Wat is er zo uniek aan een TR-909 ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door da goose
een 909 is achterhaald, time to move on...

zegt de man die de kloon nog regelmatig gebruikt...

Origineel geplaatst door jes303 ik heb overigens zo'n setje acid cd's uit '88 - 95% is overigens prutmuziek - en toen vonden ze blijkbaar 707's ook heel stoer. dan namen ze meestal een 909 kick en 707 hihats en snares. klinkt echt voor geen drol of misschien snap ik het niet. [/B]

Lekker off-topic wordt dit, maar die ouwe acid gasten hadden enorm veel lol in wat ze deden, dat hoor je er ook aan af. Geen lelijk cleane productie, maar lol. Daarbij was de geluidskwaliteit van veel van die platen ook erg slecht omdat ze bij Trax (het grootste Acid label) doodleuk 2e hands vinyl gebruikten. Soms zat het label van de ouwe plaat nog meegeperst in het vinyl... Vaak zijn die cd's gewoon opgenomen met dat vinyl als master.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Ik wil hier graag even een kleine nuancering in het gesprek aanbrengen. Stel nu dat de 909 en 808 niet zo vaak gebruikt zouden zijn in alle gabber, house en top40 hits, zou het dan wel zo'n bekende drumcomputer zijn geweest, of zouden we die dan gewoon voor 200 euro's tweedehands kunnen kopen.

Wat bedoel je met House? De House van de laatste jaren of sinds het ontstaan ervan? De 909 was al bekend voor het gabber tijdperk en volgens mij is ie pas weer opgedoken in top40 (s)hits toen de dance zo enorm populair werd. 10 jaar terug moest je volgens mij ook al meer dan 2000 gulden ophoesten voor een 909.

Maar als ie niet echt door de detroit en chicago gasten opgepikt was, was ie natuurlijk ook niet zo bekend geworden en was de prijs van een 2e (t/m oneindigste) hands 909 ook veel lager natuurlijk. Is gewoon een kwestie van een vraag en aanbod spelletje.

ik kan me herinneren dat hall & oates het ook ooit in een van hun nummers hadden gebruikt (alleen kick en clap). maar of je daar nu echt warm van moet worden... overigens werd die 909 toen wel verguisd zo heb ik gelezen... "goedkoop klinkende 7bit samples en voor de rest stomme analoge percussie"... tja analoog was niet hip meer in '84. nee een drumtraks was toen cool (en is het nu ook wel weer maar om een andere reden)

Origineel geplaatst door jes303
ik kan me herinneren dat hall & oates het ook ooit in een van hun nummers hadden gebruikt (alleen kick en clap). maar of je daar nu echt warm van moet worden... overigens werd die 909 toen wel verguisd zo heb ik gelezen... "goedkoop klinkende 7bit samples en voor de rest stomme analoge percussie"... tja analoog was niet hip meer in '84. nee een drumtraks was toen cool (en is het nu ook wel weer maar om een andere reden)

Phil Collins ook trouwens, maar dat is een andere discussie..

Origineel geplaatst door bambamstudio
nee hoor...

Uitzonderignen zijn er altijd bambam ;)

Origineel geplaatst door BCA303
Maar als ie niet echt door de detroit en chicago gasten opgepikt was, was ie natuurlijk ook niet zo bekend geworden en was de prijs van een 2e (t/m oneindigste) hands 909 ook veel lager natuurlijk. Is gewoon een kwestie van een vraag en aanbod spelletje.

Die lui leenden elkaars 909, het was simpelweg de enige drumcomputer die ze hadden.

misschien wel een idee (ja ik houd van verzamelen): een lijst samenstellen van nummers waarin een 909 heel origineel / rauw / lekker /stoer /subtiel gebruikt wordt (hoewel smaken altijd verschillen natuurlijk). laat ik zelf maar even beginnen dan:

robert armani - Invasion (remix by Mike Dearborn, The Remixes (Djax-Up-Beats))
Reese - funk, funky funk / bassline *
DJ Rob - 1992 Is For You
tronikhouse - uptempo *

* eigenlijk is die kevin saunderson wel een echte 909 boef.

hmmm moet nog even in m'n tape archiefje

Ken je Thrash van Cybersonik? Pompende track met alleen een 909.

ik zeg 1 woord: een computer met een hoop software kan hetzelfde en veel meer en een 909 kennen we nou ondertussen wel...

Origineel geplaatst door Chinetti
Die lui leenden elkaars 909, het was simpelweg de enige drumcomputer die ze hadden.

Ja weet ik, grappig wel ook, maar dat neemt niet weg dat ie daardoor wel heel bekend is geworden.

nee hoor...

ik kan me nog herinneren ik stond als 15-jarig pikkie in '92 eens in de platenzaak "stad den haag records", de gouden jaren van house in den haag dus, en the dark raver stond daar bij de kassa aan de telefoon een deal te maken, had ie net 2 909's voor 800 piek per stuk gekocht vertelde die. ik wist vaag wat een 909 was, een 303 tja dat kende ik van naam maar niet van plaatje (internet was er nog niet dus ff opzoeken ging niet makkelijk).

die dingen stonden toen best vaak voor rond de 1000 piek in de via via's - dat vond ik toen veel... wist ik veel. ik heb nog een music maker uit '89 waarin een 303 voor 175 piek werd aangeboden.

ik kan me nog herinneren ik stond als 15-jarig pikkie in '92 eens in de platenzaak "stad den haag records", de gouden jaren van house in den haag dus, en the dark raver stond daar bij de kassa aan de telefoon een deal te maken, had ie net 2 909's voor 800 piek per stuk gekocht vertelde die. ik wist vaag wat een 909 was, een 303 tja dat kende ik van naam maar niet van plaatje (internet was er nog niet dus ff opzoeken ging niet makkelijk).

die dingen stonden toen best vaak voor rond de 1000 piek in de via via's - dat vond ik toen veel... wist ik veel. ik heb nog een music maker uit '89 waarin een 303 voor 175 piek werd aangeboden.

ik heb die van mij voor 200 gulden.

je mag de mijne wel een keer komen aanraken.......

kzal t onthouden :)

Maar ik hoor steeds alleen maar mensen die klagen over de muziekstijlen.. 't gaat toch om t instrument zelf.. Ik gebruik een instrument als ik t lekker vind klinken en t ook nog een beetje te bedienen is.. niet omdat iedereen t gebruikt om die muziekstijl te maken (natuurlijk zijn sommige instrumenten meer toegespitst op een bepaalde soort muziek, maar dat wil niet zeggen dat t daardoor een slecht apparaat is toch?)

Waarom kiest men dan tegenwoordig toch voor een 909 ipv een machinedrum of een andere drumcomputer? Kan me niet voorstellen dat het alleen is omdat 'iedereen' er 1 heeft en er deze soort muziek mee maakt.

De beste bijna alleen 909 track blijft imo PAUL ELSTAK - ROTTERDAM :stupid
(ok op die delay feedback en strings na dan)

een nogal opvallend goeie track die uitkwam tussen de meeste infantiele gabbertroep destijds.

:biertje: Gegeege die smileys hier zijn echt grappig!

Origineel geplaatst door da goose
ik zeg 1 woord: een computer met een hoop software kan hetzelfde en veel meer en een 909 kennen we nou ondertussen wel...

wat een zinloze discussie weer imho...

Het enigste dat volgens mij belangrijk is, is dat je je lekker voelt bij de manier waarop je muziek maakt.
Of dat nu met MusicMaker Platinum Gold 15.0, of Logic met een hoop VST plugs, of een Workstation
of een analoge studio ala Vince Clarke is....who cares ?? Als het resultaat goed is ...is het goed.
Als het minder goed is...is het minder goed. En zelfst dat is eventueel subjectief zolang je zelf maar
tevreden bent met je eigen eind resultaat.

En inderdaad, er zijn mensen die 1400 euro uitgeven voor een 909. Maar kennelijk is hun het dat waard.
Zelf wil ik er bijvoorbeeld ook nog wel een hebben, al is het misschien meer voor de "heb".
(het orgineel hebben is toch leuker...zo lijkt me een echte prophet 5 ook leuker dan een software programmaatje).

En wat betreft de "overused"-heid van de 909... Ik heb nog niemand ooit horen klagen over het
feit dat een Rhodes Piano of een Slingerland drumstel inmiddels te veel zijn gebruikt. Uit een 909 komen
bepaalde geluiden. Hoe je die gebruikt is een tweede....daar ligt jouw creativiteit.

bla bla...

;)

equate

Heerlijke threads zijn dit :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back