Geaard/ongeaard

Ensemble

Ouwe rot
Eleu,

Ik zit met mijn studio momenteel in een tijdelijke ruimte waar ik erg veel last ondervind van een brom (humming). Nu zit ik weliswaar tijdelijk in deze ruimte (6maanden ofzo)maar ik wil toch eea goed regelen. Enerzijds vanwege het irritante gebrom waardoor muziek maken bijna onmogelijk is maar met name ook de veiligheid. Uiteraard wil ik ook mijn apparatuur beschermen etc.

De situatie is als volgt. al mijn apparatuur is aangesloten op 3 stekkerdozen waarbij 1 stekkerdoos als hoofdstekkerdoos dient en de overige twee hierop zijn aangesloten (ooit als tip gehad).

De ruimte van de studio (erg oud huis)bevat alleen maar ongeaarde stekkerdozen. Verderop in de keuken staan wel geaarde stekkerdozen.

Ik dacht als oplossing de stekkerdozen in een geaarde haspel te doen en deze (uitgerold) in de keuken in een geaarde stopcontact te doen.

Is dit een oplossing voor mijn probleem? het is niet erg chique maar is het wel veilig? Voor mij en mijn apparatuur etc?

Daarnaast zou ik eigenlijk willen weten wat ik het best zou kunnen doen om dit probleem in een keer op te lossen. Bestaan er apparaten die je tussen je apparatuur en een geaarde stekkerdoos kunt zetten waarmee je alles (incl. jezelf) beschermt?

Ik ben 36 en maak me hier nu voor het eerst druk om, kun je nagaan. Graag een beetje jip en janneke uitleg dus8~.

dank alvast

ens

Ik woon in een oud huis, met 3 geaarde stopcontacten, waarvan geen enkele geaarde/ongeaarde in mijn studio. Al mij studio prik loopt (ongeaard) vanuit de kamer ernaast door 1 haspel en waaiert in de studio uit naar iets van 5 of 6 stopcontacten.

Ik heb amper last van een brom. Ik vraag me dan ook af of het aan de stopcontacten ligt.

Gebruik je een laptop of pc? Een aardklem van pc naar verwarmingsbuis oid wil helpen, of je laptop niet op netstroom.

Laatst gewijzigd:
(...) Een aardklem van pc naar verwarmingsbuis oid wil helpen, of je laptop niet op netstroom.

Dat zou ik niet doen; het is in uitzonderlijke gevallen ontzettend gevaarlijk.

Test het eerst eens met je haspel naar de keuken; dat kan natuurlijk sowieso geen kwaad (als er niet bv. veelvuldig over de kabel wordt gelopen) en dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Kost ook minder tijd dan het hier vragen:P

Het kan goed dat dat niet helpt of het probleem zelfs erger maakt. Dan heb je mogelijk een aardlus (ground loop). Daar is ook wel het e.e.a. over geschreven op het forum. Hier staat het ook regelijk uitgelegd:

http://www.epanorama.net/documents/groundloop/basics.html

Een mogelijke oorzaak daarvan kan zijn dat de verdeeldozen die je gebruikt zelf wel randaarde hebben en zo een lus veroorzaken. Als dat het geval is, kan het een goed idee zijn om juist verdeeldozen zonder randaarde te gebruiken.

In de ideale situatie heb je natuurlijk alle geaarde stekkers in geaarde stopcontacten zitten en los je eventuele aardlussen op door met de audio-bekabeling te pielen. Het doortrekken van aarde naar jouw stopcontacten hoeft ook niet heel lastig of duur te zijn als het allemaal een beetje logisch en bereikbaar is aangesloten.

(...)Daarnaast zou ik eigenlijk willen weten wat ik het best zou kunnen doen om dit probleem in een keer op te lossen. Bestaan er apparaten die je tussen je apparatuur en een geaarde stekkerdoos kunt zetten waarmee je alles (incl. jezelf) beschermt?

Apparaten ter vervanging van randaarde zijn er niet. Randaarde biedt ook niet enorm veel bescherming, eigenlijk alleen een beetje bij bv. kortsluiting binnenin een apparaat. Gaat het je om de veiligheid, zorg dan in ieder geval dat je op een groep met een aardlekschakelaar zit. Een aardlekschakelaar werkt ook prima als je geen randaarde hebt, want hij meet simpelweg het verschil tussen de stroom die "binnenkomt" en de stroom die weer "naar buiten" gaat. Wordt dat te groot, dan lekt er stroom (mogelijk via jou:P) en klapt ie uit. Zit er geen aardlekschakelaar en zit je in een gehuurde kamer, spreek dan je verhuurder erop aan.

Als je in een eerdere situatie geen brom had en nu wel, dan is er waarschijnlijk iets wat de brom opvangt van een één-of-andere bron. Leuk zijn opgerolde haspels naast een televisie: kan je stemmen op een 60 Hz toon :)

Wout

Leuk zijn opgerolde haspels naast een televisie: kan je stemmen op een 60 Hz toon :)
Wout

50 Hz dus ;)

800px-Weltkarte_der_Netzspannungen_und_Netzfrequenzen.svg.png

Weltkarte_der_Netzspannungen_und_Netzfrequenzen.svg

Heren dank voor uw reacties!

Er spelen zoveel zaken tegelijkertijd dat ik echt het overzicht verlies met dit soort problemen en daardoor het probleem vaak niet kan isoleren.

Ok daar gaan we:

* Ik zit inderdaad in een appartement zonder eigen meterkast, geen idee dus of eea beneden in de meterkast wel goed zit qua aardlek.

* Nu ik een kamer met ongeaarde contactdozen heb en een kamer met, kan ik hieruit concluderen dat er iig twee verschillende groepen zijn in dit huis?

* Ik werk inderdaad met een laptop (MacBookPro) dus die zou een probleem kunnen geven. Ik heb deze inmiddels uit de stekkerdoos gehaald waar mijn audio spul op zit aangesloten en op mijn verleng haspel gezet die naar de keuken loopt met geaard contactdoos.

* Naast mijn algehele brom heb ik twee Clavia's (Wave en Stage) die ongebalanceerde outputs hebben of zo en dat leidt itt mijn andere synths tot een regelmatig clickje (irritant) die op mijn line inputs binnenkomt van mijn geluidskaart. Dit ligt echt aan Clavia! Wout?;) Zou een DI-box dit kunnen oplossen?

Status nu;
Op dit moment is de brom acceptabel, probleem is dat ik een geluidskaart heb die zulke dikke specificaties heeft dat de kaart errrug hard kan en je dus snel een brom hoort. Ik zet hem dus maar niet te hard8)
probleem van de clickjes uit de Clavia bakken blijft..

Pff, ik wil muziek maken man! Wat een gezeik dit eigenlijk.

Dank iig voor jullie hulp.

(knip)
* Ik zit inderdaad in een appartement zonder eigen meterkast, geen idee dus of eea beneden in de meterkast wel goed zit qua aardlek.

* Nu ik een kamer met ongeaarde contactdozen heb en een kamer met, kan ik hieruit concluderen dat er iig twee verschillende groepen zijn in dit huis?

(knip)

Dat je geaarde en niet-geaarde stopcontacten hebt, zegt niks over de indeling in groepen. Van de rest heb ik niet zoveel verstand:)

enkel als de verwarmingsbuis geaard is ! en toch, liever niet.

Dat zou ik niet doen; het is in uitzonderlijke gevallen ontzettend gevaarlijk.

Wat zij zeggen; ik heb er niet veel verstand van. Heb zelf ook geen aardklem van pc naar verwarmingsbuis, maar bij een vriend van me hielp het iig wel.

Hmm...

De brom wordt denk ik niet veroorzaakt door een ongeaard stopcontact, dat zou in de meeste gevallen geen verschil moeten maken namelijk...

Je kan dit natuurlijk eenvoudig testen met die haspel naar de keuken.. Denk er alleen wel om dat de meeste haspels (opgerold of afgerold maakt ook nog verschil) maar een beperkt maximum wattage aan kunnen.. Anders rookt je kabel op een gegeven moment en gaat het echt mis..Dus als je er teveel op aansluit, is het niet handig dat langere tijd zo te houden, voor het even kort testen kan het geen kwaad..

Ik denk dat je eens moet kijken hoe het zit met de bekabeling van de apparatuur onderling.. dat vangt meestal zon brom op. Je ziet het ook veel in auto's. Dan is er een versterker, subwoofer e.d. aangesloten, door de vele kabels die naast elkaar liggen, begint er soms een brom te ontstaan. Zodra die kabels beter geshield zijn of verder uit elkaar worden gelegd, is het voorbij..

Volgensmij moet je het daar dus in zoeken.. en niet in de stroombron..

Succes!

Wat zij zeggen; ik heb er niet veel verstand van. Heb zelf ook geen aardklem van pc naar verwarmingsbuis, maar bij een vriend van me hielp het iig wel.

Het helpt in oude huizen vrijwel altijd; de CV is helemaal van metaal is sowieso wel geaard. Bovendien hangt ie aan het gasnet en dat gaat ook de grond in, maar meestal niet diep genoeg. Gevaar is dat je nooit zeker weet of en hoe ie geaard is (bv. via de gasleiding naar de buren naar het gasfornuis met een geaarde stekker om maar iets belachelijks te noemen:P). Bovendien hebben CV-buizen een te hoge weerstand die ook nog eens verandert naarmate de buizen oxideren.

Mocht je nou geen aardlekschakelaar hebben en er ontstaat kortsluiting in een apparaat, dan zou je dat wel eens niet kunnen merken, maar dan staat dus je hele CV onder stroom. En als het tegelijkertijd de boiler is, de waterleiding ook. Dat is levensgevaarlijk voor mensen die staan te douchen of voor bijvoorbeeld de CV-monteur. Er is niet alleen electrocutiegevaar, maar de boel kan ook ontploffen bij werkzaamheden aan de gasleiding.

De kans dat zoiets gebeurt is heeeeeel erg klein, maar mocht het onverhoopt gebeuren, dan heb je wat uit te leggen en zit je met een lijk in je huis dat gaat stinken enzo... da's allemaal heel lastig. Daarom: nooit doen!

Overigens is bij veel woningen van voor 1979 de aarde gekoppeld aan de waterleiding. Sindsdien mocht dat niet meer. Omdat veel waterleidingbuizen stilaan vervangen zijn door PVC, is dat ook levensgevaarlijk en kun je er in oude huizen niet altijd van opaan dat de randaarde goed is aangesloten.

Laatst gewijzigd:
Ok,

Dus ik ben weer terug naar mijn oude situatie gegaan. Al mijn geaarde stekkerdozen in een ongeaard stopcontact gedaan. verder heb ik de probleemveroorzaker (de Clavia Nordstage) niet meer in de Line input ingang van mijn geluidskaart (via DB25 kabels) gedaan maar rechtstreeks in de enige beschikbare DI ingang en dan verdwijnt het irritante geklik ook.

Al met al nu een werkbare situatie. Als het zo blijft dan ben ik wel tevreden. Ga lleen nog even uitzoeken of eea hier wel op een aardlekschakelaar zit..

Verder allen bedankt!

Grt,
Ens

als alles via een bv. mixer aan mekaar geknoopt is, dan alleen bijvoorbeeld de computer aarden.
de rest dus niet ( dat is dan automaties via de computer geaard).
bij dit soort dingen is een flinke lading ongeaarde stopcontacten wel makkelijk.
de enige andere oplossing is de pro oplossing, alle behuizingen zwevend aan aarde, en alle line signalen via trafo´s uitkoppelen.
nogal prijzig.

:mega:

als alles via een bv. mixer aan mekaar geknoopt is, dan alleen bijvoorbeeld de computer aarden.

Ik ben zelf meer een voorstander van (als je dan toch de aarde lostrekt), die los te trekken aan de signaal-kant en het aan de stroom-kant altijd te laten zitten. Daarmee voorkom je dat als je ergens een audiokabel uit trekt, het apparaat gelijk niet meer geaard is. Lijkt me toch een stukje veiliger dan een jack lostrekken en daarmee gelijk een zwevende aarde creëren. Is helaas voor de meeste mensen wat lastiger te realiseren.

Ik heb gelukkig alleen op mijn subwoofer last van een aardlus, maar die heeft een ground lift :okdan:

Je moet idd bij een brom/groundloop het steraarde principe toepassen. En dat van Etaoin is het beste en dat zou je alleen kunnen doen bij het apparaat wat problemen geeft. De rest kan gewoon dubbel geaard blijven.

Enige waar je dan op moet letten is dat als je er iets bij prikt dat je let op een brom en dat je dus weet welk apparaat dat veroorzaakt.

Laatst gewijzigd:
en om het nog makkelijker te maken.
er is ook veel apparatuur waarmee hier al rekening is gehouden.
daar zit de behuizing aan de aarde, en de massa niet.
die moet je dus wel aarden.
en het leuke is, ze zetten het er niet altijd op.
apparatuur die ik bouw is altijd voorzien van een zwevende aarde.
met een lift van 0.6 volt ( gewoon binnenin de aarddraad met twee dikke anitparallel diodes naar de behuizing en/of aarde.
dan is het altijd geaard, en toch geen aardlussen.

:koffie:

Mensen, dit vond ik toevallig in een handleiding:

Avoiding Ground Loops
In today’s studio, where it seems every piece of equipment has complex routing and
computer logic, there are many opportunities for ground loop problems to occur.
These show up as hums, buzzes or sometimes radio reception and can occur if a
piece of equipment “sees” two or more different paths to ground. While there are
methods to virtually eliminate ground loops and stray radio frequency interference,
most of the professional methods are expensive and involve installing a separate
power source just for the sound system. Here are some easy helpful hints that a
professional studio installer might use to keep those stray hums and buzzes to a
minimum.
➀ KEEP ALL ELECTRONICS OF THE SOUND SYSTEM ON THE SAME AC
ELECTRICAL CIRCUIT. Most stray hums and buzzes happen as a result of
different parts of the sound system being plugged into outlets of different AC
circuits. If any noise generating devices such as air conditioners, refrigerators,
neon lights, etc., are already plugged into one of these circuits, you then have a
perfect condition for stray buzzes. Since most electronic devices of a sound
system don’t require a lot of current (except for power amplifiers), it’s usually
safe to run a multi-outlet box or two from a SINGLE wall outlet and plug in all of
the components of your system there.
➁ KEEP AUDIO WIRING AS FAR AWAY FROM AC WIRING AS POSSIBLE.
Many hums come from audio cabling being too near AC wiring. If a hum occurs,
try moving the audio wiring around to see if the hum ceases or diminishes. If it’s
not possible to separate the audio and AC wiring in some instances, make sure
that the audio wires don’t run parallel to any AC wire (they should only cross at
right angles, if possible).
➂ TO ELIMINATE HUM IF THE ABOVE HAS FAILED:
A) Disconnect the power from all outboard devices and tape machines except
for the mixer and control room monitor power amp.
B) Plug in each tape machine and outboard effects device one at a time. If
possible, flip the polarity of the plug of each device (turn it around in the
socket) until the quietest position is found.
C) Make sure that all of the audio cables are in good working order. Cables with
a detached ground wire will cause a very loud hum!!
D) Keep all cables as short as possible, especially in unbalanced circuits.
If the basic experiments don’t uncover the source of the problem, consult your dealer
or technician trained in proper studio grounding techniques. In some cases, a “star
grounding” scheme must be used, with the mixer at the center of the star providing
the shield ground on telescoping shields, which do NOT connect to the chassis
ground of other equipment in the system.

Back