welke labtop voor produceren?

Microwave D

correct lid
na de zoekmachine te hebben raadgepleegt heb ik toch niet alle antwoorden op mn vragen gekregen. Om te beginnen ben ik een leek wat betreft computers. Ik gebruik nu een wat verouderde pc( dell) pentium 866, 128mb ram en soundblaster live om reason op te draaien gaat op zich wel prima maar als ik naar beneden of boven scroll dan hoor je toch wel tikjes in het geluid. Dat het allemaal niet zo soepel loopt komt misschien omdat ik honderden andere programma's op mn pc heb staan (word, excell, games enz). Nu ik de smaak van muziek maken helemaal te pakken heb en lang gespaard te hebben heb ik nu genoeg geld voor een andere pc en reason 2.0 ( kan niet wachten tot ik 2.5 heb). Deze pc en het liefst een labtop, omdat ik die simpelweg kleiner is en portable wil ik uitsluitend gebruiken voor muziek maken. ik heb op 2dehands.nl wel wat leuke aanbiedingen gezien maar ben wel een beetje huiverig om online zoiets duurs aan te schaffen, maar ja bespaar dan wel veel pleuro's.. mn vraag nu:
- ik wil een labtop ( tenzij een gewone pc beter is voor muziek maken) om reason 2.0 + een midikeyboardje op te draaien
- wat moeten de minimumsysteemvereisten zijn wat betreft geheugen, hardeschijfruimte, megahertz, soundcard enz
- online pc kopen verstandig of de goden verzoeken om genaaid te worden?

help

:confused:

om te beginnen is het laPtop, niet laBtop

verder moet je even bedenken wat je budget is. afhankelijk daarvan moet je bedenken of je een pc of een apple wilt (apple is over het algemeen duurder). laten we er even vanuit gaan dat je een pc wilt. dan zul je merken dat de laptops van bekende merken (dell, ibm, acer etcetera) vaak net iets duurder zijn dan laptops van onbekende merken met dezelfde kloksnelheid. hierop moet je je niet blind staren. de prestaties van een computer hangt van meer af dan alleen de kloksnelheid. het zorgvuldig samenstellen van de onderdelen kan een enorme prestatieverbetering en extra stabiliteit opleveren, en daar zijn juist de grotere merken vaak erg goed in.

hoe dan ook, een normale pc haalt vrijwel altijd betere prestaties dan een laptop. om alles zo klein en energiezuinig te krijgen kan je het gewoon niet veroorloven om bijvoorbeeld snelle schijven erin te hangen. als je puur voor performance gaat, dan raad ik je aan een gewone PC te nemen. je zult merken dat die ook goedkoper zijn dan laptops.

Met alleen al een betere geluidskaart en meer geheugen kun je ook nog verder hoor.
Eventueel koop je een betere (2e hands) videokaart erbij voor de games.

als je niet perse live of mobiel wilt zijn qua produceren, dan is er geen enkele reden om een laPtop te kopen....gewoon een desktop....... wat schaapje al aangeeft, eerst je budget bedenken.....dan pas verder kijken..

ben trouwens ook naar een laptop aan het kijken, ben zo onder de indruk van het gemak van reason 2.5 dat ik toch maar heb besloten om de RS7000 te laten voor wat ie is, en een laptop aan te schaffen en daar reason 2.5 op te installeren.... ik zit naar de dell inspirion 5100 te kijken......erg goeie specs voor een erg goeie prijs...... wel wat minder geschikt voor echt mobiel gebruik omdat er een desktop CPU inzit, dus vreet meer batterij, en is allemaal wat zwaarder, maar dat is voor mijn doeleinden niet belangrijk....... vervolgens de keuze voor de soundcard, midi interface, en controller..... de m-audio ozone lijkt hiervoor erg interessant, controller en sound/midi in-een...de novation k-station is alleen ook nog steeds erg interessant.....dat zijn wat van die beslissingen die je moet nemen als je voor een laPtop gaat, omdat je daar geen PCI stuff in kan steken..

Olaf

wow, die inspiron 5100 ziet er inderdaad interressant uit zeer goede specs voor een heel erg redelijke prijs.
en het ligt ook zeker in mn budget. wat betreft de k-station: die ligt dan weer buiten mn budget. Hen namelijk iets van 1750 te besteden dan gaat 1300 naar de laptop en de rest naar reason 2. maar ik wil wel een apparaat hebben waarmee ik knopjes in reason via een hardware iets kan aansturen. ( voor live doeleinden- ooit:) )

2olaf heb op de site van dell gekeken voor de inspiron en vroeg me nou af welke upgrades jij/jullie noodzakelijk achten voor de laptop. is bijvoorbeeld 20 gb hardeschijf genoeg als je een grote verzameling samples hebt?

Tip:

Goedkoopste 19" kast

En dan alle apparatuur die je live gebruikt in een 19" kast douwen, evt wieltjes d'ronder. Gaan!

Origineel geplaatst door Microwave D
2olaf heb op de site van dell gekeken voor de inspiron en vroeg me nou af welke upgrades jij/jullie noodzakelijk achten voor de laptop. is bijvoorbeeld 20 gb hardeschijf genoeg als je een grote verzameling samples hebt?

ikzelf zou voor de basic config gaan maar dan idd met 30GB hd, of misschien zelfs wel 40GB en een CD-RW erin.... makkelijk voor archiveren en nummers branden op CD....

Olaf

Origineel geplaatst door fuse
Tip:

Goedkoopste 19" kast

En dan alle apparatuur die je live gebruikt in een 19" kast douwen, evt wieltjes d'ronder. Gaan!

vergeet vooral de monitor niet ;)

Tip:

Vergeet vooral de monitor niet.

En dan niet je fijne dure LCD scherm, maar een cheapo 2e hansie die van ellende op de grond mag fl*kkeren. ;)

en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren en stuiteren

Mafkees!

8o)

jewel

jewel

mensen mensen,

allemaal moeilijk doen wanneer het makkelijk kan!

bij Lukas Klamer in Barendrecht kun je top laptops kopen maar ik heb de mijne bij www.jewelnotebooks.nl
ik heb de Saffier 1400+;

P4 - 2,4Gigh
512Mb internal memory
40Gig HD
533Mhz busnelheid (belangrijk!)

jammer dat ik shared memory heb voor mijn videokaart / 16Mb shared, maar daar merk je niet veel van bij muziek maken
ik kijk er geen DVDs op enzo.

Ik heb mijn Quatro verkocht aan Fuse en in plaats daarvan een VX Pocket v2 gekocht. Er is nu een actie bij www.audiomidi.com van 750 US$ voor 195 US$ .. PCMCIA kaartje met break out cables WERK TE GEK!!!

op die notebook zit ook 2 x 2.0 USB poorten en FIREWIRE dus mocht je meer willen , ga je gang! Ik heb nu een MIDIMAN Oxygen8 eraan hangen voor midi/remote control voor filters enzo.

Deze notebook kost ongeveer 1500 euro. Geloof me voor dat geld krijg je bijna geen andere die beter is! Jewel is trouwens nederlands product, handig wanneer er iets is! net als Dateq ook nederlands.

succes

ps: ik draai Logic, Fruity Loops, Ableton Live en Wavelab zonder enige problemen! gewoon rammen met die handel hahaha

Back