AN1x <> prophecy

Re: nieuw leven inroepen

Re: nieuw leven inroepen

Ik ben (en dat mag bekend zijn ;) ) een grote fan van de An1x...ik denk dat als de An1x in zo'n mooie doos had gezeten als de JP8k hij nu zeker 2 keer zoveel waard zou zijn op de 2e hands markt. De klankmogelijkheden van de An1x zijn gewoon heel divers. Zeker als je de controllers mooi programmeert (zoals de ribbon) en klanken stapelt.

An1x kan heel diep en breed klinken maar ook snijdend en hard.

Als je voor live gaat dan zou ik echt voor de AN1X gaan. Hij is gewoon polyfoon, waardoor het meer een instrument is wat je echt kan bespelen. Ook de directe controlle is beter, maar als je alleen cut-off, resanance, decay en attack ofzo gebruikt terwijl je optreedt maakt het natuurlijk niets uit.

Je hebt 5 draaiknoppen op je prophecy, maar die kan je toewijzen onder 4 setjes. Dus je hebt redelijk makkelijk toegang tot 20 parameters. De AN1X werkt ook ongeveer volgens dit systeem alleen is het veel toegankelijker en overzichtelijker.

Als het op veelzijdigheid aankomt denk ik dat de AN1X ook wint. Zelf gebruik ik de prophecy vooral voor basgeluiden en daar is hij erg goed in, i.m.h.o. beter dan menig ander VA.

Waarom noemt niemand eigenlijk de Z1? Dat is toch een soort polyfone Prophecy? (wel duurder natuurlijk)

Of blijk dat in de praktijk niet waar te zijn?

De Prophecy volgens vintagesynth.org:
Digital does analog! This hybrid digital synth is one of the coolest new monophonic lead synths!!! Tons of real-time control over traditional analog editing parameters like cutoff, resonance, envelopes and arpeggios. And it's all at your finger tips. It has a pitch wheel, a mod wheel, and a dual action ribbon wheel, 6 effects processors and more! Plus its retro analog sounds are really good too!

prophecy.jpg

De Z1 volgens vintagesynth.org:
Could this be Korg's masterpiece? The Z1 is like a polyphonic Prophecy! It does all the analog sounds and more. This is a great analog modeling synth with 12-voice polyphony, thirteen waveforms, four LFOs, two resonant filters, two effects units and more. The ability to create unique sounds is endless. The factory patches could use some help, but overall the sound is very nice! It has a fully polyphonic arpeggiator that blows all others away. It has five preset arpeggio patterns and fifteen user patterns. Unfortunately there is no on-board sequencer. There is incredible real-time control available with knobs to control the two resonant filters, and a touch controlled 'XY' pad for tweaking patches in real-time

z1.jpg

Laatst gewijzigd:
conclusie: de an1x wint van de porphecy?

pluspunten an1x t.o.v. de prophecy: polyfoon (10 noten), geluiden zijn beter, overzichtelijker, toegankelijker, veelzijdiger, 2 octaven meer...wie vult mij aan?

minpunten an1x t.o.v. de propecy: ehmmmm....weet iemand iets?

naja dat het geluid beter is, blijft persoonlijk.

ik ben er uit denk ik :okdan: of iemand moet mij zeggen waarom ik absoluut iets anders dan een an1x moet nemen.

bedankt voro reacties allemaal:halleluja

Oh, en de an1x is duofoon en heeft vrij goede effecten: delay + reverb + multieffect (distortion, chorus etc.)

De prophecy is wel mooier en lekker handig klein en compact.

Origineel geplaatst door Ruubje
conclusie: de an1x wint van de porphecy?

pluspunten an1x t.o.v. de prophecy: polyfoon (10 noten), geluiden zijn beter, overzichtelijker, toegankelijker, veelzijdiger, 2 octaven meer...wie vult mij aan?
Betere VA-sectie - FM en sync mogelijk, terwijl je daar voor op de Prophecy als 't goed is een apart model voor moet kiezen.

De Proph is ook nog een physical modeller - die modellen heeft de AN1x niet.

ik ben er uit denk ik :okdan: of iemand moet mij zeggen waarom ik absoluut iets anders dan een an1x moet nemen.
Mwa, een AN200 is ook leuk, en daar zitten meer knoppen op.. maar de AN1x zelf, daar is niks mis mee!

Origineel geplaatst door bazziman
Oh, en de an1x is duofoon
Bitimbraal ;)

Het puntje van geluiden zijn beter is niet helemaal correct. Als je wat meer varieteit in je geluiden wilt dan heeft de an1x een voorkeur. De an1x kan absoluut niet als een prophecy klinken. Prophecy heeft meer laag en wat meer kracht in zijn geluid. Dit maakt hem wel wat moeilijker toe te passen en heb je vaak ook niet nodig.

Origineel geplaatst door Yoozer

Bitimbraal ;)

Decafoon ipv duofoon! :biertje:

Ik weet trouwens niet hoe het met de stevigheid van de prophecy zit, maar ik vind de an1x wel een beetje goedkoop in elkaar zitten. Alles is van plastic en de draaiknoppen voelen niet heel stevig aan. Het toetsenbord is wel fijn en de pitch/mod wielen ook.

Oh de aftertouch is niet uit te schakelen op de an1x wat in de weg zou kunnen zitten als je 'm als controller gebruikt.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE

Ik weet trouwens niet hoe het met de stevigheid van de prophecy zit, maar ik vind de an1x wel een beetje goedkoop in elkaar zitten. Alles is van plastic en de draaiknoppen voelen niet heel stevig aan. Het toetsenbord is wel fijn en de pitch/mod wielen ook.

Oh de aftertouch is niet uit te schakelen op de an1x wat in de weg zou kunnen zitten als je 'm als controller gebruikt.

dat is precies waarom ie zo goedkoop is, de behuizing. ik ga hem voorlopig niet gebruiken als controller oid, gewoon live :D

Huh? Dat doe je in je sequencer wegfilteren...of op de An1x zelf, gewoon aftertouch toewijzen aan niks..

Origineel geplaatst door René
Ik heb geen Prophecy, maar wel de Z1 en de AN1x. Ik vind de ringmodulator van de Z1 overtuigender.

en daar betaal je ook meer voor, en dat geld wil ik liever houden voor een toekomstige synth waarmee ik mooie koren, orkesten, strings, piano, en clavecimbel mee kan spelen. of zouden sommige van deze sounds de an1x daar ook geschikt voor zijn? ik weet dat het moielijk is een realistisch pianogeluid uit een an1x te krijgen, maar bombastische strings en brass? of grootse koren?
Of denkt iemand nu al te weten welk instrument ik naast de an1x moet hebben, om bovengenoemde sounds te kunnen produceren?:eureka:

an1x wint het voor mij iig van de prophecy.:okdan:

De AN1x is zeker wel goed in Rhodes achtige klanken. De horns klinken duidelijk overtuigend.

Wil je echt grootse klanken dan zou ik eens gaan kijken voor een Kurzweil K2000. Voor zo'n 400 euri moet je er wel een kunnen scoren.

Origineel geplaatst door Ruubje
mooie koren, orkesten, strings, piano, en clavecimbel mee kan spelen. Of denkt iemand nu al te weten welk instrument ik naast de an1x moet hebben, om bovengenoemde sounds te kunnen produceren?:eureka:

an1x wint het voor mij iig van de prophecy.:okdan:

tja, de xp60 van roland natuurlijk! en die ga ik verkopen!
maar je kan ook kiezen voor bv de jv1080 die dezelfde sounds biedt en veel goedkoper is.
voor mij won (ik heb m weer weggedaan, voor de 14de of 15de keer) de prophecy het altijd wel van de an1x. het zijn natuurlijk 2 verschillende synths, die verschillende dingen kunnen, maar wat de prophecy ka, kunnen niet veel andere synths net zo goed, voor het zelfde geld. niet een eigenlijk.
wat de an1x goed kan, kunnen veel andere va synths net zo goed of beter, soms voor maar een paar centen meer.

een an1x vergelijken met een prophecy is als een magnetron vergelijken met een broodrooster
totaal verschillend karakter maar prima naast elkaar te gebruiken

ik heb zowel de z1 als de prophecy en hoewel ze veel overeenkomsten hebben en vrij dicht bij elkaar liggen qua geluid zijn ze toch nog zo verschillend dat ik er geen van beide zou willen missen

z1 is een zeer goede keus als je bijvoorbeeld mooie koren, orkesten, strings, piano, en clavecimbel wil spelen
prophecy is gewoon een scheurbak

Origineel geplaatst door Vl1
Huh? Dat doe je in je sequencer wegfilteren...of op de An1x zelf, gewoon aftertouch toewijzen aan niks..

Ja in je sequencer kun je het wegfilteren, maar als je live speelt hang je geen sequencer tussen an1x en module lijkt me.

Ja in je sequencer kun je het wegfilteren, maar als je live speelt hang je geen sequencer tussen an1x en module lijkt me.

Je kan het in dat geval ook nog wel op de ontvangende module uitfilteren. Heel wat synths/expanders kunnen inkomende midi signalen filteren. Is ook een oplossing maar handiger is natuurlijk indien dit gewoon op de AN1x simpel uit te schakelen is.

Misschien komt Yamaha nog wel eens met een update voor de AN1x :D

Origineel geplaatst door René
De AN1x is zeker wel goed in Rhodes achtige klanken. De horns klinken duidelijk overtuigend.

Wil je echt grootse klanken dan zou ik eens gaan kijken voor een Kurzweil K2000. Voor zo'n 400 euri moet je er wel een kunnen scoren.

ok eje bevestigd helemaal mijn idee van an1x in combi met de kurzweil K2000, waar ik ook al veen over gezocht heb. er zijn alleen niet echt gek veel van die dingen te koop. ik dacht eerst aan korg m1, n5, x5(d) 01/wfd etc, maar kurzweil lijkt me inderdaad het meest geschikt.
daar komt nog bij dat jordan rudess ook vooral kurzweil gebruikt:P (alsof dat iets uit maakt8) )

is het zo erg dan:confused: ik dacht nog een hele tijd aan de x5d moet ik zeggen. oke kurzweil is deze situatie beter, maar zoveel beter? hmm heb ik korg dus beetje overschat.

Back