Ik wil ook wat advies toevoegen als je het goed vind.
Ik heb de hele draad gelezen en het valt me op dat er behalve door JelleWaltman niet gesproken wordt over de basis van synthese kennen.
Ik ben blij dat je een NM voor een redelijke prijs op de kop hebt kunnen tikken.
Hoera! Ik heb een z.g.a.n. Nord Modular voor 300 Euro op de kop mogen tikken. Ben er al een tijdje mee aan het spelen en na enige gewenning begint het gevoel te komen.
Het is hardstikke leuk om zo je eigen synth te bouwen en ondanks dat ik nog maar een paar prille schreden heb gedaan is er al wel een enorm plezier ontstaan om een dergelijke manier met sound bezig te zijn. Het geeft echt een extra dimensie binnen mijn muziek carriere!
Toch ben ik van mening dat je de basis kennis van synthese moet leren en mee kunnen omgaan. Ik denk dat je dus
synthese moet kennen en de
toepassing van synthese.
Wat bedoel ik precies?
Met
synthese bedoel ik dat je moet weten dat je allerlei componenten hebt waarmee je je geluid kunt opbouwen en hoe deze componenten aan elkaar gekoppeld worden of kunnen worden. Al synthese vormen van al tot in den treure in deze draad vermeld(subtractief, additief, fm, granular etc.). Elke vorm heeft zijn krachtige kanten en zijn zwakkere kanten.
Nu de
toepassing van synthese. Hiermee bedoel ik dat je met een bepaalde gekozen synthese vorm een bepaald geluid dat je in gedachte hebt te gaan maken. Het kan van een simpele blokfluit immitatie naar het geluid van namaken van stormgeluiden tot een nooit eerder gehoorde gekrijs van een tyranosaurus rex. Ik noem maar wat.
Waar het hierbij gaat is dat je je synthese mogelijkheden zo goed snapt en kent dat je weet hoe je het recept in elkaar moet draaien van de componenten om het geluid te vinden wat je in gedachten hebt.
Ik ben blij dat je hieronder zegt dat je gitarist bent, want het geeft me een aanknopingspunt om een analogie te geven.
Dat klopt aardig. Ik ben van huis uit een gitarist maar was daar ook altijd al met sound en klanken bezig. Na ruim 20 jaar gitaar ben ik als hobby toetsen erbij gaan doen (piano, synth etc.) en je raadt het al, ook hier is het weer zoeken naar die sounds die ik leuk vind. Tweaken is gewoon heel erg leuk maar het moet wel inzichtelijk blijven. Zodra ik niet meer snap waar ik mee bezig ben dan houdt het (voor mij) heel snel op...
Het opbouwen van je gitaargeluid steunt ook op een aantal componenten die je goed kent als gitarist. Je hebt je gitaar body, je snaren, je effecten in een of andere volgorde, je versterker en soms ook je microfoon en omgeving die het totale geluid bepalen.
Het is hetzelfde met synths, je moet je componenten goed kennen wil je snel komen tot het resultaat dat je wilt.
Ik heb meer dan 20 jaar terug ook op mijn eerste synth(digitaal nog wel) leren geluiden te maken, doordat ik vond dat er meer uit de synth te halen was dan die presets die van de fabriek kwamen. Toendertijd was er niet zoveel informatie aanwezig via internet zoals nu; tjee, nieuwsgroepen afgelopen toendertijd.
Ik wist in ieder geval wat de basis van mijn synth was, hoe de componenten aan elkaar zaten en wat hun mogelijkheden waren.
Vanuit die gedachte heb ik presets die te downloaden waren bestudeerd en gekeken wat essentieel was aan zo'n preset om dat geluid te produceren. Dit was een bottom up methode, wat ik eigenlijk niemand aanraadt. Later ben ik tijdschriften tegengekomen die vanuit de top down aanpak aangaven hoe je met een specifiek geluid in gedachte het geluid kon maken. Ik heb die ideeen getransformeerd naar mijn specifieke synths. Bijvoorbeeld een keer het idee in een subtractive analoge synth, de andere keer in een digitale subtractieve synth.
Als ik het zo hoor ben je meerop zoek naar iets om de basics van sound design te leren. Je wilt graag je eigen presets gaan maken maar weet niet precies wat wat is.. klopt dit?
Dan zou ik iig geen complexe synth gaan gebruiken. Voor echt sound design wil je zoveel mogelijk kunnen doen, maar in jouw geval is dit niet nodig denk ik zo.
Koop een synth met een duidelijke indeling, bij voorkeur beginnen met substractieve synthese (vrijwel alle analoge synths zijn hierop gebaseerd). En zorg dat er niet teveel functies op zitten. Elke knop 1 paramater is handig.
Ik denk dat met deze specs een Nord Lead 1 of 2 prima is voor je. DEze synths hebben geen interne FX, dus hoef je je ook geen zorgen te maken over nog meer dingen die je sound kunnen maken. Dit zijn enerzijds simpele en recht toe recht aan synths, maar je kan hier echt heel diverse sounds mee maken.
Leer jezelf bekend raken met wat een LFO doet, wat een Envelope is, en wat er gebeurd wanneer je modulaties toe past mbv deze dingen.
Ga ook lezen over synthese! Dit zal je erg helpen bij het begrijpen van wat je nu eigenlijk aan het doen bent.
http://www.mutantaudio.net/tutorials/basic_synthesis_tutorial_part1/index.html
YouTube- Synth Concepts
dit zijn maar een paar voorbeelden, maar maak gebruik van dit informatie tijdperk! Er is HEEL veel hierover te vinden!
Ik zou hieraan willen toevoegen de tutorials van
Sound on Sound onder de naam Synth Secrets uit ong. 2003.
Lees, begrijp en doe.
Veel succes.