)
anyways, ook van mij bedankt mensen, was zeer leerrijk!!!