Verkoopt vinyl nog?

Als je DJ bent dan draai je net zo lekker op afgerachte sl-1200's van 300 euro per stuk hoor. Dat is namelijk meestal wat je vind in clubs ALS je al met vinyl draait. De Pioneers zijn ook prima geschikt.

Die heruitgave is leuk voor verzamelaars en nog leuker incashen voor Technics. Niets mis mee natuurlijk. Het ziet er prachtig uit, en als je het kan missen, prima toch :)

Ik weet niet hoe die normale gemaakt (even zwaar etc) is maar het is wel veel geld.

Heb ook een oude toptaat SL-1200MKII en vergeleken met het nieuw exemplaar is er technisch een heel groot verschil,de motor is helemaal anders en groter,ook hoe de plater bevestigd is op de nieuwe.

De precisie van de plater merkbaar in beweging is van een heel ander niveau vergeleken met de andere SL's doch overkill voor DJ werk.

Als ik DJ zou zijn zou ik jagen achter 2dehands mooie MKII's aan 500e/stuk zonder enig twijfel.

Technics heeft ook duidelijk gemaakt dat die nieuwe voor de absolute hifi liefhebber zijn ipv de DJ
Maar ik denk dat dat destijds bij 't uitkomen vd 1200's niet anders was.
Ik hoef geen dure, ik heb voldoende aan mijn trouwe SL(etje)s

Technics heeft ook duidelijk gemaakt dat die nieuwe voor de absolute hifi liefhebber zijn ipv de DJ
Maar ik denk dat dat destijds bij 't uitkomen vd 1200's niet anders was.
Ik hoef geen dure, ik heb voldoende aan mijn trouwe SL(etje)s

De "originele" 1200's waren ook eigenlijk voor de HIFI liefhebber bedoeld maar hadden een paar eigenschappen die door de "eerste" dj's goed gebruikt konden worden.
Primair was het dus een HIFI tafel :beard: :D

Volgens de docu is er meer en meer vraag voor vinyl van jongeren..,ik vraag me af hoe je 3500e kan bij mekaar sparen voor 1 exemplaar.

Toen ik jong was heb ik 2 jaar moeten sparen voor men eerste SL. (was nog op school) en het heeft nog meer als een jaar geduurd voor ik de 2de had,een rodec mixer was enkel om van te dromen.. onbereikbaar.

Ik heb een maand gewerkt voor de rodec en dan kwam ik er nog niet. 1200 kocht ik van de radio over waar ik (hratis) werkte.
Nr 2 was 2e hands voor 250 euro. Veel later. Ik had als 13 jarige enkel dual platendraaiers met een slipmat. Snelheidsregeling was heel beperkt.
Later kocht ik er nog 2 voor on the road, extra rodec idem2 e hands en nog later 2 LTD's: een ebay UK en een in NL op een vergeten advertentie site. 600 euro elk ongeveer. Was t hoogste bod.
Ik heb een 7e voor 175 toen de namaak populair werk en nr 7 had een manco. Zelf hersteld: aftellen vd toonarm.
Later sneuvelde de radio SL. Verse printplaat er in van ebay en klaar. Plug and play.
Filmpje is te vinden op YT: hij draait achteruit en vooruit als je op stop duwde.
Ik heb er 2 verkocht op de meest ongeliefde moment. 225 euro voor de laatste en zelf gaan brengen om m kwijt te zijn.
Ik verheet nog nr 8:
Kocht ik voor een prikje. Een snotneus had er een spuitbus goiden verf over gespoten en spijt van. Deels tot door de lak geschuurd met schuurpapier.
Ik kocht die voor 120 euro en met tolueen de verf er af gepoetst. Verkocht voor 225 :)
Tolueen onder de trekkast op t werk: kanker.

Die 225 euro SL verkocht ik aan een jonge knul die enkele techno platen had gekocht in duitsland. Hij was er door onder de indruk en had zijn platen nog nooit gehoord!
Rond 2006- 2009 haalde ik TV omdat ik gefilmd werd tijdens t crate diggen op een platenbeurs. Ik was razend: ik was de jongste en de camera man leek te denken "de jeugd koopt terug vinyl"
Ik was er nooit mee gestopt. Ik koop al 35 jaar vinyl :)
Net zoals ik 99% van mijn dj werk mijn eigen sl's mee zeulde en dan nog singles speelde. Mensen hebben me jaren rar bekeken.
Kinderen vriegen me hoe ik er cd's mee afspeelde :)
Ergens rond ein 2000's zag de bazin me een timecode vinyl schijf door de keuken wandelen. Ze zei mijn naam en "Oh een vinylplaat!!"
Haar dochter had zitten diggen in een kast achter de dj booth waar ze hun vergeten LP's al jaaren in vergeten waren. Denk Sade enz. Het begin vd hype naar vinyl was terug. En ik was zo dankbaar dat t aanbod groot werd op 10 minuten rijden van me thuis in een verduivelde Saturn. Als ik dig, dig ik alles daar. A-lles :)

Laatst gewijzigd:
Veel shops verkopen nog steeds vinyl aan oudere mensen, dit is dan vaak 'nieuw gedrukte vinyl'.
Maar de jeugd koopt allemaal oudere elektronische vinylplaten die je kan krijgen voor een appel en een ei.
Zo scoor ik regelmatig koopjes op vele beurzen en winkels etc aan €1 a €2 ps...

Dit wil de jeugd, maar de productie is te duur voor nieuw gedrukte vinyl aan deze prijs te kunnen verkopen!

Veel shops verkopen nog steeds vinyl aan oudere mensen, dit is dan vaak 'nieuw gedrukte vinyl'.
Maar de jeugd koopt allemaal oudere elektronische vinylplaten die je kan krijgen voor een appel en een ei.

Dit wil de jeugd, maar de productie is te duur voor nieuw gedrukte vinyl aan deze prijs te kunnen verkopen!

je hebt t nu toch gewoon over jezelf, begrijp niet waarom jij denkt te weten wat alle jeugd koopt naar aanleiding van je eigen koopgedrag?
oudere elektronische vinylplaten, o ja want die persen ze met bergen tijdens record store day???????!!!!

Heb het gewoon in het algemeen, de meeste jeugd kijkt zo. en nee niet ik^^
Ik koop alleen wat ik heel goed vind, en dat is meestal nieuw geperst en 'duur' (gewone prijzen €10 dus)

Ofwel kopen ze één nieuwe platen en een hoop 2dehands platen...
Gaat echt heel vaak zo, let maar eens op!

Primair was het dus een HIFI tafel
Ja wel hifi maar dan in het lagere segment.
Het was eigenlijk toen het scratchen begon gewoon een hele goede draaitafel voor de scratcher, daarvoor was het niets bijzonders.
In het gouden hifi tijdperk bracht Technics op een gegeven ogenblik de sl series met tangentiale arm uit en dat was eigenlijk de betere serie omdat die geen fouthoek meer hadden.
Ik had zelf een sl 7 want de sl 10 vond ik een beetje too much in de prijs.
Het grappige was wel van die draaitafels dat je ze aan de muur kon hangen want er zat een uitsparing aan de achterkant.
Ik heb 'm ook wel 'ns op z'n kop gelegd om te proberen en jawel; ook dan ging hij gewoon de plaat afspelen.
Dat kon omdat er in de kap ook de klamp zat (net als de arm trouwens) die de plaat vast drukte op de mat.
Die serie was eigenlijk ideaal voor als je op een schip eentje nodig had, het moest flink stormen voor je geen plaat meer kon draaien.

je moet een platendraaier eens schuin houden, het zal je verbazen hoe lang die blijft werken. Ik deed dat ooit met die dual en 45° is geen enkel probleem.

Oude electronische vinylplaten voor 1 a 2 euro?,ik vraag me wel af waar dan want nergens vind je dit aan deze prijzen en zeker niet op de grote beurzen,iedereen kent wel de prijzen ondertussen.

Tenzij je het over waardeloze house en techno hebt,dat vind je idd aan 2euro

Heb onlangs men techno en house verzameling vervoledigt,en classics originele persingen in topstaat kosten al snel 50 tot 80 euro stuk

Tja vroeger kon je alle disco kopen voor een appel en een ei omdat het barre oude rommel was en nu vermoorden ze je voor een zeldzame. Ik kende een gast die was bloedfanatiek aan het verzamelen en had er toen al enkele tienduizenden. Volgens mij ligt die niet wakker van zijn pensioen inmiddels.

Ja wel hifi maar dan in het lagere segment.
Het was eigenlijk toen het scratchen begon gewoon een hele goede draaitafel voor de scratcher, daarvoor was het niets bijzonders.
In het gouden hifi tijdperk bracht Technics op een gegeven ogenblik de sl series met tangentiale arm uit en dat was eigenlijk de betere serie omdat die geen fouthoek meer hadden.
Ik had zelf een sl 7 want de sl 10 vond ik een beetje too much in de prijs.
Het grappige was wel van die draaitafels dat je ze aan de muur kon hangen want er zat een uitsparing aan de achterkant.
Ik heb 'm ook wel 'ns op z'n kop gelegd om te proberen en jawel; ook dan ging hij gewoon de plaat afspelen.
Dat kon omdat er in de kap ook de klamp zat (net als de arm trouwens) die de plaat vast drukte op de mat.
Die serie was eigenlijk ideaal voor als je op een schip eentje nodig had, het moest flink stormen voor je geen plaat meer kon draaien.

De lineaire tafels en de manuele conventionele tafels zaten eerder in verschillende klassen:

De SL-10 was de topper binnen de "gebruiksgemak" klasse: een zo goed mogelijke tafel binnen de grenzen van TP4 elementen, arm die je niet moest afstellen, automatisatie. Later kwamen er in deze klasse nog erg mooie, met oa nummerherkenning en programmeermogelijkheid.

De 1200 reeks begon als een topper binnen de manuele tafels met conventionele arm voor SME connector elementen. Erboven bestonden enkel nog de SP studio spelers en een paar buitenbeentjes zoals het SL-150mkII loopwerk.

In hoeverre de 1200 mk1/2 voor DJ's bedoeld waren of door DJ's omarmd werden, is een beetje een kip-en-ei verhaal maar Technics had -en heeft met de nieuwe versie opnieuw- vooral veeleisende thuisgebruikers in gedachten. Al weten ze natuurlijk ook dat DJ's ze in vulgaire aantallen kopen en wat hun wensen zijn.

De SL-10 was de topper binnen de "gebruiksgemak" klasse: een zo goed mogelijke tafel binnen de grenzen van TP4 elementen

Wat ik wel weet is dat de SL10 indertijd met een mc element werd uitgevoerd en dat was toen toch iets voor de duurdere draaitafels eigenlijk.
Ik heb later een draaitafel gehad met een mc element maar vond het geen succes; erg kwetsbaar, duur en je had een aparte mc ingang nodig die alleen op de duurdere versterker zat of je moest een aparte phono trap kopen.
Kan me er nou niets meer bij voorstellen, het is al 10 jaar geleden dat ik m'n vinyl verkocht heb en ook de draaitafel.
Er staat alleen nog een oude phase linear versterker op zolder met die aparte ingang voor moving coil.

Back