micromodular niet kopen als je een mac hebt iig, die editor is buggy as hell.
maar buiten dat, door de mogelijkheden zal je het bos echt niet meer zien. Zelfs met simpele synths zijn als zoveel mogelijkheden, leer eerst de basics voordat je een modular probeert. Ik ben echt geen groentje wat betreft sound design, en kan uit ervaring zeggen dat ook juist beperkingen je tot heel creatieve oplossingen kan drijven.
Idee, gebruik eerst een simpele freeware softsynth voor je computer, maar een simpele, zodat alles overzichtelijk is en zodoende zal je leren welke functie wat doet.
Buiten dat, probeer ook de werking ervan te leren, dus niet alleen hoe een functie ongeveer klinkt, maar ook echt wat ie doet!
Wat doet een LFO, wat doet een Filter, waarom klinkt een highpass anders dan een lowpass, wat doet Resonance precies, leer het verschil tussen audio signaal en moulatie signaal (leer eerst de basis van moduleren, en later kan je ook los met expirimenten met audiosignalen je filter later moduleren bijvoorbeeld), wat doet een envelope, en hoe kan ik deze toepassen op andere dingen dan alleen filter cutoff en amplitude. Wat is substractieve synthese? Waar staat ADSR voor? Leer dat bij envelopes op de meeste synths de waarden niet allemaal hetzelfde doen, sommige paramters staan voor een tijdseenheid, andere weer voor een amplitude.
Ik heb dit zelf spelender wijs allemaal geleerd vroeger, maar hier ging lange tijd over heen! Nu is dit makkelijk op te zoeken, en er is genoeg gratis informatie hierover te vinden.
Mocht je interesse hebben, ik woon in Amsterdam en ben altijd bereid om iemand met plezier dingen uit te leggen, en zeker over muziektechnologie! Ik kan je met behulp van een moog little phatty de basics leren, en eventueel ook meer mbv een Prophet 08.
Flesje wodka en ik ben blij