Korg MicroKorg(Vocoder)

jona_k

Ingeburgerd
Hoi

Ik zou graag mijn studio uitbouwen met een MicroKorg. Alleen vraag ik me af of het mogelijk is om mijn stem zo veel mogelijk zoals T-Pain te laten klinken mogelijk is zonder zo een talkbox systeem.
Kan ik dan met de vocoder zingen zonder talkbox of heb ik daarvoor een micro nodig.
en ook..

Is het nodig om met de MicroKorg de noten van het gezang mee te spelen?

Is ier iemand die me wat meer over de MicroKorg kan vertellen en me wat advies geven voor mooie stemeffectjes.

dank bij voorbaat.
peace

Met een vocoder gaat je stem niet als T-pain klinken vrees ik. Daar heb je Autotune voor nodig. Of Melodyne.
Of je scoort een iPhone, daar is een T-pain applicatie (powered by Autotune) voor :P

Met die microkorg kan je dat effect niet krijgen je stem gaat meer als een robot klinken. Als je noten speelt op een vocoder maakt het niet uit in welke toon je zelf zingt. De vocoder zet het toch om naar de noot die je indrukt op het clavier.

Tpain is inderdaad autotune, een talkbox komt ook wel in de buurt !

Je zou eerst eens wat kunnen googlen naar "vocoder" en "talkbox". En op youtube naar wat fragmenten kijken van beide.
Een vocoder en talkbox zijn zeer verschillende dingen. Ook al zou je beide geluiden kunnen beschrijven als een "sprekende synthesizer" of een "sprekende gitaar" (een talkbox kan je in weze op alles aansluiten), toch klinken beiden zeer verschillend imho.
En dat komt omdat beiden een hele andere techniek toepassen.

Bij een talkbox fungeert je mond als een klankkast die je uiteraard zelf in grootte kan veranderen. Daardoor kleur je het geluid. Bekendste voorbeeld (imho): Peter Frampton - Show me the way

Bij een vocoder... ach lees het verdorie zelf: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vocoder

Die MicroKorg is een aardige synth, dus die raad ik je niet af. De vocoder klinkt oké. Hij is 8-bands en dat is imho net voldoende om verstaanbaar geluid te produceren.
Het komt er echter ook op aan de juiste technieken toe te passen: een rijk geluid als carrier (zaagtand), een klein beetje dry doorlaten, op het juiste moment spelen en adem blazen (grote verschil met een talkbox: bij een talkbox kan je gewoon je mond openhouden zonder adem te blazen, je hoeft dus niet écht te praten; bij een vocoder dus wel !)

Back