Wat is er zo uniek aan een TR-909 ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door bounce
ik associeer de 909 met happy hardcore en slettentrance

Vreemde associatie. Niet de muziek waar hij bekend mee is geworden.

wat een hoop goedkope troep is er gemaakt zeg dankzij de 909
ik associeer de 909 met happy hardcore en slettentrance

hmm, dat heb ik met de Juno-2 en de JP8080...

misschien is de algehele conclusie wel dat wat de TR-909 zo uniek maakt is dat hij zo uitermate goedkoop klinkt

Origineel geplaatst door BCA303
Vreemde associatie. Niet de muziek waar hij bekend mee is geworden.

I double that...

Ik associeer het inderdaad ook met iets anders....die goede oude tijden van de eerste
house en acid..... :z

Origineel geplaatst door equate
I double that...

Ik associeer het inderdaad ook met iets anders....die goede oude tijden van de eerste
house en acid..... :z

Inderdaad en wat mij betreft vooral ook Detroit-techno. Gasten als bijvoorbeeld Derrick May lieten hun 909 behoorlijk swingen :dj:

i remember skooly d en mantronix nog voor de house...vroeg me toen af waar die vette beats uitkwamen.
in 89 wist ik pas dat het een 909 moest zijn.
trouwens bounce...in trance gebruiken ze volgens mij ook een 808..
ieder zijn ding als het maar swing

Ik kwam er pas in 96 ofzo achter waar Schoolly D die enorme vette beats uithaalde. Voor mij maakt de associatie met oude muziek de 808/909 zo uniek.

Enuh Bounce, je kan schoppen wat je wil, maar ze bijten vandaag geloof ik niet erg. :)

Origineel geplaatst door omiel
Ik kwam er pas in 96 ofzo achter waar Schoolly D die enorme vette beats uithaalde. Voor mij maakt de associatie met oude muziek de 808/909 zo uniek.
Ik ben er in 2003 achter gekomen. Ik weet zelfs de datum nog 24 maart...

Ik kan me nog een vpro dokumantaire herinneren waarin schooly-d vertelde dat hij de TR-909 van z'n moeder voor z'n verjaardag had gekregen.

ik vind schooly-d goed maar dat komt niet door de 909

mantronix heb ik nooit echt wat gevonden

en geloof het nou maar echt.. ik vind de tr-909 een waardeloze bak.

en geloof het nou maar echt.. ik vind de tr-909 een waardeloze bak.

Je geeft zelf je oplossing op de draad 'hoe maak ik goede muziek'... je had die draad dus eigenlijk niet hoeven starten. :duivels:

Origineel geplaatst door bikkel
Kun je dan nog wel stappen? Of wordt het echt speuren?

ik ben er inmiddels oostindich doof voor geworden

en als ik bijv. een viool geen mooi instrument vind wil dat nog niet zeggen dat ik alle muziek waar een viool in zit slecht vind

en ik moet ook niet overdrijven, sommige nummers waar de 909 in zit vind ik wel goed
vooral in sommige hardcore
zoals pilldriver die met enkel een 909 kick gemaakt is.
schieten mij ook nog wel wat andere platen te binnen, bijv. sommige drum'n'bass

maargoed... mijn punt is wel duidelijk lijkt me

Origineel geplaatst door krz
Je geeft zelf je oplossing op de draad 'hoe maak ik goede muziek'... je had die draad dus eigenlijk niet hoeven starten. :duivels:

leuk gevonden krz, ik had het dus "hoe maak je goede muziek zonder een TR-909" moeten noemen ;)

ik ben er inmiddels oostindich doof voor geworden

en als ik bijv. een viool geen mooi instrument vind wil dat nog niet zeggen dat ik alle muziek waar een viool in zit slecht vind

precies, maar dan vind ik een 909 als klankopwekker an sich een uniek ding, evenals de 808, tis eigenlijk de associatie met muziekstijlen die het apparaat alleen maar 'naar beneden halen'. het ding is zo veel gebruikt dat ie al een aantal jaren uitgemolken is / lijkt. toch blijft bijv. een nummer als reese - bassline naar mijn smaak een geweldig voorbeeld hoe je stoere originele 909 patterns kan programmeren.

De 909 IS de MacDonalds van de drummachines.

Elke dag overal, schallend uit kledingzaken, uit radio 538, uit scooters van domme boeren.

Een 909 KAN leuk klinken maar er is tegenwoordig vrijwel niemand meer die hem goed lijkt te programeren.
Skooly D en Mantronix konden het inderdaad.

De 909 is een terreur die nog erger is dan de huidige wereldsituatie!

het is tijd voor eens wat anders.

Een echte synthesizer freak programeerd zijn eigen drumsounds natuurlijk!

Origineel geplaatst door jes303
het ding is zo veel gebruikt dat ie al een aantal jaren uitgemolken is

Hij is net zo uitgemolken als de piano en de gitaar.

toch is het een goeie vraag
kennelijk is die rare drumcomputer als geen ander instrument in staat om emoties los te wekken
dat bewijst deze thread nog maar eens

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back