Wat nemen jullie stereo en wat mono op?

als ik een stereoeffect op een monokanaal zet krijgt ie automatisch een stereo output
maar waarom zou je nou een mono signaal stereo opnemen? als je t lekker mono laat kan je t ook makkelijker pannen
en ik neem aan dat je minder moet summen aan het eind
en daarbij
hoe gaat dat praktisch een monosignaalstereo opnemen
als ik 1 input van een mic heb bv.. dat wordt lastig om stereo op te nemen :D dan moet ik een monochannel doorrouten naar een stereo
als er 2 draadjes uit bv ene synth komen die ook stereo effects heeft maar de betreffende patch is echt een monosignaal dan is t voor t gemak handig om m stereo op te nemen, dat snap ik wel
maar ik heb wel t idee dat dat je mix beinvloedt
als t een brood en botersoundje is zal t wel meevallen maar als t om dikke massieve bassen gaat heb ik t idee dat je m mono opgenomen beter ingemixt krijgt
maar dat kan tussen mijn oren zitten ook, want ik weet dat daar wel meer gekke dingen gebeuren :D

Nou, het geluid komt mono (op 1 kanaal dus) op de menger binnen, daar staat de panpot dan in het midden, maar de menger stuurt het dan wel 2 kanaals (links en rechts) uit.

Normaal gesproken sum ik ook op de menger, dus het is niet dat ik het laag voor laag los opneem en dan achteraf ga mixen. Mijn streven is om zoveel mogelijk in 1x te doen.

Als ik mono dingen direct in de PC opneem (via de Motu), dan gebruik ik wel maar 1 kanaal.

Laatst gewijzigd:
Nou, het geluid komt mono (op 1 kanaal dus) op de menger binnen, daar staat de panpot dan in het midden, maar de menger stuurt het dan wel 2 kanaals (links en rechts) uit.

Dan is het nog steeds mono. Het aantal kanalen heeft niets te maken met mono of stereo. Het gaat erom of er verschil zit tussen die kanalen.

maar dan ga je dat monosignaal dus opnemen via de master out van je mengert ipv evt een direct out van dat kanaal

je zou het verschil eens moeten tjekken met dat monosignaal direct in je motu proppen

@fjoesz: in protools kun je kiezen input 3/4, left 3 en right 4. In cubase kies je gewoon input 3 en moet je in je connections de routing van input 3 bepalen (die dan net zo goed hardware input 8 kan zijn)

daar zit het verschil.. mijn mic inputs zijn ook 1 mono hardware input geroute naar left en right van een "virtuele" input zodat het niet uitmaakt of ik ze nou mono of stereo opneem... dan kan ik lekker lui zijn en gewoon sporen aanmaken zonder na te denken :)

in principe maakt het trouwens niet uit als je 1 mono kanaal op 2 sporen opneemt, zolang het digitaal is blijven ze exact gelijk.

alleen je plugins moeten 2 sporen doen ipv 1, ookal gebruik je je effecten ook "mono" (compressie, eq e.d.)

Laatst gewijzigd:
Back