Wat is DSP nu eigenlijk precies?

Voorbeelden:
  • op Yamaha's DX7 kun je de amplitude van modulatoren instellen in een bereik van van 0 - 99. Die 99 blijkt overeen te komen met een werkelijke modulatie-index van ongeveer 13,07...
  • op een Roland synth kun je de Cut-Off instellen in een bereik van 0 tot 100. Er wordt geen eenheid opgegeven (in elk geval is die natuurlijk niet Hz!) en het blijkt dat de instel-schaal niet-lineair is.

Maar is dit niet gewoon een kwestie van weergave? Bij de DX7 heb je een relatief klein display. 00-99 past - kommagetallen niet echt. De modulatie-index zal betekenisloos zijn voor een hoop mensen - terwijl het om-schrijven van zo'n getal in een menselijk begrijpelijk bereik het toendertijd ook nog eens stukken makkelijker maakte om presets op papier te zetten.

De momenteel ideale weergave is natuurlijk die van een respons-diagram met een pijltje en een frequentie - en zelfs dat zegt nog niet veel tenzij je weet wat dat voorstelt. Het mooie is dat je dan gelijk heel makkelijk een EQ kunt tekenen en met 1 enkele stip twee parameters tegelijk kan regelen, wat weer goed is voor gebruik met de muis; iets wat bij een abstracte vertoning van een kubus die afgesleten wordt naar een cirkel niet zo makkelijk is - al zullen mensen wel beter visualiseren wat een laagdoorlaatfilter dan doet.

Post hier jouw ervaringen met, jouw vragen over DSP. Ken je interessante sites, inleidende boeken? Bespreekt ze hier! Deze discussie kan uiteindelijke uimonden in een samenvattend artikel voor Synthwiki.
Ik wil wel eens een stukje bare-bones C-code zien die op Linux bijv. gebruikt maakt van de dev/dsp of hoe 't ding dan ook heet, en desnoods een diagram hoe deze zich verbindt met software filters en envelopes.

Een klasgenoot van me liet dit eens zien en gebruikte een array om blokgolven op bepaalde toonhoogte door de speakers te jagen; een paar minuutjes later kregen we ook zaagtanden en sinussen. Helaas niet echt realtime en over toonhoogte was het maar ook zwijgen, maar goed :).

(...)
Ik wil wel eens een stukje bare-bones C-code zien die op Linux bijv. gebruikt maakt van de dev/dsp of hoe 't ding dan ook heet, en desnoods een diagram hoe deze zich verbindt met software filters en envelopes.
(...)

Hierbij een stukje WaveWizard code waarmee een fluit-achtige toon wordt gemaakt door witte ruis op te wekken en die vervolgens door een resonantie-filter te sturen. WaveWizard hanteert een simpel koekebakkers-basic-c-dialectje.

Code:
[FONT=Courier New][B]!   fluittoon maken met witte ruis die door [/B][/FONT]
[B][FONT=Courier New]!   een Resonatie-filter wordt gehaald [/FONT][/B]
[FONT=Courier New][B]Declareer A; B; C; r; w; BandBreedte; ResonFreq; Duur[/B][/FONT]
[B][FONT=Courier New]Wis buffers[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New]  Wis buffer (F1...F32, S1, S2, S3)     S2[/FONT][/B]

[FONT=Courier New][B]! Spoor S1 is het inputsignaal en S2 de output[/B][/FONT]
[B][FONT=Courier New]! maak witte ruis aan op inputspoor S1:[/FONT][/B]
[FONT=Courier New][B]Ruis wit, uniform[/B][/FONT]
[B][FONT=Courier New] Buffer                           S1[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New] Min                              -8000[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New] Max                              8000[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New] Vanaf samplenummer (ook 'sec')   0[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New] Aantal samples (ook 'sec')       20 sec[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New] Startgetal Toevalsgenerator      0[/FONT][/B]

[FONT=Courier New][B]! Nu de ruis door het filter halen:[/B][/FONT]
[B][FONT=Courier New]BandBreedte = 100        ! eenheid Hz[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New]ResonFreq   = 1200       ! eenheid Hz[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New]C           = 0,03       ! verzwakking van filterinput[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New]Duur        = 20*Fs      ! 20 sec[/FONT][/B]

[FONT=Courier New][B]! Omrekening van bandbreedte en resonantiefrequentie[/B][/FONT]
[B][FONT=Courier New]! naar de filtercoefficienten A en B[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New]r = e ^ (-pi * BandBreedte / Fs)[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New]w = 2 * pi * ResonFreq / Fs[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New]A = 2 * r * cos(w)[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New]B = - r * r[/FONT][/B]

[FONT=Courier New][B]S2[0] = C * S1[0]                   ! beginconditie van filter[/B][/FONT]
[B][FONT=Courier New]S2[1] = C * S1[1] + A * S2[0][/FONT][/B]

[FONT=Courier New][B]Bewerk signaal                      ! het eigenlijke filterproces[/B][/FONT]
[B][FONT=Courier New] n0          2[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New] n1          Duur[/FONT][/B]
[B][FONT=Courier New] Bewerking   S2[n] = C*S1[n] + A*S2[n-1] + B*S2[n-2][/FONT][/B]

Hieronder een screen shot van het resultaat.

Attachments

• screenshot.JPG
    screenshot.JPG
    136,5 KB · Bekeken: 154
Laatst gewijzigd:
Kun je een voorbeeld geven van zo'n fabrikant?

In het verleden had je Hoontech, later omgedoopt tot ST Audio.
Die hadden de DSP2000 audio-interface.
Die heette dus DSP, dus sommigen dachten dat er een DSP (klankbewerking, EQ, compressor, FX) in zou zitten. Niet dus........... Het was gewoon een audio interface met AD/DA converters en MIDI I/O.

Door de benaming DSP2000 van het apparaat werden mensen dus op het verkeerde been gezet.
En zo zijn er vast wel meer voorbeelden van toko's die gewoon op een hype/trend mee willen liften op deze manier.

Mijn favoriete dsp monster : soniccore xite-1

Attachments

• 1_Xite-Vorderansicht.jpg
    1_Xite-Vorderansicht.jpg
    5,8 KB · Bekeken: 138
  • 19_Blick-ins-innere.jpg
    19_Blick-ins-innere.jpg
    25,9 KB · Bekeken: 145
Niel:
de RME hdsp kaarten ... in hoeverre zijn die echt dsp ?

Als je dit bedoelt, dan gaat het om een audio-interface die zelf niet of nauwelijks klankveranderende signaalverwerking kan doen.

Phatback:
Mijn favoriete dsp monster : soniccore xite-1

Ja, dit is het betere DSP-werk. Zie site. Gebaseerd op DSP-chips van Sharc. Dit zijn echte, "full blown" DSP-processoren die meestal in een array worden gezet. Hoe meer chips in dat array, des te meer rekenpower en des te ingewikkelder effecten je realtime kunt doen.

Die heette dus DSP, dus sommigen dachten dat er een DSP (klankbewerking, EQ, compressor, FX) in zou zitten.

Dat ligt dan toch echt aan die mensen zelf, specificaties doorlezen is blijkbaar erg moeilijk :P.

(Ik heb die kaart ook gehad maar het was een ongelofelijk gedoe om 't kreng al "gewoon" in te stellen omdat die mensen een paar heel rare ideetjes hadden over de interface van het control panel. De RME Fireface heeft dat een stuk beter voor elkaar).

En toch ben en blijf ik van mening dat DSP-theorie absoluut niet noodzakelijk is "effectief met elkaar kunnen praten over klankopwekking en geluidseffecten". Neemt niet weg dat het gaaf, interessant en extreem nuttig is. En ook zeker wel de moeite waard om hier uitgebreid over te kletsen. Maar pretenderen dat je er niet om heen kunt om hier effectief mee te kunnen praten over klankopwekking vind ik nogal onnodig uit de hoogte doen.

:halleluja

Dit is ook een hele goede site als je meer wilt weten over DSP:
http://www.dspguide.com/

Hier wordt alles van begin tot het eind besproken in "the book by chapters".
Ik heb hem helemaal uitgeprint en lees er zo nu en dan eens in.

En nog een paar boeken over het onderwerp:

Richard Moore: Elements of Computer Music
[ame="http://www.amazon.com/Elements-Computer-Music-Richard-Moore/dp/0132525526/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1267981950&sr=1-1"]Amazon.com: Elements of Computer Music (9780132525527): F. Richard Moore: Books

Ken Steiglitz: A Digital Signal Processing Primer
[ame="http://www.amazon.com/Digital-Signal-Processing-Primer-Applications/dp/0805316841/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1267982033&sr=1-1"]Amazon.com: A Digital Signal Processing Primer: With Applications to Digital Audio and Computer Music (9780805316841): Ken Steiglitz: Books

Charles Dodge, Thomas Jerse: computer Music: Synthesis, Composition and Performance
[ame="http://www.amazon.com/Computer-Music-Synthesis-Composition-Performance/dp/0028646827/ref=sr_1_5?ie=UTF8&s=books&qid=1267982072&sr=1-5"]Amazon.com: Computer Music: Synthesis, Composition, and Performance (9780028646824): Charles Dodge, Thomas A. Jerse: Books

Curtis Roads: The Computer Music Tutorial
[ame="http://www.amazon.com/Computer-Music-Tutorial-Curtis-Roads/dp/0262680823/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1267982072&sr=1-1"]Amazon.com: The Computer Music Tutorial (9780262680820): Curtis Roads: Books

Curtis Roads: Microsound
[ame="http://www.amazon.com/Microsound-Curtis-Roads/dp/0262681544/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1267982433&sr=8-1"]Amazon.com: Microsound (9780262681544): Curtis Roads: Books

Gareth Loy: Musimathics, Volume 1
[ame="http://www.amazon.com/Musimathics-1-Mathematical-Foundations-Music/dp/0262122820/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1267982475&sr=1-1"]Amazon.com: Musimathics, Volume 1: The Mathematical Foundations of Music (9780262122825): Gareth Loy: Books

Gareth Loy, John Chowning: Musimathics, Volume 2
[ame="http://www.amazon.com/Musimathics-2-Mathematical-Foundations-Music/dp/0262122855/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1267982475&sr=1-2"]Amazon.com: Musimathics, Volume 2: The Mathematical Foundations of Music (9780262122856): Gareth Loy, John Chowning: Books

Udo Zolzer: Digital audio Signal Processing
http://www.amazon.com/Digital-Audio...=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1267982556&sr=1-1

Udo Zolzer: DAFX
[ame="http://www.amazon.com/DAFX-Digital-Effects-Udo-lzer/dp/0471490784/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1267982634&sr=1-1"]Amazon.com: DAFX:Digital Audio Effects (9780471490784): Udo Z?lzer, Xavier Amatriain, Daniel Arfib, Jordi Bonada, Giovanni De Poli, Pierre Dutilleux, Gianpaolo Evangelista, Florian Keiler, Alex Loscos, Davide Rocchesso, Mark Sandler, Xavier Serra, Todor Todoroff: Books

Richard Lyons: Understanding Digital Signal Processing
[ame="http://www.amazon.com/Understanding-Digital-Signal-Processing-2nd/dp/0131089897/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1267982664&sr=1-1"]Amazon.com: Understanding Digital Signal Processing (2nd Edition) (0076092026051): Richard G. Lyons: Books

En nog een paar boeken over het onderwerp:

Richard Moore: Elements of Computer Music
Ken Steiglitz: A Digital Signal Processing Primer
Charles Dodge, Thomas Jerse: computer Music: Synthesis, Composition and Performance
Curtis Roads: The Computer Music Tutorial
Curtis Roads: Microsound
Gareth Loy: Musimathics, Volume 1
Gareth Loy, John Chowning: Musimathics, Volume 2
Udo Zolzer: Digital audio Signal Processing
Udo Zolzer: DAFX
Richard Lyons: Understanding Digital Signal Processing

Waardevolle lijst, jugjug!
Ik hoor graag wat je zelf van die boeken vindt / vond.

Ja hier ook.
En, indien mogelijk enkele bladzijden die tonen hoe verstaanbaar al die 'dsprofessors' hun taaltje kunnen uitten.

Er staan welgeteld drie full proof, full blown dsprof's op de lijst: Steiglitz, Lyons en Zolzer; en van hen is alleen Steig ook daadwerkelijk professor.
De rest van de auteurs hebben geen DSP-achtergrond, maar een muzikale. Curtis Roads leerde electro-muziek vooral kennen in Utrecht, sonologie, jaren '70. Hij is duidelijk geen techneut. Idem voor Dodge.

Laatst gewijzigd:
Ik moet zeggen dat ik deze...

... nogal tegen vond vallen. Het is een enorm dik boek maar hij blijft overal net te oppervlakkig om er ook echt iets zelf mee te kunnen. Vond ik dan. Met name qua DSP uitleg moet je niet al teveel van dit boek verwachten, hoewel er wel een prima uitleg in staat over wat je je erbij voor moet stellen. Maar qua kilo per euro is ie wel voordelig:P

Verder een mooie lijst. Dat gaat me geld kosten:D

Ik moet zeggen dat ik deze...

Roads tutorial

... nogal tegen vond vallen. Het is een enorm dik boek maar hij blijft overal net te oppervlakkig om er ook echt iets zelf mee te kunnen. Vond ik dan. Met name qua DSP uitleg moet je niet al teveel van dit boek verwachten, hoewel er wel een prima uitleg in staat over wat je je erbij voor moet stellen. Maar qua kilo per euro is ie wel voordelig:P

Verder een mooie lijst. Dat gaat me geld kosten:D

absoluut mee eens! Als je echt iets wilt gaan implementeren heb je helemaal niks aan Roads. Wel aan Moore en Steig. Echte aanraders!

Is John Chowning dan op pensioen ?

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Chowning

Allicht, van de massa's boeken over DSP ben ik er nog geen enkele tegengekomen waarin men niet met differentialen of integralen begint te worstelen.
Zolang dit op geen eenvoudiger manier kan uitgelegd worden, zal dit onderwerp een niche product blijven. Dat is blijkbaar niet jou bedoeling WaveGuide7 en tot hiertoe vind ik jou werk daarrond ook reeds het best geslaagde resultaat. Toch, ook dan ga je nog op zoek om het beter te kunnen d.m.v. deze topic('s). Mooi.

Ben benieuwd waar het toe gaat leiden... (alzo)

Laatst gewijzigd:
Back