Multitracken, een zegen of niet

Hover

-
In de thread Het Grote Multitrack Topic gaat het enkel over het werken met computers.

Ik zit al een tijdje te kijken naar een multitrackbeest à la Yamaha AW2816, Korg D1600,...

Ben nog even aan het onderhandelen ...met m'n portemonnee maar ik heb wel al enkele voorkeuren.

Wat ik echter graag zou weten is of er nog gebruikers zijn van hardware multitrackers. Ik zou graag weten of zo'n ding nou makkelijk te bedienen is. Zijn er functies die je mist op zo'n bak t.o.v. een computer,...

Wat me ook opvalt is dat heel veel gebruikers van zo'n multitrack toch nog gebruik maken van een computer, dus ... sommigen missen dan toch bepaalde features die ze op een computer wel kunnen doen?

Het lijkt wel of op het forum niemand zo'n ding gebruikt. Zijn er dan misschien ex-gebruikers die zo'n ding ooit hadden en maar weer zijn overgestapt naar de computer, dan hoor ik graag waarom precies.

(heb tegenwoordig natte dromen waarin vooral een AW4416 :{ in voorkomt)

Laatst gewijzigd:
Hey,

ik heb die Korg D1600 en het is echt een fantastisch ding!! en dan heb ik alleen nog maar de basics doorgelezen in de manual. K heb het ding gekocht omdat ik geen pc op mijn kamer wil en het bevalt me prima. Nummertje maken, masteren en op cd schrijven:D Tjah, er valt verder weinig over te zeggen..Toppie :okdan:

Origineel geplaatst door synthiaks
Hey,

ik heb die Korg D1600 en het is echt een fantastisch ding!! .Toppie :okdan:

Dat hoor ik graag, ik had de manual als eens ingekeken en de D1600 is één van m'n favoriete (en ook betaalbare) bakjes.

Wat ik graag ook had gehad was die USB-aansluiting zoals op de D1200, maar ja, je kan niet alles hebben.

En dat TouchScreen zie ik ook wel zitten, lijkt me wel handig. (waarom hebben mijn andere Korgjes zoiets niet :( )

Origineel geplaatst door C-Code
Ik heb een fostex D90, en moet zeggen dat ik het niet echt een moeilijk apparaat vind, en wel leuk om mee te werken(maar ik heb em pas sinds afgelopen weekend).

Zo'n Fostex, is dat niet meer voor live-omgevingen? Kan je daar ook makkelijk mee editten zoals op bv een Korg D1600, Yamaha AW2816?

Toen ik nog een klein mengtafeltje had was het verre van ideaal, m'n VSR880. Kwam ik altijd sporen tekort of ik moest eerst gaan dubben. Geen zin in zulk omslachtig werk dus nam ik altijd op in Cubase.

Laat ik voorop stellen dat ik niet uitgebreid produceer, en ook geen musicus van het kaliber jim of jamai ben, ik hobby dus maar wat.

Dat gezegd hebbende, moet ik zeggen dat ik blij ben dat ik recent de pc weer opzij heb gezet en in plaats daarvan een yamaha mt4x (inderdaad 4 sporen cassetterecorder) heb neergezet.
ik had de wisseltruc pc-multitrack al eerder gedaan met een vs880, maar zelfs het opstarten van die vs880 ging me tegenstaan, net als al die functies die ik toch niet gebruikte.

Het was deels uit ruimtegebrek, maar ik vind dit toch ook veel leuker en makkelijker.

8 Sporen zou leuk zijn (ik heb pas een 8 sporen yamaha gezien), maar verder ben ik heel blij: veel meer spelen en veel minder computeren. Het klinkt natuurlijk nog steeds naar niks, maar ik heb er wel veel meer lol in: aanzetten, drumpartijtje opnemen, beetje sequencen en er overheen spelen.

Origineel geplaatst door C-Code
http://www.fostex.co.jp/int/pages/products/dmtk/d90.htm

juist niet voor live omgeving...is erg fijn mee te editten, heeft ook afneembaar front !

Is zeker niet mis maar hier mis ik toch al gauw faders en effecten. Zo'n Fostex lijkt me ideaal als je al over een mengpaneel en outboard fx beschikt (ik niet).

Het voordeel van toestellen zoals zo'n Korg D1600 is dat het lekker compact is (alles-in-een oplossing)

En hij heeft dezelfde kleur als m'n Z1 :D

Nou Leo, de meesten, waaronder ikzelf, vinden altijd dat hun eigen muziekstukken hopeloos klinken. Dus laat eens iets horen :D

Ik gebruik een Roland VS2480...

Waarom heb ik dat ding gekozen:
* Wilde een (automatiseerbare) digitale mixer.
* Wilde een "portable" harddisk recorder.
* Wilde connectiviteit naar de PC, maar ook standalone.
* Wilde de stabilieit van een "gesloten" platform.
* Wilde een gegarandeerde performance (ik weet altijd
precies wat ik nog wel en niet kan doen t.o.v. een PC,
die nog wel eens voor de nodige verassingen kan zorgen).

In de studio gebruik ik de VS inderdaad met de PC, via
MTC is ie gesynct met Cubase. Dit geeft me alle mogelijkheden
voor MIDI sequencing.
Verder gebruik ik m'n Pulsar via de ADAT/RBUS om allerlei gekke
routingen te doen...

Als ik op locatie opneem, dan koppel ik de VS los, koppel m'n
rack met channels en compressors los, en klaar is Kees...

Na 1,5 jaar ben ik nog steeds tevreden over de machine: Heb
ondertussen al een paar 40Gb harddisks volgemaakt, een
heleboel verschillende projecten gedaan, en nog maar 1 echte
crash gehad (zonder gegevensverlies), en 2 "halve" freezes...
Dat kan ik niet zeggen van m'n (toch wel soepele) PC!

Wat doe ik nu op de PC wat ik niet op de VS doe?
* Midi sequencing, de VS kan dat niet.
* Sample fuck-up... Wavelab is gewoon veel beter...
Maar al het andere doe ik met de VS of outboard.

Hier staat een antwoord in een andere thread,
misschien dat dit ook relevant is.

Hoop dat dit je een beetje op weg helpt, als je meer vragen
hebt, stel je ze maar!

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door Leo
veel meer spelen en veel minder computeren. Het klinkt natuurlijk nog steeds naar niks, maar ik heb er wel veel meer lol in: aanzetten, drumpartijtje opnemen, beetje sequencen en er overheen spelen.

Da's precies wat ik verwacht van zo'n toestel. Niet te veel klikken, gewoon aanzetten dat ding, op record drukken en opnemen.

Het moet simpel blijven en eenvoudige handelingen moeten snel kunnen. Soms slaat de inspiratie toen, dan wil ik dat ding ff aanzetten en iets opnemen. Later werk ik dat wel verder uit (als het bruikbaar is).

Ik weet wel dat de meeste van die toestellen een dikke handleiding hebben, dus het nodige leeswerk zal wel nodig zijn voor wat meer advanced editing.

Ik zie eigenlijk maar één nadeel en dat is de interface t.o.v. een computer, voor de rest zie ik het wel zitten.

Ben trouwens al aan het onderhandelen, heb een leuk apparaat gevonden, dus ... spaarvarken waar ben jeeeeee ... :duivels:

Hover

Tja er stond pas, misschien nog wel, een AW4416 op marktplaats.
Winkels in Londen dumpen het topmodel Akai voor letterlijke dumpprijzen. Rond de 1600/1700 Engelse ponden. Dus als je het geld daarvoor hebt...

Origineel geplaatst door CoolRunning
In de studio gebruik ik de VS inderdaad met de PC, via
MTC is ie gesynct met Cubase. Dit geeft me alle mogelijkheden
voor MIDI sequencing.
Verder gebruik ik m'n Pulsar via de ADAT/RBUS om allerlei gekke
routingen te doen...
Wat doe ik nu op de PC wat ik niet op de VS doe?
* Midi sequencing, de VS kan dat niet.
* Sample fuck-up... Wavelab is gewoon veel beter...
Maar al het andere doe ik met de VS of outboard.

Zelf gebruik ik nog steeds m'n Atari met Notator, doet het nog steeds goed maar begin stilaan meer de Karma als sequencer te gebruiken. Eigenlijk hoop ik zo weinig mogelijk de computer te gebruiken om muziek te maken.

Die Roland VS 2480 is natuurlijk geen klein bier, vooral de mogelijkheid om een computerscherm aan te sluiten is niet te onderschatten, maar hij kost dan ook wat meer. Mocht ik het geld hebben, dan zou dit zeker een kandidaat op mijn lijstje geweest zijn om van dichtbij te bekijken.

Heb een tijd lang een akai dps16 gehad, maar heb uiteindelijk toch de overstap gemaakt naar de pc en dat bevalt me prima. Ik gebruik de recorder vaak als instrument of om samples te maken en dat werkt erg prettig op een pc met twee beeldschermen voor mijn neus.... Daarnaast was ik vroeger altijd bang voor instabiele computers (crashes) e.d. maar mijn huidige praktijk wijst uit dat dat niet voorkomt. Verder vind ik de mogelijkheden die de computer biedt, de dps ver overtreffen. Het nodigt voor mij op het moment gewoon meer uit tot experimenteren. Dit alles geldt overigens alleen voor audio, want voor midi vind ik de pc een crime. Geef mij maar een mpc....

Origineel geplaatst door Hover
dus ... spaarvarken waar ben jeeeeee ... :duivels:

Hover

Spaarvarken gevonden...
Spaarvarken geopend...
Centjes geteld...
net genoeg voor een Korg D1600

Maandag haal ik em op, heb ik nog genoeg tijd om de handleiding te lezen :)

Dit alles geldt overigens alleen voor audio, want voor midi vindt ik de pc een crime
Hiervoor vind ik dus de pc weer heel geschikt.

Voor audio werk ik trouwens veel met mijn Zoom, een 10 sporen multitracker. Lekker stabiel, prima edit mogelijkheden, heel veel goede effecten aan boord. Bovendien een speciale ingang voor gitaar, XLR aansluitingen voor microfoon, zelfs met fantoomvoeding voor mijn condensator. Lekker makkelijk mee te nemen op locatie.
Wel moet ik hierbij vermelden dat mijn geluidskaart dus echt niet geschikt is om audio goed op te nemen.

Ik weet wel dat de meeste van die toestellen een dikke handleiding hebben, dus het nodige leeswerk zal wel nodig zijn voor wat meer advanced editing.
Kijk, als je regelmatig met zo'n apparaat werkt, gaat alles op een gegeven moment vanzelf. Wat ik zelf altijd doe, ook bij andere apparaten, is een PDF-je downloaden en deze als handleiding op je pc gebruiken, werkt veel handiger als die handleidingen die steeds maar dichtvallen, of op de grond vallen. Bovendien gaat iets opzoeken dan veel sneller.

Tsja, ik ben helemaal into PC multitracken. Desondanks dat je met software zit te werken is het toch erg gebruikersvriendelijk hoor.

De keren dat ik met hardware multitrackers geklooid heb vond ik het erg goed werken maar geef mij maar software. Want naast midi mis is ook daarbij ook heftig mix automation en plugins automation.

Origineel geplaatst door fuse
De keren dat ik met hardware multitrackers geklooid heb
vond ik het erg goed werken maar geef mij maar software.
Want naast midi mis is ook daarbij ook heftig mix automation
en plugins automation.

Het hangt er maar net vanaf hoeveel je wilt neertellen voor
zo'n oplossing...

Een Mackie D8B met harddisk recoder is toch wel een
fantastisch platform, bijvoorbeeld.

Ik moet zelf zeggen dat met een VGA op m'n VS dat ik
door de aanwezigheid van extra knoppen en een muis
sneller ben na 1.5 jaar op de VS als na nogal wat jaartjes
in Cubase...

Het grote verschil zit 'm toch wel in hoe je wil opnemen,
en wat je opneemt...
Als je echt druk aan het multitracken bent met een band
of zo, dan wil je op z'n minst een control surface hebben.
Met de PC koop je dat ook nog los erbij, dan wil je er toch
ook nog een goede kaart met goede converters en stabiele
wordclock, en dan wordt de hele instalatie opeens weer
groter, complexer en minder mobiel...

T'is maar net wat je denkt nodig te hebben...

Mvg.

CoolRunning

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hover
Spaarvarken gevonden...
Spaarvarken geopend...
Centjes geteld...
net genoeg voor een Korg D1600

Maandag haal ik em op, heb ik nog genoeg tijd om de handleiding te lezen :)

gefeliciteerd gozer!!:D Tis een geweldig workstation!!

Back