Analog of VA synth tbv sound design...

G2 Rules voor sound design.
Liever echt analoog natuurlijk zoals de Moog, voor lekkerdere geluidjes.
Dus je moet kiezen tussen de meest uitgebreide synthesizer, of de lekker klinkendste synthesizer.
Eigenlijks moet je ze allebij hebben, Moog in de G2 lussen, dan heb je de meeste mogelijkheden, en klinkt het nog lekker ook!

De demo is echt stront vergeleken met de echte,
Die demo knappen mensen op af volgens mij, zo snel zit je ermee op 100%

Als ik het zo hoor ben je meerop zoek naar iets om de basics van sound design te leren. Je wilt graag je eigen presets gaan maken maar weet niet precies wat wat is.. klopt dit?

Dan zou ik iig geen complexe synth gaan gebruiken. Voor echt sound design wil je zoveel mogelijk kunnen doen, maar in jouw geval is dit niet nodig denk ik zo.

Koop een synth met een duidelijke indeling, bij voorkeur beginnen met substractieve synthese (vrijwel alle analoge synths zijn hierop gebaseerd). En zorg dat er niet teveel functies op zitten. Elke knop 1 paramater is handig.

Ik denk dat met deze specs een Nord Lead 1 of 2 prima is voor je. DEze synths hebben geen interne FX, dus hoef je je ook geen zorgen te maken over nog meer dingen die je sound kunnen maken. Dit zijn enerzijds simpele en recht toe recht aan synths, maar je kan hier echt heel diverse sounds mee maken.

Leer jezelf bekend raken met wat een LFO doet, wat een Envelope is, en wat er gebeurd wanneer je modulaties toe past mbv deze dingen.

Wat dat betreft is de moog little phatty juist perfect, zeer basic maar super sound, leert je omgaan met de basics van sound design. Als je de Kurzweil moeilijk vindt, begin dan vooral niet aan (virtueel) modulaire systemen, hierbij moet je al weten wat je doet voor er uberhaupt geluid uit komt.

Maar bovenal, veel spelen met je synths en draaien aan die knoppen! het duurt gewoon lang voordat je echt vertrouwd bent met alleen al de basic functies van een synth. Ook al ben ik al zo'n 15 jaar met synths bezig, toch leer ik vaak wat nieuws, zelfs van mn little phatty!

Ga ook lezen over synthese! Dit zal je erg helpen bij het begrijpen van wat je nu eigenlijk aan het doen bent.

http://www.mutantaudio.net/tutorials/basic_synthesis_tutorial_part1/index.html

dit zijn maar een paar voorbeelden, maar maak gebruik van dit informatie tijdperk! Er is HEEL veel hierover te vinden!

+1. Daarom kwam ik ook met de MS2000 aan.

Ligt eraan hoe iemand stof in zich opneemt en in hoeverre iemand echt wil leren. Het is leuk om iets intuitiefs neer te zetten om mee te spelen maar gevaar zit eraan dat je 'heerlijk op je gevoel knoppen gaat draaien'

De directe interactie ontbreekt met bijvoorbeeld zo'n modular maar als je de handleiding leest en daarmee met de verschillende modules gaat spelen leer je wel echt de basics, en overzichtelijker en je kan meer kanten op zodra je er een beetje wat van snapt. Zit niet vast aan een vaste routing en komt ook nog eens bij dat synthese in het algemeen niet blijft bij slechts 2 osc's naar een mixer naar een filter naar een output...

Je hebt een analoge noise generator nodig op de g2 input om vette soundjes uit de g2 te halen.
Dan valt de moog weer af.

Voor de NordModular (Classic) is er heel veel leer materiaal voorhanden: http://nm-archives.electro-music.com/010_NordModular/015_Workshops/

Voor de G2 is dat al veel minder.
Hoewel er veel materiaal van het ene platform naar het andere is overgebracht hadden de schrijvers van de tutorials daar bezwaar tegen. Of je zet het met de hand over of je gebruikt een Modular of Micro.

Verder is er de DvD van Roland Kuit, te vinden ergens hier op het forum :)

Wout

Als ik het zo hoor ben je meerop zoek naar iets om de basics van sound design te leren. Je wilt graag je eigen presets gaan maken maar weet niet precies wat wat is.. klopt dit?

Dat klopt aardig. Ik ben van huis uit een gitarist maar was daar ook altijd al met sound en klanken bezig. Na ruim 20 jaar gitaar ben ik als hobby toetsen erbij gaan doen (piano, synth etc.) en je raadt het al, ook hier is het weer zoeken naar die sounds die ik leuk vind. Tweaken is gewoon heel erg leuk maar het moet wel inzichtelijk blijven. Zodra ik niet meer snap waar ik mee bezig ben dan houdt het (voor mij) heel snel op...

Na alle preset bakken wil ik dus wel een keertje zelf "aan de bak" en gewoon die mooiste sound maken die ik iedere keer zoek bij een nieuwe synth. Ik vind het namelijk zonde om iedere keer weer een Roland Fantom xxx of Yamaha Motif yyy te kopen die vaak weinig nieuws bieden behalve wat slim aangepaste presets. Daarom heb ik nu de Kurzweil PC3X gekocht (deep editable). Bij mijn kurzweil combineer ik momenteel meerdere layers uit verschillende sounds maar ik zoek dus nu een mogelijkheid om zelf dit soort layers (individuele sounds) te maken om zo mijn eigen sounds te kunnen creeren.

Gezien mijn leeftijd :D ben ik behoorlijk beinvloed door de jaren 70 & 80 muziek en volgens mij zouden dit ook redelijk reproduceerbare sounds moeten zijn (kortom, niet al te moeilijk :? alhoewel er naast analoge ook veel FM sounds zijn gemaakt).

Ik ben dan ook heel blij met jullie reacties :halleluja :halleluja :halleluja omdat veel dingen in een opwelling gekocht worden. Het voordeel van een simpele synth structuur is dat ie meer intuitief is en daardoor de begripvorming verhoogd. Het nadeel is toch wel de beperkte mogelijkheden waardoor het einddoel mogelijk niet in zicht komt. Ik twijfel daarom ook nog steeds een beetje. Misschien moet ik maar gewoon een dure cursus volgen.

Daarnaast is er natuurlijk nog die Fun-factor...

Laatst gewijzigd:
Je hebt een analoge noise generator nodig op de g2 input om vette soundjes uit de g2 te halen.

Haha, wat?

Misschien moet ik maar gewoon een dure cursus volgen.
Nee, niet nodig. Wil je pootjebaden: Nord Micromodular. Klein compact dingetje. Kost niet veel. De hele cursus staat in feite online - http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_intro.html

Het punt is alleen dat je hier niet gelijk dingen zoals "hoe maak ik immens vette pads" uit leert. Wat je -wel- leert is hoe elk onderdeel werkt, en dat kun je toepassen op andere apparatuur (al kan VAST wat dingetjes waar ook de Nord van achterover valt).

Ja, je moet met de computer aan de slag, maar dat houdt de prijs laag. Ja, je schaft alsnog hardware aan - maar de editor van de NM is vele malen makkelijker dan Reaktor en de meeste andere stukken software - en als je klaar bent met bewerken kun je 'm loskoppelen zodat je 'm als "stompbox from hell" kunt gebruiken. Er zijn iets van 40,000 patches zodat je precies kunt bestuderen hoe bepaalde concepten werken (al is dat niet altijd gelijk duidelijk).

En tja - in den beginne klinkt 't droog en hoogstwaarschijnlijk ietwat suf - maar dan vind je wat leuke trucjes.

micromodular niet kopen als je een mac hebt iig, die editor is buggy as hell.

maar buiten dat, door de mogelijkheden zal je het bos echt niet meer zien. Zelfs met simpele synths zijn als zoveel mogelijkheden, leer eerst de basics voordat je een modular probeert. Ik ben echt geen groentje wat betreft sound design, en kan uit ervaring zeggen dat ook juist beperkingen je tot heel creatieve oplossingen kan drijven.

Idee, gebruik eerst een simpele freeware softsynth voor je computer, maar een simpele, zodat alles overzichtelijk is en zodoende zal je leren welke functie wat doet.

Buiten dat, probeer ook de werking ervan te leren, dus niet alleen hoe een functie ongeveer klinkt, maar ook echt wat ie doet!

Wat doet een LFO, wat doet een Filter, waarom klinkt een highpass anders dan een lowpass, wat doet Resonance precies, leer het verschil tussen audio signaal en moulatie signaal (leer eerst de basis van moduleren, en later kan je ook los met expirimenten met audiosignalen je filter later moduleren bijvoorbeeld), wat doet een envelope, en hoe kan ik deze toepassen op andere dingen dan alleen filter cutoff en amplitude. Wat is substractieve synthese? Waar staat ADSR voor? Leer dat bij envelopes op de meeste synths de waarden niet allemaal hetzelfde doen, sommige paramters staan voor een tijdseenheid, andere weer voor een amplitude.

Ik heb dit zelf spelender wijs allemaal geleerd vroeger, maar hier ging lange tijd over heen! Nu is dit makkelijk op te zoeken, en er is genoeg gratis informatie hierover te vinden.

Mocht je interesse hebben, ik woon in Amsterdam en ben altijd bereid om iemand met plezier dingen uit te leggen, en zeker over muziektechnologie! Ik kan je met behulp van een moog little phatty de basics leren, en eventueel ook meer mbv een Prophet 08.

Flesje wodka en ik ben blij ;)

dit heeft allemaal nix met sound design te maken, volgens mij snapt niet iedereen wat dat nou eigenlijk inhoud

dit heeft allemaal nix met sound design te maken, volgens mij snapt niet iedereen wat dat nou eigenlijk inhoud

Jij gaat er altijd vanuit dat jij wel alles weet maar bijna alles wat hier genoemd wordt heeft met sounddesign te maken. Dat kan namelijk alles inhouden van klanken maken mbt whatever (dus ook synthesizers) tot conceptueel geluidsontwerp voor installaties bijvoorbeeld tot aan composities op het vlak van geluid (dus niet zozeer muziek met een duidelijke melodie/harmonie maar vage soundscapes ofzo)!!

En als jij zo goed kan posten dat iedereen het fout heeft, geef dan ook eens aan wat het volgens jou dan wel of post dan anders niets!

Jij gaat er altijd vanuit dat jij wel alles weet maar bijna alles wat hier genoemd wordt heeft met sounddesign te maken. Dat kan namelijk alles inhouden van klanken maken mbt whatever (dus ook synthesizers) tot conceptueel geluidsontwerp voor installaties bijvoorbeeld tot aan composities op het vlak van geluid (dus niet zozeer muziek met een duidelijke melodie/harmonie maar vage soundscapes ofzo)!!

En als jij zo goed kan posten dat iedereen het fout heeft, geef dan ook eens aan wat het volgens jou dan wel of post dan anders niets!

+1 .

pfff beter weten gaat het helemaal niet om mijn god...
sound design is bv een totaalplaatje wat betreft bijvoorbeeld een film, de muziek, dialoog, effecten en de geluiden daarin.
je zou kunnen zeggen ook het ontwerp van een concertzaal maar dat is weer wat anders.

in deze thread gaat het puur over synthese, hoe maak je geluiden met een synthesizer en niet over hoe je bepaalde geluiden inpast en "maakt" die het beste in een film o.i.d. passen of over hoe je een ruimte of studio akoestisch moet aanpassen bijvoorbeeld...
een 303 of lekkere bas uit een synth halen is geen sound design maar synthese

sound design klinkt cooler dan knopjes draaien dus laten we dat maar gebruiken dan

De rest van je definitie klopt ook wel maar puur geluiden maken met behulp van synthese (wat opzichzelfstaand alleen het proces inhoud) is ook sounddesign.

Verder wil ik toch wel een kleine nuancering aanbrengen tussen soundDESIGN, het beheersen van verschillende vormen van synthese die er zijn...en wat jij noemt 'knoppen draaien'. Doelbewust kunnen maken wat je in gedachte hebt is toch iets anders dan draaien en opeens gillen 'zo dit klinkt vet'

pfff beter weten gaat het helemaal niet om mijn god...

Jawel, want als je de startpost had gelezen was je er achter gekomen dat de topicstarter dat ook niet helemaal precies wist.

De topictitel klopt dus niet helemaal meer als je vasthoudt aan jouw strikte definitie, maar de suggesties zijn wel waar de topicstarter naar op zoek is.

ik ben een echte clavia freak. dus hou van de micro, nord modular en G2(30 jaar geleden starte ik met een arp 2600).
ik zou geen geld verspillen aan een simpele synth omdat je er op kunt rekenen dat je tegen de muur van beperkingen knalt van zoon synth wanneer je wat verder bent. ook zijn er genoeg manieren om de clavia beestjes analoger te laten klinken. dit door patch technieken of analoge rand apparatuur. met deze synths kan je dus echt simpel beginnen: van osc naar uitgang. meer basic kan niet. dus ook makkelijk een basic subtractive synth te bouwen(patchen), die leren kennen en verder uitbouwen. gelukkig zijn er ook heel veel andere synth technieken(fm, wavetable, physical modeling, granular etc.) met de beestjes te doen, waardoor je nooit uitgeluisterd raakt met ze. met de NM en G2 kan je ook layers maken omdat ze meerdere slots hebben die tegelijk kunnen klinken. maar ook nog meer leuks, ze kunnen nl ook kirrend in een hoekje klinken, of als gestoorde yets door de lucht gieren met onweer erbij. of te wel: noodles, soundscapes, drum machine. whatever, is allemaal mogelijk(dus niet alleen maar nootjes, melodietjes). ga op deze ontdekkingsreis. ook staat al dat rood echt erg mooi. met de NMs wijs ik altijd bepaalde modules naar vaste knoppen toe.
voor mn G2 rack doe ik het zelfde maar dan met een midi controller.

veel rode gear

http://rolandkuit.blogspot.com/2010/03/roland-kuits-tutorial-soundlab.html

Laatst gewijzigd:
een moog little phatty is een simpele synth, maar onderschat niet hoeveel geluiden je met een simpele synth kan maken!

Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad in het maken van geluiden als op de phatty. En een ander voorbeeld, Roland Juno series, heel simpel maar een groot klank popentieel!

Natuurlijk is een nord modular vet, en heel goed voor synthese, maar imho niet om mee te beginnen.

Back