Wat is er zo uniek aan een TR-909 ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door bounce
ik vind de tr-909 een waardeloze bak.

Dat mag.. maar alleen vanwege de associatie met goedkope muziek?! Wat maakt t ding opzich dan zo waardeloos?

Lijkt mij trouwens wel een mooie drumbak.. maar zou met de huidige prijs toch voor iets anders gaan denk ik.. (maar aangezien ik nog nooit een echte tr909 heb aangeraakt kan dat veranderen natuurlijk)

Origineel geplaatst door Raheem23
De 909 IS de MacDonalds van de drummachines.

Elke dag overal, schallend uit kledingzaken, uit radio 538, uit scooters van domme boeren.

Een 909 KAN leuk klinken maar er is tegenwoordig vrijwel niemand meer die hem goed lijkt te programeren.
Skooly D en Mantronix konden het inderdaad.

De 909 is een terreur die nog erger is dan de huidige wereldsituatie!

het is tijd voor eens wat anders.

Een echte synthesizer freak programeerd zijn eigen drumsounds natuurlijk!

zie de 909 meer als een lekkere aardappel. de meeste idioten maken van een 909 altijd patat met mayo, ipv een gegratineerde aardappel salade. en meestal is het niet eens de 909 zelf maar een r8 of een sample, of een idioot die ooit gelezen heeft dat je een 909 nodig hebt om happy hardcore of eurotrash or whatever te maken en dan denkt dat ie er is als ie zo'n apparaat in huis haalt.

en over het zelf maken van drumsounds - daar gaat dit topic niet over. je kan nl. met een 606 of een pearl syncussion of zowat ieder ander apparaat ook hele gave sounds maken als je maar wil.

waar ik me wel een beetje over verbaas is dat _nog steeds_ eigenlijk sinds de house/dance sound echt commercieel werd rond '91 - '92 met the shamen en dat soort bagger (- verbeter me als ik het mis heb -) daarna zowat alle dance stromingen wel die 909 kits nodig hadden, soms met wat distortion op de kick maar altijd die irritantie hihats, crash breaks en snare roffels. ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat dat niet meer als verkoopbaar wordt geacht.

ik heb overigens zo'n setje acid cd's uit '88 - 95% is overigens prutmuziek - en toen vonden ze blijkbaar 707's ook heel stoer. dan namen ze meestal een 909 kick en 707 hihats en snares. klinkt echt voor geen drol of misschien snap ik het niet.

ookal komt het uit een sampler, datrecorder, tapedeck, walkman of pc-geluidskaart... het blijft de 909 die je hoort

Origineel geplaatst door bambamstudio
behalve bij mij dan.....
Mij doet een echte 909 nix, het mag gewoon uit een sampler komen

:gaap:

volgens mij zijn de voors en tegens niet zo 303 op een rijtje te zetten. als je een 909 voor je hebt staan denk je er anders over dan wanneer je er weer 2 in 5 minuten voorbij hoort sjeezen. het is maar net welke pov je hebt. ikzelf denk ook in 9 van de 10 gevallen als ik een 909 hoor - gatverdamme wat een kutnummer waarom gebruiken ze nou weer die hats/crashes/snares? dat staat echter los van dat het een kick apparaat is.

net zoals bij een 303 krijg je gewoon een soort adrenaline als je het ding begint te programmeren. meer dan bij een akai mpc-2000, een alesis sr-16 of rebirth-338. kan je niks aan doen. tevens is het een soort statement als je nu nog een 909 aanschaft, want je beseft dat het ding al teveel gebruikt wordt en toch hoop en denk je dat je iets unieks hebt en er iets unieks mee kunt doen. dat laatste is echter nogal de uiteindelijke vraag.

nu electro weer en en misschien al weer uit is, heeft de 808 weer een quasi underground oplevinkje (gehad), maar wacht maar die 909 wordt ook eens herontdekt!

Heren, namens de VN wil ik u meedelen dat resolutie 1442 forumleden verbied elkaars hoofd eraf te hakken vanwege meningsverschillen om al dan niet waardeloze drumcomputers :duivels:

je kan het ook anders stellen...de 909 werd goed gebruikt door de mannen uit detroit,en helaas later door sommige europeanen misbruikt..jammer dat je de 909 associeert met happy hardcore...dat ding hoort gewoon te funken...
jammer dat de 909 zo kapot getrokken is doormiddelvan de onjuiste muziek waardoor je de 909 onjuist categoriseerd.

maar wat ik al zei ieder zijn ding als het maar swing.

dit gaat een ellelange discussie worden.... maar ben wel blij dat ik er 1 heb...ik rijd geen auto maar wat voor de een een ferrari is is een 909 voor mij.

Origineel geplaatst door omiel
Hij is net zo uitgemolken als de piano en de gitaar.

Hmm, beetje kromme vergelijking. Het geluid van een gitaar of piano is wel wat breder dan dat van een 909, daarbij kennen gitaar en piano ook beduidend meer toepassingen in stijlen.
Toch ben ik het met sommigen hier eens, de muzikestijlen waarvoor de 909 veel wordt gebruikt is vervelend, niet de drumcomputer zelf. En om nog 'ns zo'n 'uitgemolken' bak te noemen: de tb 303. Ik vind die ouwe acid nummers wel leuk, maar daarna is het ding ook veelal op een cliché manier gebruikt. Totdat er iemand weer een 303 gebruikt waarvoor 'ie bedoeld is (zoals Alexander Robotnick indertijd in 'Problemes d'Amour') zal ik niet meer echt wakker liggen van dit machientje. Het is een beetje als met auto's zoals BMW en Volkswagen Golf enzo, in het autojargon noemen ze dat 'liebhaber' auto's. Ze zijn duur (ook tweede hands) omdat die auto's die bij een bepaald type autorijder erg populair is. Grappig is wel dat anderen zich rot schamen voor zo'n auto terwijl de koper van zo'n auto denkt dat iedereen er wel eentje zou willen rijden. Niet dat die auto's zo slecht zijn, maar de bestuurders ervan, daarmee willen sommigen niet geasocieerd worden. Liebhabers, dus. Ik denk dat het met de 909 en de 303 ook zo is. Overgewaardeerd (op een andere manier dan je normaal iets overgewaardeerd zou noemen) en teveel voor hetzelfde soort muziek gebruikt. Maar ja, daar kunnen die machines dus niks aan doen.

ik heb overigens zo'n setje acid cd's uit '88 - 95% is overigens prutmuziek - en toen vonden ze blijkbaar 707's ook heel stoer. dan namen ze meestal een 909 kick en 707 hihats en snares. klinkt echt voor geen drol of misschien snap ik het niet.

Het kan wel lekker klinken hoor. Maar ik denk dat de studiotechniek ook wel een stukje minder was destijds.

Origineel geplaatst door Shivah
je kan het ook anders stellen...de 909 werd goed gebruikt door de mannen uit detroit,en helaas later door sommige europeanen misbruikt..jammer dat je de 909 associeert met happy hardcore...dat ding hoort gewoon te funken...
jammer dat de 909 zo kapot getrokken is doormiddelvan de onjuiste muziek waardoor je de 909 onjuist categoriseerd.

maar wat ik al zei ieder zijn ding als het maar swing.

dit gaat een ellelange discussie worden.... maar ben wel blij dat ik er 1 heb...ik rijd geen auto maar wat voor de een een ferrari is is een 909 voor mij.

respect

ik liep inderdaad wel een beetje te fokken
moet ook beter weten op een forum waar zoveel liefhebbers zitten trap je altijd wel op iemands tenen
excuus als dat het geval geweest is
maar je zegt het zelf al... hij wordt te veel misbruikt en misschien is het daarom dat ik zo op mijn achterpoten ga staan

zolang hij maar in juiste handen is :)

Ik wil hier graag even een kleine nuancering in het gesprek aanbrengen. Stel nu dat de 909 en 808 niet zo vaak gebruikt zouden zijn in alle gabber, house en top40 hits, zou het dan wel zo'n bekende drumcomputer zijn geweest, of zouden we die dan gewoon voor 200 euro's tweedehands kunnen kopen.

Volgens mij is het juist de de grote toepassing die het apparaat duur maakt. Kijk bijvoorbeeld naar de JP8000. I.v.m. zijn concurrenten is hij duurder en kan hij niet meer.

Ook de reden waarom de 909 veel gebruikt wordt is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen: HIJ KLINKT GEWOON HEEL ERG GOED.
En of JIJ dat vindt, blijft natuurlijk smaak...... en over smaak valt niet te twisten :halleluja

Ik denk dat ik zelf ook maar eens op zoek ga naar een 909 kloon (lees: drumstation)

Wat een leuke draad ! :) :)

Gister nog een set van Jeff Mills geluisterd, toen viel halverwege door een technische storing de decks weg en hij lekker doorpielen op de 909... heeerlijk... 'n kale 909 is gewoon lekkah !

(nutteloze post, ik weet het, maar ik moet bounce wat tegengas geven ;) )

als de 909 nooit uitgevonden was geweest had ik nu misschien wel een groffe hekel aan de 808 gehad want die was dan ongetwijfeld in zijn plaats verkracht.

misschien wel een idee (ja ik houd van verzamelen): een lijst samenstellen van nummers waarin een 909 heel origineel / rauw / lekker /stoer /subtiel gebruikt wordt (hoewel smaken altijd verschillen natuurlijk). laat ik zelf maar even beginnen dan:

robert armani - Invasion (remix by Mike Dearborn, The Remixes (Djax-Up-Beats))
Reese - funk, funky funk / bassline *
DJ Rob - 1992 Is For You
tronikhouse - uptempo *

* eigenlijk is die kevin saunderson wel een echte 909 boef.

hmmm moet nog even in m'n tape archiefje

Origineel geplaatst door jes303

inderdaad: jij snapt het niet.

8o)

Origineel geplaatst door Raheem23

Elke dag overal, schallend uit kledingzaken, uit radio 538, uit scooters van domme boeren.

Een 909 KAN leuk klinken maar er is tegenwoordig vrijwel niemand meer die hem goed lijkt te programeren.
Skooly D en Mantronix konden het inderdaad.

De 909 is een terreur die nog erger is dan de huidige wereldsituatie!

War Against Amatorrism
:L

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back