FM synthese... Ops... En andere termen.

Mooi, dan is dat weer duidelijk... Back to FM!

En die Casio VZ10 is een phase shift synthesis en geen FM. FM is een vorm van phase shift modulation maar de reden waarom Casio het anders genoemd heeft vanwege de rechten op FM. En volgens mij was dat patent 20 jaar geldig of zo en daarom komt ook Jan en alleman met FM synths weer op de proppen. (volgens mij verval ik in herhaling)

Maar bijv die DX200 heeft ook een software editor waarmee je hem volledig kunt programmeren als de DX7 zou kunnen. (en ook de NI FM7 softe synth) En daarmee kun je echt heel diep gaan. Waarschijnlijk op synthese gebied het allerdieptst op gigantische modulars na omdat je zoveel dingen met elkaar kunt combineren die elkaar ook weer kunnen beinvloeden.

Heel precies is die Casio VZ10 dus een 'Interactive Phase Distortion' synth. Maar ik sta wel weer versteld van de alhier verzamelde technisch-historische kennis, is echt ongelooflijk.

Hehe

Phase shift was niet goed het is phase distortion. En interactive betekend gewoon dat je hem kan editten. Bij een SY22/TG33 kan die bijv niet.

[boesca taal]
Wat is een operator?
Een rij in een cabinet met een aantal standaard elementen zoals VCO, LFO, ADSR, Frequency devider, Phase shifter.

Een modulator is ongeveer dezelfde setup qua rij, maar dan wordt de frequency van de VCO aangestuurd door een output van een voorgaande operator/modulator. En dan moet die VCO een FM ingang hebben.

Pak dan 6 van die cabinets en rout ze zoals je wilt (je kunt bijv de output van een in serie staande modulator weer terugvoeren (feedback) naar de operator, dan is het wel slim om er nog een VCA tussen te zetten.

Elk van die rijen kan dus ook via de CV getriggerd worden door een keyboard. En ze worden dan uiteindelijk gemixed naar een output waarna je er een aparte ADSR,VCF,LFO nog op kan loslaten. (dat wordt dus cabinet 7)

Maw Nondeju, dan moet ik nog even doorsparen voor al die extra modules!
[/boesca taal]

Klinkt dit logisch als in te begrijpen?

Origineel geplaatst door fuse
[boesca taal]
Wat is een operator?
Een rij in een cabinet met een aantal standaard elementen zoals VCO, LFO, ADSR, Frequency devider, Phase shifter.

Een modulator is ongeveer dezelfde setup qua rij, maar dan wordt de frequency van de VCO aangestuurd door een output van een voorgaande operator/modulator. En dan moet die VCO een FM ingang hebben.

Pak dan 6 van die cabinets en rout ze zoals je wilt (je kunt bijv de output van een in serie staande modulator weer terugvoeren (feedback) naar de operator, dan is het wel slim om er nog een VCA tussen te zetten.

Elk van die rijen kan dus ook via de CV getriggerd worden door een keyboard. En ze worden dan uiteindelijk gemixed naar een output waarna je er een aparte ADSR,VCF,LFO nog op kan loslaten. (dat wordt dus cabinet 7)

Maw Nondeju, dan moet ik nog even doorsparen voor al die extra modules!
[/boesca taal]

Klinkt dit logisch als in te begrijpen?
Okee...
Ik ga het volgende doen..

*) Kijken of de LFO, Frequency divider en phase shifter in een 'standard rij' zitten en neem dan een DX7 als voorbeeld.
*) Kijken of de routing in zijn rij vast gedefinieerd is (en dus bij elke FM synth hetzelfde) en hoe die is. Alleen de elementen noemen is data, met routing is hiet informatie...

*) Kijken of de FM ingang van de VCO lineair of exponentieel is. Lijkt niets uit te maken, maar jezus....

*) Kijken hoe de CV toegepast kan worden. Is de ingang van een operator via een mixer met de CV in aangesloten?

*) Plezier maken met een modulair, internet en veel bier! :)

( *) Denken aan Herman Gillis en voorstellen hoe dit alles zou zijn alles het analoog is. Alle randverschijnselen die veroorzaakt worden door het digitaliseren van een signaal proberen weg te denken. Nadenken over of FM interessant zou zijn als het puur uit analoge elementen zou bestaan, omdat misschien juist de randverschijnselen van het digitaliseren het juist interessant maken. Nadenken over de reden waarom er uiteindelijk witte ruis uit een FM schakeling komt ipv van iets definieerbaars. Enzovoort... )

Origineel geplaatst door 6 trak
attention earth to johnny... met deze techno-talk bezoeken alleen nerds deze thread nog maar... :D
Ik denk, dus spreek...

Mensen hoeven dit niet te lezen. Normaal lees ik ook geen Yamaha threads.. ;)

En voor FM n00bs zoals ik staat hier ook nog een tutorial. Ik kan niet wachten tot m'n dx-200 binnenkomt :p

Origineel geplaatst door 6 trak
attention earth to johnny... met deze techno-talk bezoeken alleen nerds deze thread nog maar... :D

Wil je nu zeggen dat je een nerd bent? :W

Lijkt me ook reteinsteressant om met een modular FM synthese dingen te onderzoeken hoor. Enne, daar ging het draadje oa toch ook over?

Origineel geplaatst door fuse
Wil je nu zeggen dat je een nerd bent? :W

Lijkt me ook reteinsteressant om met een modular FM synthese dingen te onderzoeken hoor. Enne, daar ging het draadje oa toch ook over?
Ik stel voor dat we zaterdagmiddag 12 april een FM modular sessie gaan houden. Fuse, kom je ook? Als iemand dan ook een FM synth mee kan nemen, dan kunnen we na denken...

PB me maar als je langs wilt komen!

Gezellie!

Heb nog wel een FM bak staan. Daar kun je lekker veel mee.

ik heb een DX-7 met flightcase en *onder voorbehoud* vrij op zaterdag :D

t ding is wel fokking zwaar dus niet dat iemand anders er al ene meepakt want dan ga ik dat kutding niet meesjouwen natuurlijk! (kun je met een dx-7 in de bus?)

PS iemand definieerde ergens een modulator als een osc die een carrier moduleert.....maar een modulator kan ook een andere modulator moduleren.

Je kunt ook de feedback terug routen naar de carrier waardoor deze zichzelf kan gaan moduleren.

In FM7 zijn de operators in matrix vorm opgesteld en kun je helemaal routen zoveel als je wilt. Zowel via modulatie als feedback. Alleen zijn het aantal algoritmes wel beperkt. Wel gaaf dat de audio input als extra operator erbij mogelijk is en je de FM als real-time FX kunt gebruiken. Het gaat al snel nergens meer over maar wel grappig om ringmodulatie effecten op stemmen te bouwen.

En 6 Operatoren achter elkaar zetten kan wel, maar praktisch gezien zijn 3 er meestal wel genoeg tenzij je een operator als LFO achtig element wilt gebruiken. Door de carrier bijv op fixed <1Hz te zetten.

2 of 3 OP's gestapelt is idd de meest gangbare vorm qua algorithm
Code:
2 4 6   3 6
| | |   | |
1 3 5   2 5
        | |
        1 4
maar bijv deze kan ook zeer interesant zijn
Code:
2 3
| |
 1
je zou zo een lfo + pitch env kunnen genereren door
op2 op 0hz te zetten en de env gebruiken als pitchenv (level rond de -50db)
op3 op 5hz te zetten en de env voluit (level rond de -60db)

verder kun je zaagtand achtige waves creeren doormiddel van de feedback..

Laatst gewijzigd:
Back