Top masteraars van Nederland voor elektronische muziek

Vaak wordt er standaard onder de 40/50Hz een vrij harde cut gemaakt.

mensen die dat doen zou ik vermijden als de pest, nergens voor nodig en inderdaad de dood voor je dub (en ook elke dance)plaat.

Het is "dark matter'" dat masteren...Omgeven door mythes en hele dure outboard en monitors.

Het is "dark matter'" dat masteren...Omgeven door mythes en hele dure outboard en monitors.

ik vind het altijd jammer dat het zo schimmig is voor mensen, mythes zijn nergens voor nodig. hoogstens een beetje educatie/uitleg.

voor veel klanten is idd onduidelijk wat het nou inhoudt, maar als ze eenmaal bij een sessie hebben gezeten, worden er altijd veel vragen voor ze beantwoord. daarom doe ik in principe geen sessies _zonder_ de klant erbij. het wordt er altijd beter van als je er zelf bij bent, want het is jouw muziek en jij weet wat je in je hoofd 'hoort'.

het is best een transparant proces eigenlijk. beetje eq, beetje compressie soms, beetje limiten indien nodig, klaar. nou zijn er wel meer truuken uit te halen, maar die zijn alleen nodig als een mix duidelijk gebrek heeft aan 'iets', of problemen heeft.

en ja dure spullen, dat is helaas wel noodzaak. ik zou ook graag eq's gebruiken die 200 euro kosten ipv 5000. vooral mn vriendin zou er erg blij van worden :D

Nou als je standaard alles onder de x Hz cut omdat dat zo hoort in een goede mix dan ga je inderdaad problemen krijgen bij dub. Je luistert namelijk niet met je oren naar dub, maar de frequentie waarmee je knieschijven ratelen als je voor de speakers staat.

Elke masteraar die dat doet is geen masteraar. Een masteraar werkt altijd eerst met zijn oren en gaat dan pas regels toepassen.

Voor vinyl moet je iig de bass frequenties mono houden en goed op fase verschuivingen letten. Dan springt de naald niet uit de groove wanneer je op 4 meter van een 30 kw set staat met je draaitafel.

Er zijn in NL erg goede en hoog aangeschreven mastering engineers die alle technieken kennen voor alle muziek soorten.
Maar deze mensen zijn erg druk en als ze tijd hebben dan moet je ze goed betallen.
En dan praat ik niet over 75 e per uur.

Tjemig, in ieder geval geen gebrek aan reacties en vooral ook bruikbare, dank daarvoor!!

Ik ga de verschillende opties eens rustig uitzoeken en laat nog van me horen.

Allen bedankt.

hey C, hou je smoel!:mega:

De Goose mastering zag ik er nog niet tussen staan en zeker wel het vermelden waard.

Ik zie geen dubstep of breakbeat artiesten in zijn artist list maar wel heel veel techno en daar zit ook het zekere laag in.

Misschien is het een idee om trigg een pb te sturen , waar hij zijn tracks laat masteren.

http://www.dagoosemusic.nl/?p=home

@ ensemble

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Drum&Bass masteraar! Ik noem maar outside agency of noisia die zullen toch echt wel een idee hebben bij wie je moet zijn ;)

Die voorgenoemde toko's zijn eigenlijk perserijen en doen geen echte mastering. Ze masteren alleen om de file geschikt te maken om te persen en eigenlijk hoofdzakelijk om ervoor te zorgen dat de cuttinglathe niet opgeblazen wordt. Deze zijn nl nogal aan de prijs.

eigenlijk moet je ook aangeven dat ze je niet gebruiken voor de loudnes war

ik kreeg laats namelijk een hele dikke boomstam en vind het erg jammer

Back