Wat is er zo uniek aan een TR-909 ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

De Voorman

Ouwe rot
Behalve het life sequencen zou ik wel eens willen weten wat de 909 nu nog zo unike maakt(en dan bedoel ik niet de historische waarde)...of ben ik nu weer off topic nee he want leo heeft al een iksbees gescoord...

De stepseqeuncer en de samenstelling van de instrumenten klinken als een geheel, mooi strak en lekker dik! Maar er is hier genoeg over te vinden, gebruik even de zoekmachine en leef je uit zou ik zeggen ;)

gr. Mario

ik weet het eigenlijk niet...

tis een soort drang...

Ik moet er ooit ook minstens 1 hebben, dat hoort toch :D

Het zit hem vooral in de analoge klankopwekking waardoor het was dynamischer klinkt.

Maar vooral ook gehypt. Het lijkt me vreemd als ze tegenwoordig geen drumcomputer kunnen bouwen die kan concureren met een drum van 20 jaar geleden.
Kijk maar naar de drumstation en Airbase.

Ik zelf vind dat ie hard klinkt.

De beats springen er echt uit. Alles klinkt heel zuiver. Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen, maar de beats lijken geen brei te worden.

Ikzelf heb er geen en ook nooit een gehad. Maar ik denk dat het gedeeltelijk komt door de legende en door
de eigenschappen van de 909. De combinatie van de onderdelen die voor het unieke geluid zorgen.

Maar goed ik vindt het toch wel een prijzige aanschaf. En de prijs is niet helemaal terrecht denk ik. Het is per slot
van rekening een 25 jaar oude drummachine die ze vroeger aan de straatstenen niet verkocht kregen en werd
ontdekt door mensen die weinig geld hadden en muziek wilden gaan maken.
Zeker omdat in 90 procent van de gevallen de geluiden toch met effecten ed worden overladen. Maar ik moet toegeven dat een live 909 erg fijn klinkt. (zonder effecten ed)

Origineel geplaatst door 6 trak
een 909 klinkt toch ook niet als een echt drumstel? :D

Dat is heel mooi gezegd! Heren luister en kijk eens naar een live drummer die breakbeats speelt in zijne uppie. En dat op 2 meter afstand. Dat is pas zuiver. En dat heet dynamisch ;)

Kan je wel verzekeren dat je trommelvliezen het zwaar krijgen heheh...

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Dat is heel mooi gezegd! Heren luister en kijk eens naar een live drummer die breakbeats speelt in zijne uppie. En dat op 2 meter afstand. Dat is pas zuiver. En dat heet dynamisch ;)

Kan je wel verzekeren dat je trommelvliezen het zwaar krijgen heheh...
Maar stel eens voor dat je geen breakbeats wilt hebben, of geen echte drumgeluiden... Dan is een 909 wel lekker. Als je een 909, 808 en twee 303s pakt en je zet hem aan zonder effecten, dan heb je meteen oldscool acid. Als je dat wilt maken, dan is het erg handig om deze apparaten te gebruiken. Waarschijnlijk kun je het ook met een echte drummer en twee mondharmonica's, maar dan gebruik je ze eigenlijk als x0x clonen. De volgende synth meeting zal ik mijn 909 wel meenemen, dan kan iedereen hem eventjes proberen. (op ><i na, natuurlijk) Niet om zieltjes te winnen, maar gewoon voor de fun.

Maar stel eens voor dat je geen breakbeats wilt hebben, of geen echte drumgeluiden... Dan is een 909 wel lekker. Als je een 909, 808 en twee 303s pakt en je zet hem aan zonder effecten, dan heb je meteen oldscool acid.

Zo dachten de uitvinders van Rebirth er ook over.

Maar we kunnen er kort of lang over lullen, voor dance muziek zijn de 808 en de 909 gewoon de basis geworden.
Voor rock e.d. blijft het gewoon het ouderwetse drumstel.

je track gaat er door leven..de dynamiek...de sound...het net niet constante

het is vaak zo dat mensen die er nooit 1 gehad hebben het natuurlijk een waardeloze bak vinden,nutteloos en van"je kan toch samples gebruiken?"
dat kan inderdaad...maar toch is het anders.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
De volgende synth meeting zal ik mijn 909 wel meenemen, dan kan iedereen hem eventjes proberen. (op ><i na, natuurlijk) Niet om zieltjes te winnen, maar gewoon voor de fun.

Je zou de drummer ook gewoon voor bjvoorbeeld standaard house gebruiken hoor. ;)
Maar ok, ik heb er nog nooit een aangeraakt, dus wie weet dat ik het dan wel begrijp. Ben benieuwd.

Re: Zijn er eigenlijk mensen die naast hun 909 een xbase hebben?

Re: Zijn er eigenlijk mensen die naast hun 909 een xbase hebben?

Origineel geplaatst door De Voorman
Behalve het live sequencen zou ik wel eens willen weten wat de 909 nu nog zo uniek maakt

Degene die 'm nu voor 1400 euro kopen IMHO. :engel:

(het sequencen is niet eens uniek)

je track gaat er door leven..de dynamiek...de sound...het net niet constante

Inderdaad, analoog klinkt nooit hetzelfde... het is steeds weer anders.

ik vind het een waardeloze bak omdat ik de sounds niet mooi vind
tr808 was ik metteen verkocht toen ik hem voor het eerst hoorde
maar de toen de tr909 uitkwam dacht ik ... o god, nu begint de ellende
en ja hoor
wat een hoop goedkope troep is er gemaakt zeg dankzij de 909
ik associeer de 909 met happy hardcore en slettentrance

Ik had hetzelfde maar dan andersom :D

dat kan niet want de tr808 kwam eerder uit dan de tr909 en waarschijnlijk was jij toen nog niet geboren:D

Jij mag niet meer raden :okdan:

gr. Mario

Nee hoor, ben een beejte ouder :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back