Hihats

mikevercoelen

Piepkuk
Aloa,

Ik vraag me af hoe hihats in electro eigenlijk werken, luister bijvoorbeeld naar Justice, of sommige mau5 nummers hebben het ook. Het klinkt als een halve snare, open dus? Volgens mij 2x in een bar, weet iemand hier meer over, en hoe je een goeie variërende drumloop maakt, tips? ;)

Bedankt.

Here we go again...

Hoe werken electrohihats? Hoe maak ik een goede varierende drumloop?

Welke antwoorden verwacht je als je deze vragen stelt? Je zult toch echt een beetje zelf kennis moeten vergaren.

Ik heb wel een goede tip: maak wat je zelf mooi vindt. Luister vooral ook naar andere artiesten. Veel proberen. Voordat je wat fatsoenlijks maakt ben je een behoorlijke tijd verder.

Wat is er mis met vragen om tips, misschien heeft iemand wel goede tutorials die me op weg helpen?

Oke bedantk ;)

Als je ableton na 2 weken onder de knie hebt, moet dit toch een eitje voor je zijn?

Anyway de open hat wordt vaak afgekapt door de closed hat...in ableton heet dit choken...maar dat wist je al. Belangrijk om een goede groove te krijgen is het spelen met de velocity en niet alle hats precies op 8e of 16e te plaatsen...maar bijv een paar ms eerder of later.

Misschien een idee om te beginnen met hardware?

Als je het allemaal al zo goed weet...waarom stel je dan van die domme vragen?

Ik blijf bij wat ik in mijn andere post in een van je vele threads zei: de beste tip en enige antwoord op je vragen is:

GA MUZIEK MAKEN! Ga lezen, proberen, en kom over een jaar...of sorry jij doet het vast in 2 weken, terug en stel dan echt gerichte en zinnige vragen. Verder ga op onderzoek uit, probeer sounds na te maken.

ja vragen mag altijd, daar is het SF ook voor, al heb je mensen die wel weten hoe ze een wicked drumloop maken moeten, maar dat uitleggen aan iemand anders... tja dat is weer een ander verhaal.... Want zelfs als je precies zou doen wat iemand anders eerder deed, kan het nog dat jouw versie toch anders klinkt/aanvoelt dan het voorbeeld zeg maar.....

en sommigen willen gewoon niet hun trucs/wijsheid zomaar op het web gooien (hebben ze vaak jarenlang op gezwoegd en bij oude chineze kungfu meesters in een klooster gestudeerd ofzo)

en weer anderen denken van, mwhaah kijken wat er vandaag weer gevraagd wordt, kunnen we weeres lachen/mopperen/schelden...

anyway, wat ik wilde zeggen, van gewoon wat klooien leer je vaak het meest en van het klakkeloos nadoen van anderen word je ook niet altijd happy, dus doe je eigen ding en laat ons ook es horen van je eigen maaksels....:baco:

Bedankt Groovy, Manu.

Ik weet in igg een ding, als iemand mij later vraagt om hulp help ik die gene altijd. Misschien zag ik wel gewoon wat tutorials over het hoofd op het web en hadden jullie wat tips ;)

Bedankt Groovy, Manu.

Ik weet in igg een ding, als iemand mij later vraagt om hulp help ik die gene altijd. Misschien zag ik wel gewoon wat tutorials over het hoofd op het web en hadden jullie wat tips ;)

Gewoon lekker blijven vragen ... heb ik ook altijd gedaan ... en doe ik nog steeds. Mensen die beginnen over dat het een domme vraag is .... mmm tja ... dat zegt meestal meer over de persoon zelf dan over de vragen steller :P

je instelling
denken dat het allemaal 1,2,3 is
ff een tutorialtje en gaan met die banaan
dat valt verkeerd bij sommigen

Aloa,

Ik vraag me af hoe hihats in electro eigenlijk werken, luister bijvoorbeeld naar Justice, of sommige mau5 nummers hebben het ook. Het klinkt als een halve snare, open dus? Volgens mij 2x in een bar, weet iemand hier meer over, en hoe je een goeie variërende drumloop maakt, tips? ;)

Bedankt.

misschien moet je eerst bedenken wat je precies wil weten en dan een goede vraag formuleren
hoe werken hihats in electro.. das een beetje een ruime onduidleijke vraag
hoe je een goede varierende drumloop maakt.. das een beetje een ruime onduidelijke vraag
misschien moet je er vanuit gaan dat de ander niet precies weet wat je wil vragen, dat helpt een stuk. het is zo wel vermakelijk maar je krijgt steeds weinig bruikbare antwoorden heb ik t idee

Denk dat je hier ook niet een goed antwoord kan geven, want je kan op vele manieren een goede loop maken. De vraag zelf is wel heel algemeen.
Dan kun je denk ik beter een stukje muziek toevoegen en vragen hoe je dit en dat kunt maken.
Als je op Youtube een paar tutorials bekijkt, zie je wel leuke voorbeelden. Daar vind je zogezegd basic dance loops, waar je met eigen creativiteit daarmee door kan.

Edit: Layeren werkt ook goed, en gebruik maken van de volume envelope.
Attack, Decay, Sustain en Release over het algemeen.

En gewoon flink programmeren van je grooves, dan hoor je vanzelf wel wat je lekker vindt en wat niet. Daarom ook mijn suggestie om misschien een wat goedkopere hardware drumcomputer te nemen.

hoe je een goeie variërende drumloop maakt

Normaliter stoppen de meeste drumcomputers op 't scherm met een stap of 16. Maak er eens 64 stappen van, en opeens is er meer ruimte voor variatie.

Back