Arabische toonladders

Synthurion

Ouwe rot
Een flinke tijd geleden heeft iemand hier op het forum een link naar een site geplaatst waarop te zien is hoe je Arabische loonladders kunt maken ik kan het helaas nergens meer terug vinden, misschien dat iemand het nog weet of dat er mensen zijn die weten waar je voorbeelden in de onderstaande vorm te vinden zijn op het web?

accoord1.gif

over arabische toonladders, ik ontdekte al spelende dat deze erg arabisch klinkt maar ik heb geen idee of het daadwerkelijk iets is:

D, D#, F#, G, A, A#, C#, D

speelt in ieder geval erg lekker, met links D + A of D + G en riedelen maar :)

over arabische toonladders, ik ontdekte al spelende dat deze erg arabisch klinkt maar ik heb geen idee of het daadwerkelijk iets is:

D, D#, F#, G, A, A#, C#, D

speelt in ieder geval erg lekker, met links D + A of D + G en riedelen maar :)

deze is idd. arabisch en leuk om te riedelen;)

Ik dank u beiden vriendelijk voor deze geweldige toonladder :) Kan nu weer verder met schrijven :)

@Ensemble: welke toonladder is dit precies? Kan hem niet vinden in chordhouse.

Maar je weet dat je voor de meeste Arabische toonladders het Westers klavier moet verstemmen?

Bij de meeste Arabische stemmingen worden er noten gebruikt die tussen onze witte en zwarte toetsen in zitten. De meest gebruikte verstemmingen zijn E en B. Beiden worden dan 50 cent naar beneden verstemd.
Als je dan van C naar C' zou spelen zit je dus precies tussen onze majeur en mineur toonladder in.

Als je écht wilt weten hoe het zit met Arabische toonladders en muziek raad ik je aan eens te kijken op maqamworld.com

Hier is een stukje waarbij ik op een synth improviseer in Bayati-D
Dat is dezelfde verstemming (E en B) maar dan is D de grondnoot.

Attachments

• Bayati.mp3
    5,4 MB · Bekeken: 308
Maar je weet dat je voor de meeste Arabische toonladders het Westers klavier moet verstemmen?

Bij de meeste Arabische stemmingen worden er noten gebruikt die tussen onze witte en zwarte toetsen in zitten. De meest gebruikte verstemmingen zijn E en B. Beiden worden dan 50 cent naar beneden verstemd.
Als je dan van C naar C' zou spelen zit je dus precies tussen onze majeur en mineur toonladder in.

Als je écht wilt weten hoe het zit met Arabische toonladders en muziek raad ik je aan eens te kijken op maqamworld.com

Hier is een stukje waarbij ik op een synth improviseer in Bayati-D
Dat is dezelfde verstemming (E en B) maar dan is D de grondnoot.

lekker
stop er nog wat sub onder laat die wobbles meer naar voor komen en je hebt een lekkere dub schijf

Back