synth patches tutorials/patchbooks

benjaminb

Stamgast
Heeft er iemand info over hoe bepaalde sounds te creëren op synths a la ARP2600 patchbook ?

Ben er al even mee bezig maar heb nog veel vraagtekens over hoe bepaalde klanken te genereren.

Heb de ganse reeks van synth secrets van soundonsoundmagazine al gelezen maar dat was vaak iets te theoretisch naar men goesting en met te weinig vb'en...

Alle info is welkom.

thx

Wellicht heb je hier wat aan:

Welsh's Synthesizer Cookbook

# Universal patch book
# Sound analysis/reverse engineering
# Synthesizer programming basics

Vooral het onderdeel "Sound analysis/reverse engineering" is waardevol.

Through the use of examples shows how to use freely available harmonic analysis software to analyze and synthesize acoustic instruments, patches from other synths, and even reverse engineer sounds from previously recorded songs and samples.

Naar dat boek heb ik ook al even zitten kijken, maar was bezorgd dat er veel gebruik gemaakt zou worden van de sinusvorm, als basis.
Mijn synth (OB-12) heeft helaas geen sinus...
Enig idee?

Heb je het patchboek van de ARP 2600 niet?

Er is ook nog een andere over de ARP 2600.

"Electronic Music" with the ARP 2600 by Mary Snow.
Is 110 blz.

Power Tools for Synthesizer Programming by Jim Aikin
Is een goed boek, beter dan die van Welsh's

Dat het een goed boek is wil ik niet betwisten, beter dan dat van Welsh weet ik niet, dat zoek ik nog.
Maar in Power Tools for Synthesizer Programming staat in ieder geval niet 1 patch.

manuals van roland, korg en moog zoeken. ( zie betreffende links hier op het forum bv )
van de oudere anaologe monofoontjes bedoel ik dan.
bv van system101 /102 /sh5 /minimoog etc. staan vaan aan het einde ook patches in .

stuff tot nadenken alweer, en vooral tot tweaken.
ook korg ms10 en ms20 manual heeft er een aantal.
en roland had ook een leuk basis boek uit 3 delen , " the synthesizer "
met veel patchvoorbeelden en uitleg. staat vast ook nog wel ergens op het net.
daarnaast zeker de cursus op sound on sound site eens opzoeken die over soundprogramming ging ( weet alleen niet meer precies hoe hij heette, dat moet ik gaan nazoeken )

Ik zie het nu pas...vergeet steeds te abonneren op de topics waar ik gepost heb...

Het boek van Welsh is nu al onderweg maar euh...

opnieuw bedankt voor deze geweldige aanwinst, hiermee kom ik wel even toe.

Patchen maar nu :)

Mij doen ze er' een groot plezier mee door het gratis aan te bieden.
Ik ken de tegenargumenten niet, maar Roland heeft toch genoeg ander spul waar ze geld mee kunnen verdienen?
Zelf heb ik de Roland Quad Capture, dus dat boek neem ik er graag gratis bij.

Als ik het juist heb is het trouwens van 1979, dus een analoge versie valt waarschijnlijk uit elkaar nu :)

Naar dat boek heb ik ook al even zitten kijken, maar was bezorgd dat er veel gebruik gemaakt zou worden van de sinusvorm, als basis.
Mijn synth (OB-12) heeft helaas geen sinus...
Enig idee?
Achteraan in het boek (zie link en vanaf blz 57) vind je patches die ook met andere golfvormen dan sinussen zijn opgebouwd.
(Die sinusgolfvormen, vooraan in het boek gebruikt, dienen meer om de theorie van klankanalyse te duiden.)

check ook de "Performing On The Arp Odyssey Synthesizer" link, vanaf pagina 26 voor te gekke synth drums

Back