FL Studio CPU-load superhoog

Mike Rockmore

Ouwe rot
Dag beste synthforummers,

Ik heb van alles geprobeerd, maar ik word er nu echt stapelgek van. De situatie: ik heb een nieuwe geluidskaart; Saffire Pro 24 DSP, nieuw 2x 2gb (zelfde ramunits) in mijn computer. Een enorme upgrade ten op zichte van waar ik eerst mee werkte (1GB ram + een M Audio Delta geluidskaart).

Maar ik kan geen project meer fatsoenlijk afspelen omdat de CPU load ineenkeer binnen FL Studio zo zo absurd hoog is, ik hoor eigenlijk alleen maar gekraak en gestotter. Voordat ik mijn geluidskaart en computer van 4 hoog naar beneden gooi wilde ik jullie toch nog even raadplegen.. Wat kan dit in godshelemsnaam zijn? De CPU buiten FL Studio om is hartstikke prima, ik heb geen extra processen lopen en FL Studio raakt al in de war van 4 VSTi-plugins + wat native effecten. Ik raak er super gefrustreerd van. Allerlei latency settings geprobeerd, computer opgeschoond, maar nog steeds niets.

Wie heeft een suggestie? (other than buy a new computer, of haal een mac ;)) daar heb ik niet zoveel aan op dit moment.

Groeten Mike

Yes :), uitgebreid contact gehad nu met helpdesk. Schijnt de Firewire Bus standaard op een slome verwerkingssnelheid te staan. Dat zou het moeten verhelpen, maar dat lukte ook niet. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat men nu een paar "tips" aan het geven is zodat ze daarna kunnen zeggen dat het zeker "niet aan hun" ligt. Ik overweeg sterk een nieuwe PC aan te schaffen.

Ik denk niet dat het veel uit maakt maar probeer SP3 er eens op te gooien.
Zelf Heb ik ook sinds een week een Saffire Pro 24 maar dan met windows 7 64 op een
mid-end PC met Nforce chipset (schijnt een prima firewire controller te zijn.)
Firewire en audio devices werken over het algemeen niet per default goed op alle pc's,
wellicht dat je kunt overwegen een dedicated Firewire controller aan te schaffen.

Ik neem aan dat je in FL de audiodevice wel op je Saffire Pro 24 DSP ASIO hebt staan en
in de saffire control panel de buffer lenght op 256 of 512 samples.

Het lijkt er trouwens ook op dat XP zijn laatste adem uitblaast als het gaat om nieuwe
hardware drivers. RIP. Bedankt XP voor alle mooie jaren... :)

Thanks Koekebakker voor je reactie. Ik heb alle mogelijke buffer lengths geprobeerd :) het blijft happeren en doen. Maar goed ik denk dat ik ook definitief voor die nieuwe PC ga. Wat bedoel je trouwens met dedicated firewire controller? Een extern iets kopen?

Ik ben wel ff klaar met XP daarnaast, het begint me toch een beetje tegen te staan, Windows 7 op mijn lappie gehad (net verkocht) en dat werkte als een trein. Nooit problemen nooit happeringen whatever. Gewoon een goed OS.

Ik heb hem inderdaad op de Saffire Asio gezet, ook heb ik het geprobeerd via ASIO4ALL maar dit loste ook niets op. Ik denk dat ik last heb van DPC Latency. Maar goed dit valt wel samen in principe met mijn wens om te upgraden en een audio dedicated computer te kopen. Misschien is het wel een zegen in die zin.

Klopt heb ik idd ook gedaan en geprobeerd en sterker nog ik heb het nog steeds zo lopen. Gedefragmenteert, windows 98 look :), diagnostisch opstarten, alle vuil op de achtergrond verwijderd (loopt als een trein) behalve als ik met audio ga kloten. Vandaar ook mijn frustratie. Ik weet niet meer waar ik het kan zoeken.

Met zulke specs lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat het aan de hardware ligt. Heb je al de vraag bij Image-Line neergelegd, met begeleidend een uitdraai van je setup hardware? Zij moeten ongetwijfeld jou verder kunnen helpen.

Ja het lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk, alleen maar headaches gehad na mijn upgrade, superfrustrerend. Ik zal FL nog even een mailtje droppen. Maar toch denk ik dat ik toch voor die nieuwe computer ga, heb nu wat budget en ik ben wel toe aan een frisse start en ik heb nu gewoon een good deal in de pipeline.

Firewire kaart is lijkt me niet kaduuk, hij geeft signaal door etc audio alleen in de audio applicaties zoals Ableton & FL gaat ie gewoon gek. Constant 50 CPU in dat soort programma's. Ghost in the machine denk ik zoals Computer Music het noemde. De volgende PC wordt echt audio dedicated en ik hou mijn macbookie voor het internet :)

dat zit er dik in als je alle mogelijkheden al bij langs bent gelopen. veel plezier met je nieuwe pc :)

dit lijkt op het verhaal dat ik ook had een tijd geleden..
dit was zelfs bij de computerzaak niet te achterhalen..
conclusie: nieuwe pc moeten halen(fuckers) zo kan ik mn geld ook wel verdienen
meneer komt bij de tandarts met een mond vol gezonde tanden,tandarts zegt :al uw tanden zijn rot .. deze moeten allemaal getrokken worden ,u krijgt een kunstgebit "
"HELAAS" gaat dit 7000 euro kosten.. meneer zegt .. wat moet dat moet!

Zeer zwakke vergelijking. Je weet toch dat je tanden niet rot zijn. Wist je ook zeker dat je een perfecte PC had gekocht voor hetgeen waarvoor je het wilde gebruiken? Volgende keer maar eens controleren of er toch geen rotte tanden in de mond zitten.

Laatst gewijzigd:
Back