Master keyboard

Nisei

Ouwe rot
Ik gebruik momenteel een Roland W30 als master keyboard maar wil iets aanschaffen waarmee ik meer knoppen tot mijn beschikking heb om andere midi apparaten en VST plug-ins mee te bedienen. Nu is mijn vraag of ik dan het beste een master keyboard kan kopen of een synth. En hebben jullie misschien tips welke modellen geschikt zijn?

Alvast bedankt.

Beetje zonde denk ik om een synth te kopen alleen maar voor de knoppen. Ik denk dat je met een master met knoppen of een master plus een controller een stuk beter uit bent.

Oh maar dan zou het niet alleen om de knoppen gaan hoor. Ik kan er best nog een synth bij gebruiken en dacht dat ik dan misschien twee vliegen in 1 klap zou slaan. Tenzij je de buttons op zo'n synth niet aan andere dingen kan toewijzen natuurlijk.

Bedankt voor het overdonderende aantal reacties ;)
Nog maar een poging doen en nu wat gedetailleerder;
Mijn keus wat betreft master keyboard is op de Edirol PCR-800 gevallen. Ik zie nu echter een mooie Yamaha CS6X staan. In hoeverre zitten er nadelen aan om deze als master keyboard te gaan gebruiken ipv de Edirol te kopen?
Voordelen zijn er zat (ik krijg er een synthesizer bij). Maar kan ik de knoppen op die CS6X op dezelfde manier gebruiken als bij de Edirol? Ik zie dat er een aparte knop voor "Master Keyboard" op de CS6X zit. Wat doet die dan precies?

Ik vind de master-keyboard functies vaak beperkt op een synth. Gewone dingetjes zoals bank/patch change gaat allemaal wel maar bij complexere functies schieten ze t kort

Ja maar mijn oog viel op de CS6x omdat die nou juist een aparte master keyboard setting heeft. In die mode heb je keus uit Split, Zone en Layer functies. Ik weet alleen niet wat ik meer moet verwachten van een dedicated midi controller.

Ik heb "nog steeds mijn "oude" Roland A90 masterkeyboard. En dat ding kan dus alles (nou ja veel)
- 2 MIDI IN en 4x MIDI OUT (is echt handig als je meerdere apparaten hebt) per patch routen.
- veel aansluitingen voor pedalen etc. die je heel simpel aan zones kan koppelen
- 4 + 4 zones die je makkelijk kan schakelen
- extra "zones" voor het aansturen van effecten
- schuiven (met toe te wijzen functies)
- master volume

enzovoort. Als je met meerder apparaten werkt is zo'n apparaat ideaal. Heb je dat niet, dan vind ik vooral vrij programmeerbare schuiven en knoppen erg handig.

Hm, dat zijn inderdaad een aantal mooie opties. Ik zal de manual van de PCR-800 er eens op nalezen om te kijken wat die biedt op gebied van routen enz.

Ik heb nu een Yamaha Motif XS, die werkt aardig als master keyboard maar ook niet meer dan dat. Ik heb een Roland Fantom G gehad, was wel iets beter maar nog steeds biet geweldig.

Back