Korg M1 of Roland D- 50

binnenkort maar weer aan mn d550 gaan zitten (voeding is dood, eindelijk iemand gevonden om em te fixen)

Denk volgende maand maar een m1rex halen

Die van mij is ook multitimbraal. Ik denk dat analogica het hier over heeft:
http://www.musitronics.de/musitronics.org/products/d50_d550_mex_e.html

Ik heb in die van mij die uitbreiding er in ieder geval inzitten.
Erg simpel te doen. Gewoon het standaard eeprom vervangen en een sneller crystal erin zetten.
Naast multitimbraal, heb je ook 3x zoveel plek om patches op te slaan.

Was er geen originele roland multitimbraal uitbrijding voor de d50 te krijgen ???
Staat me voor,, kan fout zijn ;)

Renepela heeft h'm juist, hij is van musitronic, Roland heeft nooit zoiets dergelijks geleverd.
Helaas zijn ze niet meer leverbaar =(
Ik bezit ook de orginele JMJ geluiden die hij op het album Industrial Revolution met zijn D-50 gebruikt, en daarom is het handig dat hij multitimbraal is.
Anders had ik net als JMJ 4 D-50 nodig gehad om de muziek exact (gebruik geen sampler) te kunnen dupliceren, omdat hij bijna alle sounds op dit album met z'n D-50 heeft gemaakt.
Kon op deze manier (multitimbraal) dus geld (aanschaf van 4 D-50) en ruimte besparen :eureka:
Ik heb veel synths (gehad) en ik weet dat bepaalde geluiden van de D-50 met geen enkele andere synth zijn na te bootsen.
Het is voor bepaalde mensen moeilijk te aanvaarden, maar ook de D-50 heeft
een eigen herkenbare sound ;)

Laatst gewijzigd:
Voor de geintrsseerde:
Er staat een Korg M-1 te koop bij de Used Products in Hilvesum, En deze M-1 doet de winkel USED Products goed eer aan..

Batterij is LEEG!
Zitten redelijk diepe krassen in.
Toetsen zijn hartstikke goor.
Display is bekrast.
Mist wat knopjes(De cursor down mist, En volgens mij ook de Sequence knop)
EDIT: 2 toetsen deden ook niks, De E en F van het eerste octaaf

Ik zei tegen die man, ja de batterij is leeg..
Zei hij serieus:

"Nee kijk maar, dat kan niet*Wijst naar net snoer* hij zit op stroom, Zit geen batterijen in..

Toen vroeg ik, Wat wilt u er minimaal voor hebben, Toen zei hij, ja hij is wat beschadigd(Nou... als je dat wat vindt...) 150 euro!

Het goede was wel dat ze ook een Casio VZ-10 hadden staan, Voor de verkoop, Prijs wisten ze alleen nog niet!(maar dat is een ander topic)

Klinkt echt als een synth voor jou Bradley! Ik zet de popcorn vast klaar.

De D-50 heeft IMO een eigen geluid en zit erg lekker in je mix. Ik heb een aantal pad sounds op mijn D50 waar geen van m'n andere synths aan kan tippen: vol, breed lush! Heerlijk!
Ik heb vroeger ook de M1REX gehad. Ook leuk maar veel minder indrukwekkend qua sound.

Het is niet omdat de D50 "beter" is dan de M1, dat de M1 geen nut of waarde meer zou hebben. Een brakke M1 heeft geen waarde, want er zijn nog stapels werkende te krijgen voor weinig geld. Maar een werkende M1 kan zeker nog een bruikbaar instrument zijn.

Ah, Ik was niet de enige die de M1 links liet liggen :)

Ik koos voor de yamaha V50

Ook een workstation maar met mutitimbraal FM synth en PCM drums + effects en alles kon op diskettes, je had geen dure kaarten nodig (niet dat 3.5" floppy's op dat moment goedkoop waren =()

oh jaaa de V50, ik heb nog een oude claviers magazine met reclame voor dat ding...

hoe klinkt die anno 2010? dat was geloof ik maar 4 OP FM sounds toch?

Ik vind zowel de M1 als de D50 gave synths, maar ik denk dat de D50 een wat meer uitgesproken karakter heeft. Bovendien is er ook een uitstekende software versie te krijgen van de M1 en van de D50 niet.
De M1 is redelijk gedateerd en z'n opvolger (de Korg 01/W) vind ik persoonlijk een veel betere en warmer klinkende synth dan de M1.
Maar een M1 en een D50 zijn gigantisch anders. De D50 heeft meer karakter, maar heeft bijvoorbeeld geen drums. De M1 is op een aantal gebieden wat veelzijdiger, want daar zit ook een sequencer in en diverse drumkits, maar dan zou ik eerder kiezen voor de 01/W.

is een M1 niet gewoon een workstation
en een D50 niet gewoon een synthesizer?

Ja, dat is de korte manier om het samen te vatten.

Dat hele workstation gebeuren op de M1 is nog vrij minimaal. Het is volgens mij de allereerste workstation die op de markt kwam.
Maar het zou voor mij geen doorslaggevend argument zijn.
't Is ook een beetje appels met peren vergelijken en een discussie waar je nooit uit gaat komen.
Koop gewoon de synth die je goed vind klinken en die bij jouw stijl van muziek past.
De M1 heeft wel zo'n typisch Korg geluid. Veel pads en dromerige sounds. De D50 is wat gruiziger en harder.

is een M1 niet gewoon een workstation
en een D50 niet gewoon een synthesizer?
Ik begin in herhaling te vallen, volgens mij bij jou ook specifiek, maar een workstation is ook een synth! Dat jij niet verder kijkt dan een label is een ding, maar dat je het stelt alsof het een feit is is jammer. Maar goed, ik moest het wel ff gezegd hebben, niet dat het aankomt. Misschien een leuk topic een keertje...kunnen we kijken of een Kurzweil K2600 wel of niet een synth is. Of een M3, of een Motif XS enz...enz...

Back