Tyros tries it all!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Stukje uit nummer dat ik nog niet online heb staan8)

Maar het is voornamelijk een voorbeeld van smeuige sound. Iets wat in de muziek van Brad wat meer naar voren mag komen. Maar dan moet hij denk ik wel met softsynths en meer met effecten gaan werken.
Ah, dat is een nummer van jou! Nice! :okdan:

Ik kan wel spelen, dat weet ik van mezelf, maar ik ben eigenlijk een beetje te lui om in de originele toonsoort uit te vogelen hoe het zit.

en dat zijn van die dingen die je wel gaat doen als je in een band speelt, omdat andere dat vragen , het makkelijker is dan steeds transponeren , etc.
die noten lezen, is ook handig, maar je kunt ook een heel stuk zelf al verder komen als je die uitdagingen aangaat die voor je op tafel liggen

Ik wil het best minder kazig maken, maar nu komt toch de vraag:
HOE?!

Ik weet namelijk zelf niet echt wat ik verkeerd doe, ik speel de nummers in, gebruik sounds waarvan ik denk dat het er wel bij past, en thats all.

nou ik ga het proberen uit te leggen zoals ik het zie:
ik ga je nummer chronology erbij pakken dan als refererentie.

Wat je volgens mij zou moeten doen is anders omgaan met het maken van je nummers op een korg m3.

Melodietechniek:

Constatering;
Alles wat je tot nu toe maakt is het spelen van nummers als een keyboard speler. Wat bedoel ik daarmee, je speelt de melodielijn met heeeeeel veel noten (in lijntjes die je jezelf aangeleerd hebt en eigenlijk steeds hetzelfde zijn) in een ritme wat je veel hoort bij keyboard spelers (soort van swing om de melodielijn vorm te geven).

Tip:
hanteer voor nieuwe nummers de regel less is more , Het voelt misschien prachtig aan om 100 noten in een halve minuut te spelen, maar het wordt rommelig. Probeer je meer te concentreren op de echte definitie van de melodielijn en laat heel veel van die keyboard techniek truukjes eens weg. Dus maak een melodielijn minder noten, waarbij je de verschillende noten een verschillende lengte geeft, zodat je meer een verhaal verteld.

Timing:
Constatering;
Daarnaast weet je inmiddels wel dat je timing er flink naast zit waardoor alles rommelig klinkt. Dat kan je niet voorkomen met je huidige opname techniek, dan moet je strakker spelen

Tip;
Ga toch eens experimenteren met een sequencer, dat hoeft niet per se op de computer, bijvoorbeeld op de korg m3 heb je een record knop, zodra je die indrukt neem je je pattern op. Druk daarna eens op het touchscreen en quantiseer die part. Zal een wereld van verschil zijn.

Doe dat voor alle parts die je wilt maken, en dan kan je daarna je song in de m3 gewoon naar een usb stick renderen. Resultaat: Perfect geluid, en alles strak in sync.

Voor de rest is er geen verschil met het opnemen in cooledit, je moet alleen in de m3 sequencer dus je part nummer veranderen als je een andere part opneemt, plus op het record knopje drukken. Als het fout gaat, geen probleem neem je opnieuw op.

Sound en Effect gebruik
Bijna al je tracks kies je een preset waarmee je gewoon begint te spelen. Let op op de soundkeuze, een orgel vind je misschien mooi, maar als je die snoeihard in de mix zet (harder dan je drums zoals in 1 van je voorbeelden) dan is het INSTANT KAAS gevoel. Als je nummers naspeelt, probeer dan zoveel mogelijk de originele geluiden te benaderen.

Effecten zijn minstens zo belangrijk, als je alles droog opneemt klinkt het nergens naar. Als je op alle sounds een enorme bak galm zet klinkt het nergens naar, als je op een sound een delay zet in een ander tempo dan je song klinkt het nergens naar.

tip:
Check de sounds van het origineel, en pas het effect per sound toe zoals dat in het origineel gebruikt wordt.

Aandacht
constatering;
Ik vind dat je echt geen aandacht besteedt aan de tracks die je post. Je bent veel te snel tevreden over je eigen resultaat. Wees ook vooral eerlijk op een forum, je kunt wel zeggen dat je de sega sound wilde benaderen achteraf, maar je zet jezelf op die manier voor schut, moet je gewoon niet doen, want niemand gelooft dat en iedereen valt weer over je heen.

Tip:
probeer eens een nummer echt na te spelen, dus niet de typische keyboard likjes en blij zijn , maar gewoon echt eens luisteren naar de melodielijn en die zoveel mogelijk proberen te benaderen. Het hoeft geen 100-en noten te zijn in korte tijd.

Algemeen
Ik denk dat je de skills hebt om beter te worden. Je moet voor jezelf beslissen of je op je huidige niveau wilt blijven, of dat je een stapje hoger wilt gaan. Met beide is niks mis, maar als je verder wilt zul je er moeite voor moeten doen. Ik weet dat je dat wel kan, maar ik denk ook dat je iemand om je heen mist die je de juiste richting op begeleidt. Dus zul je het zelf ECHT moeten willen omdat het best lastig is om verder te komen.

probeer bovenstaande tips gewoon eens in de komende maanden (dus niet dagen, doe het rustig aan) uit te voeren. Dan zal het zelfs jou gaan lukken om een korg m3 minder kazig te gaan laten klinken.

om je te laten horen hoe een korg m3 met een heel simpel te spelen JMJ nummer kan klinken bekijk de volgende video maar eens. Hier wordt met een laser midi controller de korg m3 bedient waarin alles wat je hoort door de korg m3 (in sequencer mode) gespeeld wordt.

succes :okdan:

die pitchbends klinken redelijk als die van Jan Hammer... leuk!

Thanks, dat werd op mijn werk en door Mike Philco ook al benoemd dat mijn pitchbends toch wel aardig zijn!

Volgens mij komt dat kazige ook doordat je met je synth (Tyros of M3) echte instrumenten selecteert cq. probeert na te spelen. Die klinken volgens mij altijd een beetje nep (of kazig) Ik heb zelf niet van dat soort synths dus ik kan dat niet zo goed beoordelen maar het lijkt wel zo.
Probeer eens een hele andere geluiden te gebruiken i.p.v. electrische gitaar of rhodes, misschien klinkt het dan verrassend goed.

Volgens mij komt dat kazige ook doordat je met je synth (Tyros of M3) echte instrumenten selecteert cq. probeert na te spelen. Die klinken volgens mij altijd een beetje nep (of kazig) Ik heb zelf niet van dat soort synths dus ik kan dat niet zo goed beoordelen maar het lijkt wel zo.
Probeer eens een hele andere geluiden te gebruiken i.p.v. electrische gitaar of rhodes, misschien klinkt het dan verrassend goed.

Goede tip!:okdan:

Ik wil het best minder kazig maken, maar nu komt toch de vraag:
HOE?!

Een Jarré track zal altijd kazig klinken omdat alleen
kinderen het magisch vinden die nog nooit een
synthesizer hebben gehoord. (Jaja, ik was tot 15 jaar
geleden ook een groot Jarré fan)

Daar doe je niks aan, hoe goed je het ook covert.
Zeker vandaag de dag is Jarré gedateerd en uitgekouwd.
Orgeltje, langzame 3/4 maat uit een cheap ass drumdoosje
en een suffe lead. Dat is Jarré. vroeger vernieuwend, maar
iedereen heeft het nu wel 1000 keer gehoord.

Duzzz... probeer Tangerine Dream eens na te spelen
Daar kan gewoonweg geen kazige track uitkomen. :)

Ik heb een nummertje op de M3 gemaakt die iedereen denk ik wel kent!.
Heb zelf in het Intro de baspartij gespeeld dus dat maakt het sowieso al wat minder kazig:)

A ja, niet slecht. Beetje standaard Workstation-demo / 'Eigen huis en tuin'-achtige achtergrond muziek, maar hé dat moet OOK gemaakt worden! ;)

Een Jarré track zal altijd kazig klinken omdat alleen kinderen het magisch vinden die nog nooit een
synthesizer hebben gehoord.

dat vind ik echt complete onzin :D

luister zoolook maar eens goed van jmj, die is briljant gemaakt, zowel kwa compositie als gebruik van geluiden en samples.

Dat iets eenvoudig is na te spelen met de huidige techniek, wil niet zeggen dat het geen hele goede composities kunnen zijn.

JMJ gebruikt hele eenvoudige melodielijnen, maar het is wel geniaal gearrangeerd en gecomponeerd.

Goede Zoid.
Geef jij me dan maar een MiniMoog Old School Model D dan heb ik even 3 weken pret:P

dat vind ik echt complete onzin :D

luister zoolook maar eens goed van jmj, die is briljant gemaakt, zowel kwa compositie als gebruik van geluiden en samples.

Dat iets eenvoudig is na te spelen met de huidige techniek, wil niet zeggen dat het geen hele goede composities kunnen zijn.

Ja ok. Ik bedoel ook de Synthesizer greatest hits tracks van Jarré. Magnetic fields etc... Ik durf wel te beweren dat zelfs André Rieu er zijn neus voor
ophaalt.

Ik heb liever ook niet dat mijn topic op slot gaat, dit topic heb ik gemaakt zodat ik alles in 1 thread kan dumpen!

Mochten er leden zijn die me niet mogen en dit zei ik op pagina 1 ook al!!!, GA DAN NIET POSTEN IN DEZE THREAD, het is zo verschrikkelijk simpel, maar blijkbaar zitten er een paar leden die het leuk vinden om een pispaaltje te zoeken!

Die kabel heb ik de volgende dag nog gehaald.
Werkt perfect.

Deze heb ik laatst ook op mijn werk gemaakt met de M3.
Deze is verre van strak, maar ik had geen monitor aan gesloten en moest het dus doen met een koptelefoontje voor de M3 en de andere door de pc luidspreker!(de tracks in Cool Edit).

Ik maak op zo`n beetje elk keyboard/synth wel een Do You Think I`m Sexy, Kan me dan in het intro heel erg uitleven met verschillende sounds!

Laatst gewijzigd:
Maar of je nou door een koptelefoon of door een monitor luistert, voor de strakheid maakt dat toch niet uit?
Sommige dingetjes klinken best lekker, maar is inderdaad verre van strak, en het nummer voldoet wel weer aan de criteria van Quifsters lijstje, zullen we maar zeggen.

je kunt goed spelen, misschien eerst de solo's wat vaker op een wat lager tempo oefenen , en ook eens gewoon helemaal het nummer los spelen, zonder begeleiding. wordt het misschien nog beter.

je kunt goed spelen, misschien eerst de solo's wat vaker op een wat lager tempo oefenen , en ook eens gewoon helemaal het nummer los spelen, zonder begeleiding. wordt het misschien nog beter.

Ik kan redelijk snel soleren op een synth, maar het hangt er een beetje vanaf wat voor solo het is...

Die dingen van Queen(A kind of magic, Bohemian Rhapsody etc etc) gaan me makkelijk af, en ook een gewone geimproviseerde solo lukt ook wel...

maar als ik geen goed direct afluister appratuur heb en dus moet blijven klooien met koptelefoon tegen mijn oor met 1 oortje en met 1 hand spelen, dat is lastig.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back