Ik wil het best minder kazig maken, maar nu komt toch de vraag:
HOE?!
Ik weet namelijk zelf niet echt wat ik verkeerd doe, ik speel de nummers in, gebruik sounds waarvan ik denk dat het er wel bij past, en thats all.
nou ik ga het proberen uit te leggen zoals ik het zie:
ik ga je nummer chronology erbij pakken dan als refererentie.
Wat je volgens mij zou moeten doen is anders omgaan met het maken van je nummers op een korg m3.
Melodietechniek:
Constatering;
Alles wat je tot nu toe maakt is het spelen van nummers als een keyboard speler. Wat bedoel ik daarmee, je speelt de melodielijn met heeeeeel veel noten (in lijntjes die je jezelf aangeleerd hebt en eigenlijk steeds hetzelfde zijn) in een ritme wat je veel hoort bij keyboard spelers (soort van swing om de melodielijn vorm te geven).
Tip:
hanteer voor nieuwe nummers de regel
less is more , Het voelt misschien prachtig aan om 100 noten in een halve minuut te spelen, maar het wordt rommelig. Probeer je meer te concentreren op de echte definitie van de melodielijn en laat heel veel van die keyboard techniek truukjes eens weg. Dus maak een melodielijn minder noten, waarbij je de verschillende noten een verschillende lengte geeft, zodat je meer een verhaal verteld.
Timing:
Constatering;
Daarnaast weet je inmiddels wel dat je timing er flink naast zit waardoor alles rommelig klinkt. Dat kan je niet voorkomen met je huidige opname techniek, dan moet je strakker spelen
Tip;
Ga toch eens experimenteren met een sequencer, dat hoeft niet per se op de computer, bijvoorbeeld op de korg m3 heb je een record knop, zodra je die indrukt neem je je pattern op. Druk daarna eens op het touchscreen en quantiseer die part. Zal een wereld van verschil zijn.
Doe dat voor alle parts die je wilt maken, en dan kan je daarna je song in de m3 gewoon naar een usb stick renderen. Resultaat: Perfect geluid, en alles strak in sync.
Voor de rest is er geen verschil met het opnemen in cooledit, je moet alleen in de m3 sequencer dus je part nummer veranderen als je een andere part opneemt, plus op het record knopje drukken. Als het fout gaat, geen probleem neem je opnieuw op.
Sound en Effect gebruik
Bijna al je tracks kies je een preset waarmee je gewoon begint te spelen. Let op op de soundkeuze, een orgel vind je misschien mooi, maar als je die snoeihard in de mix zet (harder dan je drums zoals in 1 van je voorbeelden) dan is het INSTANT KAAS gevoel. Als je nummers naspeelt, probeer dan zoveel mogelijk de originele geluiden te benaderen.
Effecten zijn minstens zo belangrijk, als je alles droog opneemt klinkt het nergens naar. Als je op alle sounds een enorme bak galm zet klinkt het nergens naar, als je op een sound een delay zet in een ander tempo dan je song klinkt het nergens naar.
tip:
Check de sounds van het origineel, en pas het effect per sound toe zoals dat in het origineel gebruikt wordt.
Aandacht
constatering;
Ik vind dat je echt geen aandacht besteedt aan de tracks die je post. Je bent veel te snel tevreden over je eigen resultaat. Wees ook vooral eerlijk op een forum, je kunt wel zeggen dat je de sega sound wilde benaderen achteraf, maar je zet jezelf op die manier voor schut, moet je gewoon niet doen, want niemand gelooft dat en iedereen valt weer over je heen.
Tip:
probeer eens een nummer echt na te spelen, dus niet de typische keyboard likjes en blij zijn , maar gewoon echt eens luisteren naar de melodielijn en die zoveel mogelijk proberen te benaderen. Het hoeft geen 100-en noten te zijn in korte tijd.
Algemeen
Ik denk dat je de skills hebt om beter te worden. Je moet voor jezelf beslissen of je op je huidige niveau wilt blijven, of dat je een stapje hoger wilt gaan. Met beide is niks mis, maar als je verder wilt zul je er moeite voor moeten doen. Ik weet dat je dat wel kan, maar ik denk ook dat je iemand om je heen mist die je de juiste richting op begeleidt. Dus zul je het zelf ECHT moeten willen omdat het best lastig is om verder te komen.
probeer bovenstaande tips gewoon eens in de komende maanden (dus niet dagen, doe het rustig aan) uit te voeren. Dan zal het zelfs jou gaan lukken om een korg m3 minder kazig te gaan laten klinken.
om je te laten horen hoe een korg m3 met een heel simpel te spelen JMJ nummer kan klinken bekijk de volgende video maar eens. Hier wordt met een laser midi controller de korg m3 bedient waarin alles wat je hoort door de korg m3 (in sequencer mode) gespeeld wordt.
succes