Electro ?

GijsH

Stamgast
Hallo,
Ik zit al een tijd met de volgende vraag. Vroeger had men de electro van bv afrika bambaataa. Nu hebt ge artiesten als Boys Noize, Strip Steve, Justice en ga zo maar door veel mensen noemen deze stijl electro maar is dit juist. En uit welk genre komt deze 'Nieuwe Electro', uit house ? of uit de oude electro die ik net opnoemde ? Of is het een heel nieuw genre

Ojee, dat wordt me weer wat. Whats in a name. Rock uit de jaren 70 is anders dan nu. Fundamentalisten denken daar anders over.

Tsk, dan ben je meteen weer een fundamentalist... Neem zo'n genre 'ns serieus. Electro heeft zich over de jaren genoeg geëvolueerd, van Kraftwerk naar Afrika Bambata naar Model 500 naar DMX Krew, het is echt een specifieke genre, aan verandering onderhevig maar met een duidelijk overheersende stijl en van invloed op vele nieuwe en ook weer invloedrijke stijlen daarna. Een bandje als Justice electro noemen getuigd van weinig kennis van en zelfs respect voor zowel de band als het genre. Dat is hetzelfde als Andy Warhol een Kubist noemen, daar wordt het Kubisme als stijl niet beter of rijker van, alleen maar verwarrender en armer.

Jean Michel Jarre is net zo electro als Justice dat is

het is een soort neo electro, mss zoals er ook veel verschillende soorten jazz zijn.
het is idd geen old skool electro, maarja bij beatport heet het electrohouse en dan wordt dat snel electro.... beatport heeft overigens ook het hokje indie dance/nu disco, mss is dat wel een betere term.

Uiteindelijk zijn het termen die alles alleen maar duidelijker moeten maken. Zoals bij demente bejaarden, waar men verschillende ruimtes zoals badkamer, toilet, woonkamer en keuken in een primaire kleur schildert. Kun je leuk en postmodern kekke pastelkleuren gaan gebruiken, maar die herkennen ze niet, en voor je het weet zitten oma en opa in de woonkamer te poepen.

ja wil ik nou toch ook wel het fijne van weten :koffie:

ach ja, hoe je die dingen noemt heeft gelukkig geen enkele invloed op hoe ze klinken

Ik noem het liever electrohouse en geen electro. Volgens sommigen is electro alles wat electronisch is, maar dan IS alles ook electro en is er zeker geen onderscheid meer. Moest je de muziek van Justice, boys noise, etc. electro, noemen zou dit dikke rip off zijn en zo worden de echte pioniers in de zak gezet. Ik persoonlijk zou het liever kutmuziek noemen, maar volgens mij leunt de term electrohouse er het beste tegen aan.

Dit is echte electro:
http://soundcloud.com/djdiseased

iedereen heeft gelijk
feit is dat over een aantal jaar als al die gassies maar lang genoeg justice electro hebben genoemd, dat die muziek dan bedoeld wordt als men electro zegt
het is niet te stoppen

En nu zet jij weer pioniers als kraftwerk in de zak....wat naar mijn mening dé echte electro is.

Electro is gewoon een algemene noemer...net zoiets als house....vanalles valt er onder, vele subgenres. Die soundcloud shit is volgens mij weer meer electro funk...maar goed tis allemaal (net als justice) dikke muziek! :okdan:

iedereen heeft gelijk
feit is dat over een aantal jaar als al die gassies maar lang genoeg justice electro hebben genoemd, dat die muziek dan bedoeld wordt als men electro zegt
het is niet te stoppen

dat is al

Back