Analog of VA synth tbv sound design...

een moog little phatty is een simpele synth, maar onderschat niet hoeveel geluiden je met een simpele synth kan maken!

Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad in het maken van geluiden als op de phatty. En een ander voorbeeld, Roland Juno series, heel simpel maar een groot klank popentieel!

Natuurlijk is een nord modular vet, en heel goed voor synthese, maar imho niet om mee te beginnen.

Ik ben altijd van mening dat je beter kan beginnen bij zoiets omdat je het, en zo is ook de handleiding in elkaar gezet, zo makkelijk kan maken als je wilt. Het is ook heel overzichtelijk, je ziet precies waar welk signaal naartoe gaat en is daarmee heel goed om je een plaatje te vormen van hoe sounds in elkaar zitten. Het is niet voor niets een veel gebruikte synth op diverse scholen die les geven in synthese. En een LP of NL(1,2) is leuk maar helemaal als je V.A.S.T. in wil duiken moet je wel iets meer kunnen dan wat een LP of NL kan.
Als je de basis snapt van een modular (waar welke kleur voor staat en globaal wat welk type module doet) en vervolgens patches download dan kan je die analyseren waar je erg veel van leert. Veeeel beter dan lekker intuitief knoppendraaien

Als je de basis snapt van een modular (waar welke kleur voor staat en globaal wat welk type module doet) en vervolgens patches download dan kan je die analyseren waar je erg veel van leert. Veeeel beter dan lekker intuitief knoppendraaien

en bevestigd. Indertijd ben ik begonnen met VAZ modular. En het uitzoeken hoe die 1osc, 1 filter configuratie met die envelopes in elkaar zat was eigenlijk nog het moeilijkste. Maar eens je dat doorhebt kan je meet een klein beetje fantasie al heel veel.

Ik blijf ook nogsteeds vinden, alleen kan dat niet meer tegenwoordig, maar dat mensen die muziek willen maken met een DAW dat ze ook eens een hele dag achter een echt mengtafel, kabels, taperecorder, losse effecten, patchbays etc zouden moeten zitten! Scheelt zoveel bij het snappen wat je nou eigenlijk op je schermpje aan het doen bent.

Ik wil graag iedereen bedanken die de moeite heeft genomen op tot nog toe te reageren! Na alle adviezen en commentaar beluisterd te hebben neig ik inderdaad naar een Clavia Nord Micro/Modular :luv:

Redenen hiervoor zijn de volgende:

• Bevat alles om te leren hoe de basis componenten van een eenvoudige analoge synth in elkaar zitten
  • Heeft voldoende groeipotentieel om er nog veel meer uit te halen (mocht het omslaan naar een "echte" hobby)
  • Wordt gesupport door een enorme community en er is zeer veel training materiaal voorhanden.
  • Is op dit moment redelijk betaalbaar en prijsvast
Nadeel is toch wel de wat hogere opstart drempel i.v.m. een simpeler analoge synth als bijv. de Moog Little Phatty en ik neem aan ook een iets mindere geluidskwaliteit.

Echter als ik mijn doel bekijk: "Het met inzicht en begrip creeren en aanpassen van sounds van bijvoorbeeld mijn Kurzweil PC3X" dan past de Clavia denk ik beter.

Mochten er toch nog (onvermijdelijk :D) aanvullende suggesties zijn die tot een ander inzicht kunnen leiden....

... Mochten er toch nog (onvermijdelijk :D) aanvullende suggesties zijn die tot een ander inzicht kunnen leiden....
Issie gemakkelijk te koop, die Micro?

Wout

Nog even: met de modular begin je met een leeg scherm!
Alleen wat er door jou gekozen wordt staat op het beeld, de rest niet, dus geen knoppen die je toch niet gaat gebruiken.
Hoe ongecompliceerder kan het nog zijn?

Wat het trainingsmateriaal betreft is het jammer dat Roland Kuit net deze week zijn aandeel teruggetrokken heeft. :(

Je hebt een preset/patch waarbij ze een Nord Lead hebben na gemaakt, en ook de Little Phatty/Mini achtige...duidelijker kan niet, dan zie je ook nog eens waar welke knop nou datgene doet wat hij doet op een Nord Lead. Je ziet de audio-signalen, je ziet de 'aansturings'-signalen lopen, je kan de hele routing volgen door met je vinger van module-via kabel-de volgende module te gaan. Wil je nog duideljker?

Toch een kleine correctie...
De emulatie Patches vann de NordLead klinken aardig op de NordModular, maar de Patch zelf is bagger. Clavia erkent dit zelf. Voorbeeld: waarom een RingModulator gebruiken voor de LFO2 tremelo? Dat is toch wel onduidelijk...

Wout

Attachments

• NordLead_NM.jpg
    NordLead_NM.jpg
    506,1 KB · Bekeken: 119
wout, het knopje staat op AM (amplitude modulatie)en niet op RM(ring modulatie). ik zou ook niet voor deze schakeling kiezen. tenminste, ik zou het lfo signaal samen met een constante waarde laten samenkomen in een mixer en DAN in 1 van de ingangen van de LevelModule sturen. de level module wordt in deze patch als moduleerbare gate gebruikt. duidelijk toch?

wout, wanneer je niet gerommeld had met mijn oefenmateriaal waardoor nix meer duidelijk was en dan met jouw naam er mee aan de haal gaan
(edited en rewriten by wout blommers),
dan hadden mn workshops daar best nog mogen staan van mij. doe niet of jij de gebeten hond bent.
mensen die geinteresserd zijn in mn oorspronkelijke materiaal zoals het bij clavia te vinden is:
http://www.clavia.se/nordmodular/modularzone/index.html

dit zijn wat workshops.

mijn KlankLab cd-rom bevat veel meer, het is een heel boek zowel voor beginners als gevorderden:
synthese van a tot z. en meer.
wil je weten wat anderen hiervan vinden kijk even op mn blog en ook of het iets voor jullie is.
je kan je daar in ieder geval inschrijven voor mijn gratis nieuwsbrief.

met vriendelijke groet,

roland kuit

http://rolandkuit.blogspot.com/

Laatst gewijzigd:
wout, het knopje staat op AM (amplitude modulatie)en niet op RM(ring modulatie). ik zou ook niet voor deze schakeling kiezen. tenminste, ik zou het lfo signaal samen met een constante waarde laten samenkomen in een mixer en DAN in 1 van de ingangen van de LevelModule sturen. de level module wordt in deze patch als moduleerbare gate gebruikt. duidelijk toch?
Helaas is LevelModule een G2 naam, want in de Classic heet'ie gewoon RingModulator, dus komen er snel vraagtekens. Per slot zit er in de NordLead2 wel een RingModulator schakeling en dan is de verwarring bij de beginnende lezer verzekerd. Natuurlijk gaat het hier om NordLead1 Programs en die hadden geen RM, maar ook dat weet de lezer niet.
Nu weet ik dat het een stage opdracht betreft, welke qua opzet mislukt is, maar qua geluid niet! Daarom is het wel gepubliceerd.
Maar waarom eigenlijk niet gewoon de AM input van de AmpEnv gebruiken...?

Wout

beste wout,

onze discussie prive daar reageer je niet op. daar staan echt vragen van mijn kant waarop niet gereageerd wordt. rechten...clavia..het is gemirrord etc. wel begin jij hier op het synthforum met de link naar mn workshops en dat ik ze in het nm archive heb laten weghalen en de zwarte piet naar mij toespelend. tot nu toe ben ik zeer keurig gebleven, ook in mijn laatste post. dat wil ik ook zo houden.
je weet hoe je mij prive kan bereiken.

wanneer de lfo direct naar de ampenv input gaat is de modulatie een vast gegeven. nu kan de knop van de ringmodulator via bv mod wheel bedient worden waardoor de tremolo ingefade kan worden.

roland

Laatst gewijzigd:
Roland, Roland, Roland... en je gecharmeerde agent...
Ik probeer het wel via een PM-etje...

Wout

Moderator, pak je bezem en maak schoon :)

... wanneer de lfo direct naar de ampenv input gaat is de modulatie een vast gegeven. nu kan de knop van de ringmodulator via bv mod wheel bedient worden waardoor de tremolo ingefade kan worden.
Natuurlijk, dat kan hier, maar op de NordLead niet :) In de NM Patch kan je zelfs met twee sinussen in de Oscillatoren werken, de Lead heeft dat niet!

Wout

En zo kunnen we dagen doorgaan, met of zonder publiek...

Roland, Roland, Roland... en je gecharmeerde agent...
Ik probeer het wel via een PM-etje...

Wout

Moderator, pak je bezem en maak schoon :)

Wout als je dit dan echt vind, be the better man en laat dit soort posts dan ook achter wegen en regel het gewoon via een PM ipv eerst toch nog ff zo'n mededeling op het forum, en nog een post hierna zelfs. Je bent volgens mij een welgerespecteerd forumlid, Roland een welgerespecteerd sounddesigner dus doe dit lekker, waar het ook over gaat, prive en dwing dat dan zelf af maar geef niet zo af op iemand anders! Staat je niet, staat niemand.

eerst mijn xkuzes hier, sorry, ik was in 1ste instantie pm begonnen.
@mighty...goede beslissing vind ik om te denken aan 1 van claviaas modular synths. toch zou ik de G2Demo eerst downloaden en er mee vertrouwd raken. het klinkt wel minder en met ook minder mogelijkheden dan the real thing, maar het kost je nix en kwa het meer leren over synthese en/of sounddesing kan hier ook mee. wanneer je hierna echt zoon bak wilt hebben, zou ik toch een G2 pakken. die heeft wat meer mogelijkheden. in vergelijking klinkt de NM feller en de G2 wat softer waar ik in het begin aan moest wennen. maar door patch technieken kan deze zeker flink knallen....

Laatst gewijzigd:
Hoera! Ik heb een z.g.a.n. Nord Modular voor 300 Euro op de kop mogen tikken. Ben er al een tijdje mee aan het spelen en na enige gewenning begint het gevoel te komen.

Het is hardstikke leuk om zo je eigen synth te bouwen en ondanks dat ik nog maar een paar prille schreden heb gedaan is er al wel een enorm plezier ontstaan om een dergelijke manier met sound bezig te zijn. Het geeft echt een extra dimensie binnen mijn muziek carriere!

Ik heb ook nog een klein advies: stop met ruzie maken want "Life's too short to argue about small matters". Het is zonde om je aan iets te ergeren terwijl je eigenlijk lekker met muziek bezig kunt zijn ;-) We moeten gewoon weer naar de 70-er jaren :luv:

Iedereen nogmaals heel erg bedankt voor de adviezen!!!!

prima man!!!!!! gefeliciteerd. Yes, I love the 70s:okdan: fijn dat je in het virtueel patchen komt en je zal merken dat dit zowel tot creative en bevredigende resultaten zal leiden kwa het begrip sound design/synthese.
heel veel plezier ermee.

Ik wil ook wat advies toevoegen als je het goed vind.
Ik heb de hele draad gelezen en het valt me op dat er behalve door JelleWaltman niet gesproken wordt over de basis van synthese kennen.
Ik ben blij dat je een NM voor een redelijke prijs op de kop hebt kunnen tikken.
Hoera! Ik heb een z.g.a.n. Nord Modular voor 300 Euro op de kop mogen tikken. Ben er al een tijdje mee aan het spelen en na enige gewenning begint het gevoel te komen.

Het is hardstikke leuk om zo je eigen synth te bouwen en ondanks dat ik nog maar een paar prille schreden heb gedaan is er al wel een enorm plezier ontstaan om een dergelijke manier met sound bezig te zijn. Het geeft echt een extra dimensie binnen mijn muziek carriere!
Toch ben ik van mening dat je de basis kennis van synthese moet leren en mee kunnen omgaan. Ik denk dat je dus synthese moet kennen en de toepassing van synthese.
Wat bedoel ik precies?
Met synthese bedoel ik dat je moet weten dat je allerlei componenten hebt waarmee je je geluid kunt opbouwen en hoe deze componenten aan elkaar gekoppeld worden of kunnen worden. Al synthese vormen van al tot in den treure in deze draad vermeld(subtractief, additief, fm, granular etc.). Elke vorm heeft zijn krachtige kanten en zijn zwakkere kanten.
Nu de toepassing van synthese. Hiermee bedoel ik dat je met een bepaalde gekozen synthese vorm een bepaald geluid dat je in gedachte hebt te gaan maken. Het kan van een simpele blokfluit immitatie naar het geluid van namaken van stormgeluiden tot een nooit eerder gehoorde gekrijs van een tyranosaurus rex. Ik noem maar wat.
Waar het hierbij gaat is dat je je synthese mogelijkheden zo goed snapt en kent dat je weet hoe je het recept in elkaar moet draaien van de componenten om het geluid te vinden wat je in gedachten hebt.
Ik ben blij dat je hieronder zegt dat je gitarist bent, want het geeft me een aanknopingspunt om een analogie te geven.
Dat klopt aardig. Ik ben van huis uit een gitarist maar was daar ook altijd al met sound en klanken bezig. Na ruim 20 jaar gitaar ben ik als hobby toetsen erbij gaan doen (piano, synth etc.) en je raadt het al, ook hier is het weer zoeken naar die sounds die ik leuk vind. Tweaken is gewoon heel erg leuk maar het moet wel inzichtelijk blijven. Zodra ik niet meer snap waar ik mee bezig ben dan houdt het (voor mij) heel snel op...
Het opbouwen van je gitaargeluid steunt ook op een aantal componenten die je goed kent als gitarist. Je hebt je gitaar body, je snaren, je effecten in een of andere volgorde, je versterker en soms ook je microfoon en omgeving die het totale geluid bepalen.
Het is hetzelfde met synths, je moet je componenten goed kennen wil je snel komen tot het resultaat dat je wilt.
Ik heb meer dan 20 jaar terug ook op mijn eerste synth(digitaal nog wel) leren geluiden te maken, doordat ik vond dat er meer uit de synth te halen was dan die presets die van de fabriek kwamen. Toendertijd was er niet zoveel informatie aanwezig via internet zoals nu; tjee, nieuwsgroepen afgelopen toendertijd.
Ik wist in ieder geval wat de basis van mijn synth was, hoe de componenten aan elkaar zaten en wat hun mogelijkheden waren.
Vanuit die gedachte heb ik presets die te downloaden waren bestudeerd en gekeken wat essentieel was aan zo'n preset om dat geluid te produceren. Dit was een bottom up methode, wat ik eigenlijk niemand aanraadt. Later ben ik tijdschriften tegengekomen die vanuit de top down aanpak aangaven hoe je met een specifiek geluid in gedachte het geluid kon maken. Ik heb die ideeen getransformeerd naar mijn specifieke synths. Bijvoorbeeld een keer het idee in een subtractive analoge synth, de andere keer in een digitale subtractieve synth.
Als ik het zo hoor ben je meerop zoek naar iets om de basics van sound design te leren. Je wilt graag je eigen presets gaan maken maar weet niet precies wat wat is.. klopt dit?

Dan zou ik iig geen complexe synth gaan gebruiken. Voor echt sound design wil je zoveel mogelijk kunnen doen, maar in jouw geval is dit niet nodig denk ik zo.

Koop een synth met een duidelijke indeling, bij voorkeur beginnen met substractieve synthese (vrijwel alle analoge synths zijn hierop gebaseerd). En zorg dat er niet teveel functies op zitten. Elke knop 1 paramater is handig.

Ik denk dat met deze specs een Nord Lead 1 of 2 prima is voor je. DEze synths hebben geen interne FX, dus hoef je je ook geen zorgen te maken over nog meer dingen die je sound kunnen maken. Dit zijn enerzijds simpele en recht toe recht aan synths, maar je kan hier echt heel diverse sounds mee maken.

Leer jezelf bekend raken met wat een LFO doet, wat een Envelope is, en wat er gebeurd wanneer je modulaties toe past mbv deze dingen.

Ga ook lezen over synthese! Dit zal je erg helpen bij het begrijpen van wat je nu eigenlijk aan het doen bent.

http://www.mutantaudio.net/tutorials/basic_synthesis_tutorial_part1/index.html
YouTube- Synth Concepts

dit zijn maar een paar voorbeelden, maar maak gebruik van dit informatie tijdperk! Er is HEEL veel hierover te vinden!
Ik zou hieraan willen toevoegen de tutorials van Sound on Sound onder de naam Synth Secrets uit ong. 2003.
Lees, begrijp en doe.
Veel succes.

Back