Top masteraars van Nederland voor elektronische muziek

Ensemble

Ouwe rot
Hey folks,

Je leest het vaak zat op internationale sites, de top van de masteraars die naam hebben gemaakt enzo.

Nu vraag ik me af wie we hier in Nederland allemaal hebben? Kijk zo'n huis tuin en keuken masteraar bedoel ik dus niet. Ik bedoel iemand met een bewezen talent, track record of ervaring op het gebied van elektronische muziek.

Ik ben echt benieuwd want om deze nou in het buitenland te zoeken past niet bij het idee van mijzelf dat ik een lange termijn relatie met zo'n masteraar zou willen opbouwen.

Wie kent ze?!

grt,

ens

Ligt vast helemaal aan je definitie van elektronische muziek.
Als het gaat over het meer 'kosmische' genre of Berliner Schule o.i.d. kan je het bijna niet beter treffen dan met Ron Boots (Grooveron op dit forum).
Voor meer dans-georienteerd spul heb ik geen flauw idee... :D maar als je op Gearslutz een beetje goed kijkt zie je genoeg 'Hollanders' voorbij trekken.

Nou het is ook helemaal waar want de masteraar die IK wil moet ook wel verstand en het liefst liefhebber zijn van de muziek die ik goed vind.

Klinkt misschien veeleisend maar dat is wel zeker relevant wil je met elkaar kunnen schakelen.

die genres die jij daar noemt zijn iig niet mijn genres. Ron Boots daarentegen is wel weer een hele leuke kerel. Dus tja, ik zoek een Ron Boots die van Dub en breakbeats houdt:D

Jah Rasta Far I

Een masteraar moet objectief zijn, dus misschien is dat 'niet enkel in jouw straatje zitten qua genre' wel een plus?

Maar goed, dat is maar de mening van een huis-, tuin- en keukenpiet. :W

kijk dat zou zo zijn als ik een eigenwijze klaas zou zijn. Dat ben ik niet dus wat dat betreft gaat dat niet op.

Zodra ik merk dat iemand echt een topper is en weet wat hij doet dan stel ik mij nederig op en neem alles in overweging wat hij zegt.

Maar iemand die van trance houdt bijvoorbeeld en een dubplaat moet gaan masteren wordt wel lastig denk ik maar idd. zeker niet uit te sluiten..

Met andere woorden ik sta open voor alles zolang het maar iemand is die boven het maaiveld uitsteekt, gewoon eredivisie mastering.

Ik kan je niet helpen, want eigenwijze klaas als ik zelf wél ben,
stel ik me zelfs bij gerenomeerde, op Gearslutz rondzwervende,
reeds bewezen mastering engineers grote vragen... :)

In de muziekwereld moest maar één regel gelden:
je bent maar zo goed als je laatste product.
Waarbij jarenlange ervaring en bevestiging van de buitenwereld
over het werk dat je levert vanzelfsprekend meespelen
in de kwaliteit van het eindproduct (of toch zouden moeten).
Moest die regel gelden, dan ben ik benieuwd wat er van die eredivisie overblijft.

Maar goed, ik ken er geen, ieder op zijn terrein, dus hier houdt het kapen van je topic op. ;)

een goede masteraar kan alle genres aan, want hij is objectief en probeert het best mogelijke uit de aangeleverde productie te halen. of ie dat goede muziek vind is zeker geen noodzaak (maar helpt wel). ik kan me voorstellen dat veel mensen in de dancewereld dat wel vinden, maar heeft dat niet te maken met de onzettende berg zolderkamermastering die er plaats vindt?

ik denk dat je gewoon masteraars moet proberen totdat je iemand vind waar je een klik mee hebt, die snapt waar je heen wil en met je meedenkt, en in het bezit is van ervaring in verschillende genres, serieuze speakers en een akoestisch ontworpen ruimte heeft.

wat is genoeg ervaring? ik vind het zelf wel een criterium als iemand ervan leeft, het er niet 'bij' doet. dan kan je ervanuit gaan dat iemand zeker een uur of 30 per week bewust aan het luisteren is om mixen naar een hoger level te krijgen.

Ik kan je anders mrt wel eens aanbevelen... al enkele tracks van hem mogen aanhoren en klinkt zeker niet slecht! :)

Een hele goede is Lex van Coeverden. Deed o.a. de mastering voor "Put your hands up for Detroit" van Fedde le Grand. Is ook een van de twee makers van Atlantic Ocean met "Waterfals". Zijn website is www.thevinylroom.nl (niet alleen vinyl!)

Masteren voor Dub is zeker afwijkend van de 'objectieve' mastering. Zeker wanneer je tunes op de grote bekende soundsystems gedraaid gaan worden. Ik heb eens een track van mijzelf laten masteren door een zgn pro en tot mijn grote spijt bleef er niets van over op een soundsystem.

Masteren voor Dub is zeker afwijkend van de 'objectieve' mastering. Zeker wanneer je tunes op de grote bekende soundsystems gedraaid gaan worden. Ik heb eens een track van mijzelf laten masteren door een zgn pro en tot mijn grote spijt bleef er niets van over op een soundsystem.

Sorry voor mijn directheid, maar ik moet het toch even vragen: lag dat aan die zgn pro of aan de aangeleverde mix?

Nou als je standaard alles onder de x Hz cut omdat dat zo hoort in een goede mix dan ga je inderdaad problemen krijgen bij dub. Je luistert namelijk niet met je oren naar dub, maar de frequentie waarmee je knieschijven ratelen als je voor de speakers staat.

Sorry voor mijn directheid, maar ik moet het toch even vragen: lag dat aan die zgn pro of aan de aangeleverde mix?

Dat lag aan de zgn pro... de mix zonder mastering klonk vele malen beter op soundsystem....

Maar wat Bikkel zegt is deels waar. Vaak wordt er standaard onder de 40/50Hz een vrij harde cut gemaakt. Dit is niet wenselijk voor Dub, daar liggen belangrijke frequenties tussen de 30 en 50Hz. Het is alleen wel lastig om het lekker op vinyl te krijgen. Daar gaat de promasteraar dus vaak de mist in. Zelfde geldt voor de monocompatibiliteit. Zo goed als ieder soundsystem is volledig mono. Denk bij dat soort soundsystems aan 30Kw systemen met een lowend dat doorloopt tot 28Hz en een draaitafel die op 2 meter van zo'n speaker stack kan staan. Standaard mastering laat vaak zo'n plaatje stevig bouncen op de draaitafel bij dat soort volumes en frequenties.

ik denk ook dat het masteren van DUB(step) of BREAKBEAT toch ook wel een aardig verschil zal zijn.

Je kan de track ook bij meerdere masteraars neer leggen, en vragen of zn een stukje masteren. En dan degene eruit pikken waar je het beste gevoel bij hebt, toch ?

En in ieder geval goede afspraken maken over het doel van de mastering. Het valt of staat met een goede briefing!

Ik ben iig van mening dat degene die een track moet masteren wel enige feeling met het genre moet hebben. commerciele mastering uitgezonderd. Ik ga mij iig niet wagen aan mastering voor techno oid.

Ik ben iig van mening dat degene die een track moet masteren wel enige feeling met het genre moet hebben. commerciele mastering uitgezonderd. Ik ga mij iig niet wagen aan mastering voor techno oid.

Je hebt carnivoren, herbivoren maar ook omnivoren.

Back