Audio opnemen via sends?

Jos Pos

Ouwe rot
Ik heb maar 1 audio ingang op mijn geluidskaart en meerdere hardware (synhts/drummachines). Nu vroeg ik me af of er "nadelen" zijn om via de send van een analoge mixer naar de audio in te gaan van mijn geluidskaart.
Zo kan ik alles aansluiten op mijn mixer en moet ik niet steeds kabels versteken. Is dit een aanvaardbare manier van werken of is dit om een of andere reden niet aan te raden?

Verder wordt vaak ook aangeraden goede preamps te gebruiken als je opneemt. Is dit eigenlijk nodig voor synths? Geven die niet al genoeg volume of heeft het gebruik van preamps een andere reden?

Meest gebruikelijk is om via de subgroep outputs op te nemen. Je kan ook de direct outs per kanaal gebruiken. Maar is nauurlijk afhankelijk of je mixer sub/direct outs heeft. Via de sends werkt uiteraard ook, nadeel is dat aux sends meestal niet symmetrisch zijn. Goede preamps worden meestal gebruikt om wat kleuring te geven aan een sound. Is dus aan jezelf om te bepalen of je dat wil voor je synths. Daarnaast worden goede preamps gebruikt voor het opnemen met mics omdat bij de budget mixers de micpre's vaak niet van beste kwaliteit zijn.

Back