HOE LOSSEN JULLIE LATENCY INTEGRATIE OP?

musicheaven

Ouwe rot
mjaja ik weet wel wat latency is en de instellingen geluidskaart ed...

maar neem nu dat ik op externe synth (die wordt aangestuurd via midi in cubase) opneem in cubase, hoe moet ik dat dan mooi gelijk zetten met mijn vsts? ik weet ook wel van dat constrain latency knopje, maar dat lost niet alles op.

als ik bv uit mijn airbase kicks opneem lopen die nooit synchroon met mijn vst kicks.. ik zet die meestal dan links bij delay bv 25milliseconden (afhankelijk van de latency die ik heb ingesteld) vroeger (eens die audiotrack is) maar zijn er geen betere oplossingen?

en vooral: moet ik bij midi out (dus uit cubase naar hardware) ook latency rekenen, of moet ik alleen latency rekenen voor de AUDIO in van die hardware synths (en zou midi dus geen latency mogen hebben)?

alle hulp geapprecieerd

Cubase 5 volledige versie heeft de External instruments / external fx functie. Lees maar in de manual.

en vooral: moet ik bij midi out (dus uit cubase naar hardware) ook latency rekenen, of moet ik alleen latency rekenen voor de AUDIO in van die hardware synths (en zou midi dus geen latency mogen hebben)?

Volgens mij heb je alleen maar latency tussen inspelen en realtime weergave. In het audio recordingproces (synth opnemen) heb je dus geen latency in de recording van de audio zelf.

maar neem nu dat ik op externe synth (die wordt aangestuurd via midi in cubase) opneem in cubase, hoe moet ik dat dan mooi gelijk zetten met mijn vsts? ik weet ook wel van dat constrain latency knopje, maar dat lost niet alles op.

dit is net uitgebreid besproken in een aantal threads hier op het forum, waarin de vraag was hoe je de latency bepaald en hoe je dit kan compenseren.

En lees vooral de manual maar eens waar dat constraint latency knopje nou echt voor is, want daar sla je de plank flink mis nu.

als ik externe audio opneem en dan als audio in cubase afspeel is er toch een tijdsverschil met mijn vsts die dan live draaien.

en het was me nog niet duidelijk uit die andere threads, anders zou ik het toch niet vragen? heb al veel threads hier op het forum gelezen

die external effects kan je toch maar met 1 vaste audio ingang doen per instrument of mis ik iets? en hoe los je dat dan op als je maar 8 geluidskaart ingangen hebt maar wel 2 patchbays vol audio uitgangen van synths?

als ik externe audio opneem en dan als audio in cubase afspeel is er toch een tijdsverschil met mijn vsts die dan live draaien.
ja, wel als je die via midi aangestuurd heb via cubase.

die external effects kan je toch maar met 1 vaste audio ingang doen per instrument of mis ik iets? en hoe los je dat dan op als je maar 8 geluidskaart ingangen hebt maar wel 2 patchbays vol audio uitgangen van synths?

dat los je in zo'n geval op door presets te maken in je connections scherm. dus per type werkwijze een connection preset maken. Dan hoef je dus niet elke keer de routing in te stellen. Maar je kiest gewoon de preset die je ooit aangemaakt hebt met de patchbay routings.

heb dr ook last van het beeld loopt niet meers sych met het geluid, als de loper langs bar 4 loopt speel tie bar 1 af

quifster, dank je voor je raad, maar kan je wat specifieker zijn

ja, wel als je die via midi aangestuurd heb via cubase.
dus is er toch wel latency? arnomusicman beweert van niet. snap het niet meer.

komt die latency dan door de midi of door de audiokaart (ik werk trouwens met een fireface400)

dat los je in zo'n geval op door presets te maken in je connections scherm. dus per type werkwijze een connection preset maken. Dan hoef je dus niet elke keer de routing in te stellen. Maar je kiest gewoon de preset die je ooit aangemaakt hebt met de patchbay routings.

dus is er toch wel latency? arnomusicman beweert van niet. snap het niet meer.

komt die latency dan door de midi of door de audiokaart (ik werk trouwens met een fireface400)

arnomusicman heeft ook gelijk, alleen die gaat er vanuit dat je de routings al goed ingesteld hebt en de latency automatisch laat op lossen door cubase.

Echter als je gewoon je apparaten aanstuurt via midi en je neemt de audiosporen als audio in op, dan heb je wel latency. Die moet je met je input plus output latency (want dat is de vertraging) herstellen. Dat kan in de opgenomen wav file, of je delayed je sporen.

of je maakt er externe devices van, dan hoef je het niet op te nemen maar kan het rechtstreeks gerenderd worden en is de audiostream automatisch delay compensated (Zoals arnomusicman bedoeld).

dus er is altijd latency, echter of je hersteld het zelf, of je laat het cubase doen.

ik veronderstel dat je vst connections scherm bedoelt, maar wat bedoel je met TYPE WERKWIJZE?
en wat bedoel je met de patchbayroutings? ik moet nl regelmatig toch wat kabeltjes versteken, ik kan maar 8 inputs in mijn fireface gebruiken.

ja vst connections.
daar kun je verschillende parameter routings opgeven.
dus stel de ene keer heb je de bassen op je patch bay poort 1 en 2 zitten en de drumkick op patch bay poort 3
dan maak je daar een preset voor.

dan weet je dat als je ooit weer zo'n type track maakt dat je die configuratie kan nemen.

Als je totaal ongecontroleerd en ongestructureerd werkt dan kun je het beste gewoon audio connections aanmaken voor je 8 inputs. Je patch bay inrichting staat daar dan los van. Ik zou echter die 8 inputs gewoon definieren en presets maken van hoe ik met mijn patch bay werk als ik een bepaald type track maak.

en hoe weet je wat de input plus output latency is? ja ik weet wel hoe ik zie hoeveel ms latency ik heb op mijn geluidskaart, maar is dat dan de input of output latency?

zal eens stoeien ook in die vst connections

en hoe weet je wat de input plus output latency is? ja ik weet wel hoe ik zie hoeveel ms latency ik heb op mijn geluidskaart, maar is dat dan de input of output latency?

ik vraag me af of je dit soort vragen meent of dat je zit te trollen hier.

misschien is het slim om eerst maar eens de getting started manual te lezen, daarin wordt dit allemaal uitgelegd.

Wat misschien ook slim is, om eens een workshop te doen voor het gebruik van cubase. Als ik het goed onthouden heb geeft Arnomusicman die ook.

maar goed, ik ga maar even van het goede uit.

Check de sectie in cubase waarin je audiokaart settings staan.
de input latency kun je vinden achter het woord: input
de output latency kun je vinden achter het woord: output

had je zelf ook kunnen bedenken dus.

ik vraag me af of je dit soort vragen meent of dat je zit te trollen hier.

misschien is het slim om eerst maar eens de getting started manual te lezen, daarin wordt dit allemaal uitgelegd.

Wat misschien ook slim is, om eens een workshop te doen voor het gebruik van cubase. Als ik het goed onthouden heb geeft Arnomusicman die ook.

maar goed, ik ga maar even van het goede uit.

Check de sectie in cubase waarin je audiokaart settings staan.
de input latency kun je vinden achter het woord: input
de output latency kun je vinden achter het woord: output

had je zelf ook kunnen bedenken dus.

ik vind je antwoorden vrij kortzichtig quifster, maar soit ik heb geen zin om hier nu een discussie te ontketenen

uiteraard ken ik het antwoord op al die vragen, die jij uit de context haalt, ik kan vlot met cubase werken en uiteraard snap ik dat input latency de input lat is en output lat de output. ja hallo

maar bepaalde vragen zijn toch niet zo evident, getuige oa bepaalde antwoorden op deze post die onderling al uiteenlopen

kan je me dan zo eenvoudig voor de vuist weg een oplossing geven voor bv het feit hoe ik dan - zoals voorgesteld - vaste patchbay instellingen kan maken terwijl ik mijn hardware regelmatig versteek (wegens niet genoeg inputs op geluidskaart) tijdens een enkele song?

en die vraag over input en output ging over de combinatie van de twee en de gevolgen en integratie, dat input input is lijkt me evident en snap je reactie daaromtrent niet.

ach ja..

Echter als je gewoon je apparaten aanstuurt via midi en je neemt de audiosporen als audio in op, dan heb je wel latency. Die moet je met je input plus output latency (want dat is de vertraging) herstellen. Dat kan in de opgenomen wav file, of je delayed je sporen.

mijn vraag wat input en output sloeg hierop. snap wel dat als je opneemt je met latency zit (ja toch) maar eens je als audio werkt met die file hoe weet je dan hoe je de latency tov van je vsts bv moet afstellen.

en mijn voornaamste vraag was en blijft

hoe los ik dat op met die external instruments (in connections window): tenzij ik het niet goed snap (en verbeter me dan aub) kan ik per externe audio synth slechts 1 midikanaal en 1 stereopaar ingangen aan mijn geluidskaart toewijzen.

Ik zit met meer synths dan audioingangen (die komen allemaal in mijn patchbay, en dan versteek ik die - indien ik hier iets mis doe corrigeer me aub) dus hoe kan ik een blijvende oplossing vinden voor al mijn synths?

ik hoop dat de vraag zo wat duidelijker is, indien deze specifieke vraag al in een thread aan bod is gekomen - zoals jij beweert - toon me aub de link en dan kan deze thread gesloten worden. Indien ik dit al had gelezen op het forum zou ik het hier niet vragen en snap ik ook je reactie niet. Indien dit nog niet aan bod is gekomen, zie ik niet in waarom ik hier niet eens om uitleg zou mogen vragen, want in de manual (uiteraard heb ik die gelezen) vind ik het niet, of als het er zou staan heb ik het verkeerd geinterpreteerd.

We zijn hier tenslotte allemaal om elkaar te helpen, niet om naar te doen.

groetjes

ik vind je antwoorden vrij kortzichtig quifster, maar soit ik heb geen zin om hier nu een discussie te ontketenen
'

van mij hoeft die discussie ook niet, ik probeerde je alleen maar te helpen met deze ontzettende basic materie. Maar via deze reactie heb ik in ieder geval antwoord op het beeld dat ik had bij de vraag stelling van jou.

succes met cubase :)

ik hoop dat de vraag zo wat duidelijker is, indien deze specifieke vraag al in een thread aan bod is gekomen - zoals jij beweert - toon me aub de link en dan kan deze thread gesloten worden. Indien ik dit al had gelezen op het forum zou ik het hier niet vragen en snap ik ook je reactie niet. Indien dit nog niet aan bod is gekomen, zie ik niet in waarom ik hier niet eens om uitleg zou mogen vragen, want in de manual (uiteraard heb ik die gelezen) vind ik het niet, of als het er zou staan heb ik het verkeerd geinterpreteerd.

==> goed kan je me dus tonen in welke thread deze specifieke vraag eerder werd gesteld. Dat is toch wat je beweerde, dat deze specifieke vraag in eerdere threads werd gesteld.

==>
hoe los ik dat op met die external instruments (in connections window): tenzij ik het niet goed snap (en verbeter me dan aub) kan ik per externe audio synth slechts 1 midikanaal en 1 stereopaar ingangen aan mijn geluidskaart toewijzen.

Ik zit met meer synths dan audioingangen (die komen allemaal in mijn patchbay, en dan versteek ik die - indien ik hier iets mis doe corrigeer me aub) dus hoe kan ik een blijvende oplossing vinden voor al mijn synths?
==> is dit zo een basic vraagstelling? het gaat hier niet om de functie connections, maar om een specifiek probleem. tot nu toe heb ik hier geen oplossing voor gelezen.

quifster, kheb je een pbtje gestuurd.

laten we het tof houden en denk dat dit beetje op misverstand berust. Ik zal het dan zelf wel opzoeken, ik denk dat mijn vragen niet duidelijk zijn want ik ken die basics, ligt misschien aan mijn formulering en zo raken we nergens.

Ik zoek het wel uit dan,...

vriendjes terug? :)

groetjes

Back