Verkoopt vinyl nog?

Ik heb zelf nog een stuk of 300 platen liggen uit mijn dj tijd.
Begonnen met progressive/techhouse en uiteindelijk door naar minimal/techno... hier en daar uitschieters naar house/deep house etc..

geen commerciële meuk in ieder geval.
Ga alles op niet al te lange termijn verkopen. Zit te denken om een tracklisting te maken van alle platen. Dus artiest-track-label (en evt genre)

Geen idee of hier animo is? anders zet ik de lijst wel een keer neer op het forum.

Waarom niet gewoon op Discogs een library aanleggen van je vinylcollectie? Heb je meteen alle titels + genre + artiest + etc en je kan de lijst naar een excelbestand downloaden (ook handig als je bijv. besluit een paar van je platen te verkopen, scheelt weer typewerk:eureka:).

Ik heb zelf nog een stuk of 300 platen liggen uit mijn dj tijd.
Begonnen met progressive/techhouse en uiteindelijk door naar minimal/techno... hier en daar uitschieters naar house/deep house etc..

geen commerciële meuk in ieder geval.
Ga alles op niet al te lange termijn verkopen. Zit te denken om een tracklisting te maken van alle platen. Dus artiest-track-label (en evt genre)

Geen idee of hier animo is? anders zet ik de lijst wel een keer neer op het forum.

Ik denk heel eerlijk gezegd dat het precies die tijdelijke en gehypte genres zijn die al bijna 100% over zijn op digitaal en redelijk weinig verzamelwaarde overhouden achteraf. Corry Konings of Mel & Kim platen blijven ook altijd maximaal één euro als ze niet meteen al weggegooid worden ;) Goede muziek is muziek waar mensen tien twintig dertig jaar nog steeds voor willen betalen, niet wat de waan van de dag is.

Maar je kunt beter eens wat steekproefjes houden op Discogs, kijken wat een plaat ongeveer oplevert. Wie weet zitten er wel wat leuke dingen tussen, deephouse kan best wat langdurige waarde hebben.

Sinds een paar dagen verkoopt bol.com vinyl, zegt genoeg.

bol.com is een doorgeefluik, wat ze maar kunnen doorschuiven schuiven ze door.
Die zullen vast ook recht van retour hebben, net als free record shop.

Ga eens checken bij gebruikelijke vinyldistributies van de afgelopen 15 jaar (mist ze niet al falliet zijn), dan is het een ander verhaal. Die halen nu hun meeste omzet uit merchandising en andere aanverwante spullen/diensten.
Afgelopen jaar heeft een grote dance vinyl distributeur hun 2e opslag opgezegd omdat ze het niet meer konden betalen.
Dit terwijl er alleenmaar merchandise stond, geen vinyl.

Opkomende hardcore house artiesten komen bijna niet meer op vinyl, hoe goed hun plaat ook is.
Puur omdat de break even niet eens meer gehaald wordt. Alleen de allerbekendsten nog.
En dat zal binnen een jaar ook wel over zijn denk ik.

Ik voorspel (tijdelijk) meer cd albums in eigen beheer.
1. goedkoper voor klant (koop die dubbel cd met 30 tracks maar eens als losse wavefiles bij je download shop)
2. klant heeft fysiek produkt in handen :okdan:

Uiteindelijk vindt iedereen het toch leuker om een cd te hebben dan een berg kwetsbare audio files.
Als artiest is het ook leuk als hetgene wat je maakt op een fysiek produkt verschijnt ipv alleen een lullig filetje in de massa van een downloadshop.

Totdat de streaming ingeburgerd is (5 jaar ?) en je alleen nog betaald om toegang te hebben tot een database.

Dance vinyl gaat inderdaad met sprongen achteruit, maar er wordt dus steeds meer pop/rock op vinyl uitgebracht. De meeste platenzaken hebben weer een bakje vinyl behalve de allerslechtsten (terwijl die keten juist beweert dat ze ze gratis uitdelen ;) ). Je koopt een plaat, en je krijgt er een voucher bij om gratis digitaal het album voor je iPod te downloaden, dat zie ik steeds vaker, laatste Royskopp album bijvoorbeeld.

Ik denk dat in wat meer underground kringen mensen gewoon weer aan de slag gaan met cassettebandjes, wat er voor zorgt dat als je niet dicht genoeg bij het vuurtje zit, je gewoon geen of een slechte kopie van een kopie van een kopie van een kopie (enzovoort!) krijgt. "ONLY COPY ANALOG". Tegenwoordig kan namelijk iedere Googlehandige nerd van de meest obscure artiesten mixen vinden, terwijl je vroeger echt moest netwerken en op mensen af stappen om de beste muziek en mixen los te peuteren.

Tja dat vinyl dood verklaren weet ik niet hoor, hier in Ierland met een rondreizende platenboer wat zitten babbelen en die zegt dat hij het in de laatste 10 jaar nog nooit zo druk heeft gehad.

Verder is er idd een heel netwerk in cassetebandjes aan het onstaan, vooral in de wat vagere rockmuziek scene. :okdan:

Ik zie steeds meer mensen vinyl kopen, zelf koop ik ook nog steeds veel dance 12 inches. Maar dat is wel een beetje nostalgie van mijn kant denk ik :-) Ik hoop dat het nog even doorgaat in ieder geval.

Ik denk dat cd's eerder zullen stoppen dan vinyl. Met name op album gebied.

Vinyl leeft nog, platenzaken is iets anders. Hier in Antwerpen had je Bilbo Basement (moest dicht al lang voor Bilbo failliet ging wegens te verliesmakend) BAMBAMBAM zelfde verhaal, USA import wat echt een grote goed draaiende zaak was en waar grote DJ's hun platen kwamen halen. Ook dicht omdat onlineverkoop opbrengt en de zaak niet genoeg opbrengt om uit de kosten te komen kwa huur enzo. Abused recordings is er maar een jaar geweest ofzo. Er is nog slecht 1 platenzaak die momenteel overeind blijft.

In elke platenzaak krijg je het zelfde verhaal te horen: het is moeilijk onze kop boven water te houden. Jammer nu moeten mijn DJ-vrienden naar Nederland naar Plastiek Fantastiek en naar TOV music in Turnhout voor platen. En ben je gewoon gedwongen veel platen online te kopen. Enkel de 2de hands rockplaten winkeltjes blijken overeind te blijven. Maar die bezoek ik dan om eerlijk te zijn ook vaak. Dance koop ik niet dikwijls dat maak ik liever :-)

Tja dat vinyl dood verklaren weet ik niet hoor, hier in Ierland met een rondreizende platenboer wat zitten babbelen en die zegt dat hij het in de laatste 10 jaar nog nooit zo druk heeft gehad.

Verder is er idd een heel netwerk in cassetebandjes aan het onstaan, vooral in de wat vagere rockmuziek scene. :okdan:

idd een vriend van me die in het grindcore wereldje zit koopt regelmatig cassetjes van bands.

Antwerpen, goede stad om platen te vinden.
Alleen wat aan de dure kant vaak.
Onder ik in de recordcollector :D

Attachments

• CIMG1211.jpg
    CIMG1211.jpg
    152,7 KB · Bekeken: 115
Ik weet alleszins geen winkels meer zijn waar je nog electronische muziek op vinyl kan kopen in België. Tot over een paar jaar waren die winkels er in overvloed. =(

Of heb ik het helemaal mis en verkoopt vinyl nog evengoed als vroeger maar dan via online winkels? :okdan:

Met andere woorden...

Is het nog de moeite om electronische muziek vinyl te laten drukken of is dit echt total out?

blijkbaar niet ister nog steeds te koop
:engel:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=125415

De laatste vinyl release die ik kocht was "HALLO IK BEN HUGO VAN DE POPPENKRAAM" in 1984. Jaap Stobbe in volle analoge glorie.

Mooie tijden.

ze verkopen hier zelfs weer vinyl bij de mediamarkt/saturn......

In Alkmaar zit gelukkig nog Freqing, relaxte platenshop waar ik met enige regelmaat kom. Ik ben ook altijd bang dat dit soort zaakjes op een gegeven moment verdwijnen, om plaats te maken voor de 10.000.000e schoenenzaak (want daar barst het hier van, maar er kan er altijd nog eentje bij :r).

Leuke onafhankelijke CD-shops idem, die redden het tegenwoordig ook vaak niet meer.....it's a damn shame ;{

Nou ja, zolang mijn platenboer er nog zit profiteer ik er maar van, en anders wordt het Amsterdam of Internet.

Vinyl zal altijd blijven bestaan met ups en downs....het is tenslotte ons oudste opneem medium....ik zweer bij vinyl....vooral op installaties van x kW is het verschil toch echt wel duidelijk waarneembaar tussen mp3 debielen en vinyl goden...:D
En er blijft toch echt nog wel veel op vinyl uitkomen....per week toch nog tig releases die bij triple vision vandaan komen en die doen maar een klein stukje van de markt. Als je bv op Duitse of Engelse sites kijkt...poeh ik heb het geld niet om alles te kunnen aanschaffen wat er uitkomt.
Het is alleen voor platenwinkels niet meer haalbaar om alleen maar vinyl te verkopen....Deep'n'Dance in Amsterdam bv verkoopt naast platen ook kleding die dance gerelateerd is....Rush Hour daar in tegen heeft bijna nog wel alleen vinyl liggen maar zij hebben dan ook een eigen label wat goed loopt.
Echt zonde (en schandalig) vind ik dat Outland Records gewoon geen vinyl meer verkoopt....is nu een soort van speelgoed winkel geworden. Maar ja Jeroen (dj Jerome) moest een keuze maken...of switchen van produkt of winkel sluiten. Je kan er uiteraard nog wel platen bestellen maar de charme van de platenzaak is wel verdwenen. Stond je vroeger nog samen met Steve Rachmad platen te luisteren bij Dano Of Spider Willem nu is het in het winkelmandje leggen en wachten tot ze op de mat verschijnen....:(

Vinyl is steeds meer 'n collector's item vind ik. Ook steeds meer platen hebben 'n mooie hoes ofzo.. ik koop zelden muziek. Maar als ik het doe is het vinyl!

Enuuuh... het verschil tussen 'n 320kbps en vinyl hoor je niet op 'n groot PA. CD dingen zullen eerder helderder klinken. Vinyl pompt meestal wel meer, maar dat komt geloof ik omdat de masteraar stukjes hoog moet afvlakken om de naald niet uit de plaat te doen springen.

ik koop nog steeds vinyl, alhoewel een stuk minder nu met de modular.
bij mij telt eerst de muziek en als de hoes mooi is, dat is een bonus, maar niet anders om.
ben eerder op zoek naar oudere dingen dan nieuwe om hoog geblazen dingen.

IK denk met veel plezier terug aan de periode 1999-2004... ik zat toen in Eindhoven op school en ging elke dag na de lessen lekker een uurtje uitpompen in de Rare Records... mijns inzien een van Nederlands fijnste platenzaken destijds.. zeker omdat ik toen nog vooral actief was binnen de progressive-techhouse scene...

Jammer hoe zo'n medium verdringt wordt door CD's. MP3s en ableton's.... maar ik geef ze groot gelijk... de mogelijkheden zijn gewoon berperkter met vinyl..

(maar goed... vroeger hadden we dit probleem nooit.. gek he ;)

USA import wat echt een grote goed draaiende zaak was en waar grote DJ's hun platen kwamen halen. Ook dicht omdat onlineverkoop opbrengt en de zaak niet genoeg opbrengt om uit de kosten te komen kwa huur enzo.

tja, ik heb daar een tijdje elke maand een pakje breakcore 12" gekocht, en plots bleef alle oude rommel liggen en kwam er niets nieuw binnen....onderhoud je klanten wat he....die winkel heeft gouden zaken gedaan met New Beat en Gabber etc, maar dat zijn maar vlagen en hypes he, aan alles komt een einde...

veel shops lijden aan dezelfde ziekte : ze willen alles in stock hebben, en uiteindelijk is alles duurder dan ik het zelf zou bestellen en aan de deur leveren.

ik koop 70%online (liefst vinyl, ik hou wel van het ritueel om plaat uit de hoes te halen, omdraaien etc....ik huiven van een hele dag mp3's at random door elkaar), ook veel nieuwe releases op cassette.

en het klinkt verdomd goed (vaak dan, kutpersingen bestaan)

Back