vraag over bepaalde hardcore kicks

unknowner

Stamgast
beste mensen

ik heb een bepaalde vraag over een "soort" hardcore kick. ik heb al een topic gelezen over het maken van een hardcore kick ( https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=59515 ) maar aangezien dat 3 a 4 jaar geleden is en de muziek binnen die tijd aanzienlijk verandert is vond ik niet de informatie die ik zocht

hier een paar voorbeelden van de kicks die ik bedoel,

[

zou iemand mij kunnen vertellen wat voor soort VST's er worden gebruikt om zoon kick te creëren. En dan bedoel ik in het specifiek wat voor soort drum vst's (microtonic heb ik al als een mogelijkheid gehoord) en welke distortion vst's ik het beste kan gebruiken om deze "soort" kicks te kunnen maken.

groetjes

Wat heb je zelf al geprobeerd en hoe ver ben je er mee gekomen?

Wat heb je zelf al geprobeerd en hoe ver ben je er mee gekomen?

uhmm, dit heb ik gemaakt met reason maar dit is ook echt de enige kick van velen die een beetje de goede richting op ging, en ik ben er al een jaartje mee bezig om er achter te komen maar veel succes boek ik niet

Attachments

• iets.mp3
    116,3 KB · Bekeken: 198
Denk dat het belangrijkste bij deze kicks is het afstellen van de cutoff envelope. Niet te lange decay. Hoop dat je hiermee wat verder komt.

De gebruikte instrumenten zijn de afgelopen 3 á 4 jaar niet echt veranderd. Wel is hetgene wat men uit die instrumenten haalt verandert in die tijd. Het is meestal een kwestie van finetunen, finetunen en nog eens finetunen waardoor uiteindelijk de stijl verandert. Die kick van Tommyknocker die je liet horen heeft bijna precies dezelfde klankkarakter als de kick uit zijn toonaangevende nummer 'The Aftermath' uit 2001. Je merkt nu dat er wel meer Bass EQ saturation is ten opzichte van toen. Ik weet niet meer precies wat hij gebruikt voor die kick. Ik geloof wel dat de 'TC Fireworx' multi effecten bak ertussen zit om die rare filter geluid te krijgen op die kick. Ik weet niets zeker hoor.
Tha Playah ken ik niet zo goed maar ik geloof dat hij standaard een echte TR-909 gebruikt en zo te horen hangt er een Sherman eraan met brave settings voor een optimale 'oomph' en klap.

Maar de kicks die je wilt hebben kunnen tot een bepaalde mate met VST's wel behaald worden. Ze zullen alleen niet zo rauw worden als wat je met hardware kunt bereiken. Ik vraag met ook af in hoeverre je EQ saturation kan doen met software en hoe dat klinkt. Geen idee.

Probeer in ieder geval te beginnen met een stevige basis kick. De simpele kick die het meest lijkt op wat je wilt behalen. De Drumazon d16 is volgens mij de beste emulatie van een 909 die er is. Daarna kun je het beste EQ toepassen om de frequenties te versterken die je het meest er doorheen wil laten komen (en eventueel al distortion [misschien Camelphat]). Net wat ik zei over Tommyknocker flink wat Bass EQ saturation. Laat het signaal dan door een analoge filter emulatie (met hardware gebruikt men vaak een Sherman Filterbank). Ik weet niet wat een goede filter emulatie zou zijn. Misschien een Pro-53 filter van Native Instuments. Je kunt daarna ook nog een tikkeltje distortion doen. En zeker nog meer EQ (Frequenties zowel boosten als weghalen heh). Haha, ik ben compressie vergeten. Compressie kun je toepassen zowel bij de basiskick als helemaal op het einde van de FX chain en waar je wil tussenin. En reverb is natuurlijk ook standaard ergens in de FX chain.
Let op: dit is zomaar een idee van mij. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Qua software heb ik alleen in fruitloops 3.5 ofzo jaren geleden geprobeerd hardcore kicks te maken. Maar probeer het vooral te doen. Ik ben geen fan van Angerfist maar wat voor mij hun vetste nummers waren bijv. 'Criminally Insane' waren volgens mij ook met software ie. fruityloops gemaakt.

Succes!!!

:okdan:

Esentie is vaak om voor dit soort kicks de punch weg te filteren rond de 120-250 hz en het accent rond de 350-500 hz te leggen. Zorg ervoor dat het sublaag de rest niet dichtslipt maar duw die er aan het einde wel bij (of gebruik een extra laag met alleen het sublaag erbij gemixt).
Dus EQ/filtering + distortion achter mekaar, meerdere keren achter elkaar in de hoeveelheid en volgorde die het beste passt bij je geluid. AAnegzien het formant meeverandert in criminal denk ik dat het een sample is met daarna nog wat effect eroverheen.
Ook de (op het oor) in de (soft)sampler velocity gekoppeld aan de amp + lowpas filter in het voorbeeld past er zo direct bij.

Nog een tip is om niet bang te zijn digitaal te oversturen in je DAW, zolang het geluid maar wordt zoals jij wilt.
Daarna bounce/export/render je dat geluid naar een audio track of sampler zodat de rest van je mix schoon blijft.

De mogelijkheden zijn enorm tegelwoordig dus er zijn meer wegen die naar rome leiden.
Het bouncen van audio + 100 verschillende pluggins door elkaar gebruiken + bouncen etc etc zorgt ervoor dat bijna alles kan, tot je zelf niet eens meer weet waar je begonnen bent.

Veel producers in het genre vermoed ik dat ze ook dsp kaarten gebruiken, dus pluggins die specifiek op die kaarten draaien zoals tc powercore en uad. Zelf heb ik de tc powercore sinds kort en het klinkt erg fris en makkelijker richting de "profi" sound.

Maargoed, ik weet ook dat er veel producers zijn die niety gebruik maken van dat soort dsp kaarten en het gewoon doen met andere plugs.

Vaak worden er wel synths gebruikt als basisgeluid, vanwege de toonhoogte verschil mogelijkheden en andere modulaties. Maar je kan die synths net zo goed bouncen en over die samples daarna pas pluggins overgooien.

Pluggins die ik gebruik voor kicks: Marvin BDX, drumazon, sylenth1, camelphat, voxengo boogex (en andere gitaar amplifier simulaties), vintage warmer, d16 pluggins (fx), en een tip van collega producer, betabugs crayon filter.
En zo komen er nog wekelijks pluggins bij waar je iets aan hebt, maar zorg dat je niet door het bos de bomen niet meer kan zien (of andersom).

Aangezien je met reason werkt heb je in principe alle tools al, nu is het nog een kwestie van heel veel proberen, maar je voorbeeld is er bijna.

Als je je reason patch hier neerzet kunnen we kijken wat er aan te verbeteren valt om meer richting je gewenste sound te jkomen,.

Die tommyknocker Aftremath is volgens mij nog uit zijn hardware tijd, dus die kicks zullen waarschijnlijk samples zijn die gefilterd zijn met een hardware sampler.

Laatst gewijzigd:
Drumazon is echt heel goed voor hardcore kicks. Toen ik deze gehoord had heb ik mijn echte 909 verkocht, zo dicht komt het in de buurt. Het makkelijkst blijft toch om de 909 kick als bron te nemen en dat je de bron kunt tweaken is ook niet verkeerd.

Nog een tip: soms zit je een hele avond te kutten om een kick perfect af te stellen en ga je zo ver door met tweaken tot het nergens meer naar klinkt. Ga tussendoor gewoon even koffie zetten ofzo en je hebt kans dat als je je kick daarna terug luistert, dat hij eigenlijk niets meer nodig heeft.

Ik ben heel erg veel met drumazon aan het experimenteren geweest en heb hem ook in projecten gebruikt. Toch pak ik op dit moment steeds weer de 909 als basis, omdat deze gewoon veel krachtiger is. Dan maakt het niet uit of je een echte 909 of een sample gebruik. Ook gebruik ik nog steeds een mackietafel om te oversturen. Blijft toch het lekkerste en dat extra randje digitale distortion kan je mooi in je daw toevoegen met een plug.:okdan:

Zag even wat namen voorbij komen en volgens mij gebuiken die neophyte boys allemaal de fireworkx over de kicks. Heb één van hun wel eens aangesproken over de sherman, maar daar waren ze niet zo happig op namelijk. Maar zoals gezegd door Niel..de sky is the limit met al die plugs van tegenwoordig!!:D

Ik heb m'n 909 uiteraard ook helemaal leeggesampled voordat hij naar z'n volgende baasje ging....

De Sherman heb ik ook gehad, maar wat kicks betreft vond ik hem eigenlijk een beetje tegenvallen. Is ook alweer de deur uit.

ik gebruik de laatste tijd veel ampsims om die lekkere rafelige bassen te krijgen,
oa. "californiaSun" en "AmpSim" over elkaar heen. (gratis vst's)
als je basis drumgeluid maar voldoende laag heeft. dan kan je die frequencies lekker uitrekken met die effecten.

echt bedankt voor al jullie reacties! ben all een heel stuk opgeschoten maar heb toch nog wat vragen

@ Terra Pee: hartelijk bedankt voor je uitleg! alleen wat bedoel je met Bass EQ saturation? ik neem aan dat het met een EQ te maken heeft maar wat houd saturation in?

@ Niel: wat je vertel is vrij nieuw voor mij, ik heb nog niet totaal verstand van hoe alles werkt binnen mijn fruity enz maar dit heeft me wel geholpen alleen heb ik een paar vragen. de punch weg te filteren rond de 120-250 Hz ik denk dat ik het begrijp, hier een voorbeeld van wat ik heb gedaan.(zie bijlagen)

Nog een tip is om niet bang te zijn digitaal te oversturen in je DAW, zolang het geluid maar wordt zoals jij wilt.
Daarna bounce/export/render je dat geluid naar een audio track of sampler zodat de rest van je mix schoon blijft.

ik wil daar inderdaad niet bang voor zijn alleen moet ik eerst weten hoe ik dat doe, want ik heb dat nog nooit gedaan. dus als je me aub zou kunnen uitleggen hoe ik dat doe zou dat echt geweldig zijn :D (dus wat is een DAW en wat moet ik doen om dat geluid te bouncen of exporten)

de rest van je uitleg begrijp ik wel en ik heb wat van jouw opgenoemde vsts *PIEP* en het is een hele vooruitgang. bedankt!

ps, ik werk btw met fruity niet met reason, dat deed ik alleen om kicks te maken.

@ The Unholy: bedankt dat je drumazon heb genoemd want ik heb em meteen *PIEP* en hij klinkt echt tof :D

alleen het enige probleem is dat ik de Bassdrum niet kan tekenen in pianoroll maar hopelijk word daar over geantwoord in een ander topic. iedergeval bedankt!

@ dct: met fireworx worden dus die vage kicks mee gemaakt die je bvb hoor in Still Nr.1? als dat zo is heb je gelijk nog een vraag van mij beantwoord haha

ieder geval nogmaals bedankt iedereen die mij heeft geholpen! ik ben weer een stuk wijzer geworden maar weet nog maar zo weinig haha :P

hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden, alvast bedankt!

ik ben ook gelijk aan de slag gegaan dus dit is wat ik er onder andere even snel heb uitgehaalt.

Attachments

• filter.bmp
    2,8 MB · Bekeken: 234
  • kickje.mp3
    447,6 KB · Bekeken: 149
Laatst gewijzigd:
fruityloops op je pc is jouw Digital Audio Workstation (daw)

Hoe je moet bouncen naar audio in fl zullen vast een boel youtube videos over zijn.
http://flstudio.image-line.com/help/html/fformats_save_wavmidmp3.htm

Illegaal software gebruik wordt niet getolereerd op synthforum, dus als je dat wel doet moet je dat hier niet gaan vermelden ("heb het ff gedownload"). Of zet er dan bij dat je de demo hebt gebruikt als dat zo is.

Wat betreft boogex en andere gitaar amp simulations, zet de cabinet uit. Zo krijg je meestal helderdere kicks.

En maak de punch/attack van je kick wat korter, vaak heet dat (pitch-)decay, anders krijg je steeds zo'n "lasergun" piioooeeww bassdrum.

Wat eigenlijk nooit wordt vermeld is dat je basis de juiste klank moet hebben.

Hoe vaak word er niet gekloot totdat er zoveel plugins op elkaar gebruikt worden dat er niets fatsoenlijks van overblijft..

Vaak is het zo dat er qua effecten mischien wel extreem gewerkt wordt, maar qua handelingen over het algemeen het achteraf wel meevalt.

Probeer de juiste basis te ontdekken om vervolgens een snufje dit en een vleugje dat te gebruiken :)

Back