Opnieuw inrichten van mijn studio: WIP

Ziet er mooi en gezellig uit. Wel een beetje vreemd dat je helemaal een custom meubel maakt en dan alsnog alle 19" gear los op elkaar stapelt.

Ik had dit topic even niet gevolgt!

Ziet er mooi uit meneer! :D

Mooi alles op maat. Heerlijk toch als je je plek helemaal naar je eigen zin kunt bouwen? :D

Ziet er strak uit! Mooi hout ook!

Het ziet er zeker mooi uit !!! Netjes !!

Ik zou zelf alleen alles in het wit gemaakt hebben, want ik zou niet kunnen werken in zo'n donker hok.
Maar ik neem aan dat jij daar geen problemen mee hebt, want je hebt de kleur zelf uitgekozen.

Mooi gedaan !!

Goddamn man... ik wil ook weer 'n zolder........

Had er ooit eentje, 'n hele grote. Als we dan te lijp waren op nog muziek te maken gingen we op de grond liggen en fantaseren over dat onze boot op de kop hing..

Zie ik daar een computer staan in de studio van Danny ?????
Er zijn geen zekerheden meer in dit leven...

Mooi werk hoor overigens, het doet mij alleen nog harder verlangen naar mijn toekomstige ruimte. Nog minstens een half jaar wachten.

Hallo iedereen,

Sinds een zevental jaren heb ik op mijn zoldertje gezeten, knus tussen de synths en samplers maar met één groot nadeel: slechte temperatuursisolatie. Op warme zomerdagen kon het kwik oplopen tot 35°C, op koude winterdagen was het er niet warmer dan 6°C.

Daarom heb ik enkele maanden geleden besloten om alles los te koppelen en tijdelijk weg zetten zodat die zolder een goede isolatie kon ondergaan. In deze thread wil ik die gene die er intesse voor hebben, op de hoogte houden van de vorderingen.

Zoals het voor twee weken nog was:
GMP_01.JPG

Na vele kabels, stekkers en andere zaken loskoppelen, het verwijderen van alle toestellen, het afbreken van de vuren bekleding en verwijderen van de glasvezeldekens, zag het er uit als volgt:
2.jpg

en naar de andere kant toegekeken:
4.jpg

Omdat we gekozen hebben voor isolatie met PUR-schuim (geen geluidsisolatie - ik speel altijd over koptelefoon), moeten we de muren die niet moeten geisoleerd worden afplakken:
7.jpg

Gisteren is de isolatiefirma haar werk komen doen. De ganse zolder hangt nu onder de PUR-schuim en zal hopelijk tijdens de zomer- en wintermaanden het gewenste resultaat leveren. Het ziet er eigenlijk een beetje winters uit:
11.jpg

12.jpg

13.jpg

Zo ver staan we op dit moment. Ik moet nu nog de resten schuim wat verwijderen. Volgende stap gaat dan zijn het bekleden van de muren met stof (Trevira CS). Als dat gedaan is en de plinten hangen er tegen, zal ik samen met m'n vader studiotafels maken. De plannen zijn al volledig getekend. Over anderhalve week hoop ik eraan te kunnen beginnen.

Tegelijkertijd met deze werken heb ik de meeste van m'n synths voorzien van een nieuw backlight. Zijn aangepakt: 2 Rolands MC500 mkII, Roland W30, 2 Yamaha's SY99, Korg Wavestation A/D en EMU E-Four. In de DX7 mkI is de batterij vervangen. Ze staan nu allemaal klaar om binnen afzienbare tijd terug te gaan presteren.

Maar eerst moeten nog die andere werkzaamheden uitgevoerd worden :biertje:

De vorderingen van alle werken zal ik hier posten.

Tot de volgende :doei:

kzouook best wel een zoldertje willen zonder buren
blijf tussen twee buren in ...nu nog steeds

top topic
maaruh speeljij altyd overje koptelefoon ..= tochnie leuk

Afgelopen weekend heb ik enkele details aangepast en de technische kant verder afgewerkt. De D20 is verlaagd en komt deels voor de bovenste SY99. Nu kan ik er min of meer aan om geluiden te editten.
Voorts zijn alle toestellen aangesloten en getest. Enkel de calibratie van de Topaz moet nog gebeuren, maar da's voor het komende weekend (yep, ik heb enkel tijd in de weekends :) ).

Enkele antwoorden op vraagjes:
1. neen, geen computer in mijn studio. Je ziet een tower waar enkel een CD-ROM en een niet aangekoppelde JAZ-drive zitten.
2. toch wel speakers of monitoren. In de komende foto's zal ik ze even laten zien. Mijn versterker heeft het echter wel voor bekeken gehouden, dus zal ik op zoek moeten gaan naar een versterker.
3. ik speel 95% van de gevallen inderdaad via koptelefoon omdat aan beide kanten van de studio kinderkamers zijn. Aan de ene kant van een kleine van de buren en aan de andere kant die van één van mijn eigen dochters.

En nu het resultaat zoals het nu is: (best te bekijken op breedbeeldmonitor :D)

Een totaalzicht:
studio_small_03.JPG

Sequencing en sampling power (en nog een beetje FM)
studio_small_04.JPG

Het absolute hart van de setup: de W30 die master is van alle toestellen. En natuurlijk mijn effecten.
studio_small_08.JPG

Detail van de sequencers :P
studio_small_11.JPG

Fotografisch experimentje: sterrefilter in combinatie met een zeer lange sluitertijd. Niet echt geslaagd maar toch wel spacy :mexico:
studio_small_12.JPG

... op naar de volgende post ...

... vervolg ...

Zonder filter is het beter :mega:
studio_small_13.JPG

en de laatste: pure FM-power gecombineerd met leuke sequencers.
studio_small_21.JPG

Er zijn nog enkele afwerkingen die moeten gebeuren. Aan de andere kant van de studio moet nog een gordijn komen en de Velux moet verder afgewerkt worden. Maar dat is voor de toekomst.
Voorlopig ziet die andere kant er nog zó uit. Gelijk zie je mijn monitors: Celestion Ditton 66 uit 1978.
studio_small_19.JPG

Tot zover mijn kleine reportage. Ik ben blij dat er een aantal leden zijn die de thread leuk vonden.

:doei:

Danny

grote goedheid wat een gave setup man !!!

ik zie dat je ook een MX400 hebt... hoe klinkt ie?
ik ben namelijk ook langzaam aan het kijken voor een losse galm

gr Yerom

Gaaf, en mooie rapportage, Danny! :okdan:

zijn die MC500 sequencer echt zo handig in gebruik??
zijn die niet heel omslachtig in vergelijking met nieuwer hardware sequencers?

ow ja en ik zie een DX7, dus verwacht wel een EBM track binnenkort ;)

@Yerom:

Ik vind persoonlijk de M-One makkelijker om goeie galmen te programmeren dan de MX, maar de MX heeft wel 2 volledig onafhankelijke processoren. In ieder geval is hij wel z'n geld dubbel en dik waard.

@Bass:

De MC500-en zijn echt wel handig in het gebruik als je, zoals ik, al jaren gewend bent aan de sequencer van de W30 en SY99. Ik droom ook wel van een Genoqs Octopus of zo. Die moet je van een totaal andere kant benaderen wat resulteert in een andere soort muziek/sequence. Maar het ontbreekt me aan budget alsook aan de technische implementatie ervan. Dus hou ik het bij mijn oude vertrouwde kassaregisters en W30 en SY99-en.

Allereerst - hardstikke netjes gemaakt. Ik hoop dat de kinders snel op kot gaan zodat je naar hartelust kunt blazen met 't geluid ;).

2. toch wel speakers of monitoren. In de komende foto's zal ik ze even laten zien. Mijn versterker heeft het echter wel voor bekeken gehouden, dus zal ik op zoek moeten gaan naar een versterker.
Dan zou ik daarna voor actieve gaan sparen :).

Ik zie daar ook iets wat lijkt op een speciale cartridge op de DX7 liggen. Is dat zo iets als de Hypra-Rom of iets anders?

Dan zou ik daarna voor actieve gaan sparen

Niks mis met goede passieve + goede versterker. Behalve het beetje plaats dat de versterker inneemt.

Anyway, zo'n studio op zolder doet me zin krijgen om mijn studio ook een verdiepinkje op te schuiven! Dan zou ik er pas echt een droomstudio van kunnen maken.

Echter...ik krijg mijn mengpaneel,orgel, en mijn modular kabinetten niet de zoldertrap op...Probleempje. :)

@Yoozer: Het zal nog wel een hele tijd duren eer die kinders weg zijn. Met een leeftijd van 1,5 jaar van de kleine bij de buren, 7 jaar en 10 jaar bij ons zelf mag ik toch nog wel een jaar of 15 alles rustig houden :) .

Wat betreft die actieve monitoren ben ik het volledig eens, maar een setje ADAM's A7 is me te duur. Trouwens, die Celestion Ditton 66's waren eind jaren 70 - begin jaren 80 echt een referentie met een heel neutraal geluid en een erg brede frequentieweergave. Buiten het nadeel dat ze enorm groot en zwaar zijn, zijn ze nog steeds erg goed. Ik heb nu een Samson 120A in bestelling staan en als die in de loop van volgende week geleverd wordt, ben ik er zeker van dat ik genoeg heb om een deftige sound ten gehore te kunnen brengen ;).

Dia aparte cartridge is een RAM-bankje. Vermits ik geen computer gebruik, is dat een handige manier om de 32 interne patches uit te breiden met nog een 32.

@Nicolas 2000: Persoonlijk vind ik het maar niks dat deze studio op zolder staat hoor. De Topaz naar boven zeulen was al zwaar genoeg, net zoals de monitors. En het feit dat ik onder een schuin dak zit, zorgt ervoor dat ik niet erg veel 'in de hoogte kan werken'. Als ik kon, zou ik naar een gewone kamer verhuizen ... maar dat kan dus niet, dus moet ik het hier mee doen ('t kon natuurlijk veel erger ook :mega: dus klaag ik absoluut niet).

Tof hoor! Ziet eruit als een heel prettige werkplek.

@Danny: tja, ik zou in de zolder juist méér plaats hebben dan in de kamer waar ik nu zit. Mijn zolder is breder dan die van jou, dus in het middengedeelte heb ik veel hoogte ter beschikking.

Ahja, wie weet, als er woespiefloepsie toch een kindje aankomt dat ik dan mijn studio naar zolder verhuis. :D

Back