Melodie/harmonie tips bij het componeren

als toevoeging op sander zijn post zou je ook nog gebruik kunnen gaan maken van voicings om jazz chord play te gaan doen. Je doet dan de techniek van het akkoord zoals door Sander beschreven in de rechterhand, in de linkerhand speel je dan een oktaaf lager de 1e en 5e noot van van de toonladder van het akkoord . In de rechterhand laat je die noten dan weg omdat je die links al speelt.

dus stel je hebt het volgende akkoord: C - Eb - G - Bb - D
het akkoord heeft de C toonladder, eerste noot is dus C, 5e noot is dus G.
dan speel je als voicing:
linkerhand: C - G
rechterhand oktaaf hoger: Eb - Bb - D

dit is de meest basis voicing die je kan hebben.

voor een iets complexere voicing zou je ook het volgende kunnen doen:
linkerhand: C - G - D
rechterhand: Eb - G - Bb - D (of bij ervaren spreiding van je handen: Eb - Bb - D - G)
Deze techniek wordt veel in Neo soul gebruikt voor de basis akkoorden

Dat zijn goeie ja, je kan super veel varieren met de voicings en ik verbaas me er telkens weer over hoe het karakter toch nog drastisch veranderd met -in feite- dezelfde noten.

Dit vind ik persoonlijk een hele mooie ligging (de 7/6 ligging heet dat geloof ik) : Het akkoord C13 > C-E-G-A#-E-A

linkerhand: C - A#
rechterhand oktaaf hoger: E - A - C

Misschien meer blues dan jazz.. weet het eigenlijk niet, ik gebruik deze in beide stijlen door elkaar. Sowieso of een akkoord aan een stijl te verbinden is.. is beetje rekbaar lijkt me. Maar zodra een akkoord complex klinkt zeggen mensen al gauw "jazz"

Nog een dan, ook een mooie om lekker mee te "raggen" in een blues solo, de mol-10

Het akkoord C 7/b10 > C-E-G-Bb-Eb

linkerhand, net boven de centrale "c" : E - Bb - Eb
rechterhand 2 oktaven hoger: C - G - C

:P

Dat zijn goeie ja, je kan super veel varieren met de voicings en ik verbaas me er telkens weer over hoe het karakter toch nog drastisch veranderd met -in feite- dezelfde noten.

Tja dat is ook wel weer logisch. Pak eens witte toets, en sla iedere keer een witte toets over totdat je zeg maar twee octaven (en in principe alle witte toetsen binnen een octaaf) hebt gehad - klinkt gewoon goed.

Probeer nu eens alle witte toetsen tegelijk binnen een octaaf - klinkt nergens naar

Als je nu niet één maar twee octaven schuift in dat accoord, klinkt het wel iets anders, maar heeft het toch een beetje de zelfde feel. En waarom dat zo is kan een Wout Blommers wel weer uitleggen ;)

hehe da's waar, is ook logisch.

Dit ook bijv:

Chromatisch: 1 halve noot afstand / is maar 1 variant
hele toonstoonladder: 2 halve noten afstand / zijn 2 varianten
Dim ladder : 3 halve noten afstand / zijn 3 varianten (excl. de 6 extra varianten heel/half & half/heel)
vermeerderd (+5) : 4 halve noten afstand / zijn 4 varianten

Ik weet dat dat logisch is, maar die relaties en de symetrie vind ik bijzonder.. en het is ook handig te onthouden.

Dit vind ik persoonlijk een hele mooie ligging (de 7/6 ligging heet dat geloof ik) : Het akkoord C13 > C-E-G-A#-E-A

linkerhand: C - A#
rechterhand oktaaf hoger: E - A - C
:okdan:
gisteren even geprobeerd, ik heb deze nog nooit eerder toegepast. Ik vind het een mooie ligging.

thnx voor de tip :)

Misschien nog een tip voor hen die nog een cursus zoeken. Ikzelf heb gisteren nog examen afgelegd voor Harmonieleer. De cursus die ik daarvoor gebruik (van een prof aan het Lemmens-instituut, geloof ik) is niet al te duidelijk, en na wat zoeken ben ik op composer.rowy.net terecht gekomen. Je vind er een gratis te downloaden cursus (167 blz.) "Beknopte Harmonieleer" met veel voorbeelden, oefeningen en bijhorende oplossingen. Volgens mij zeer de moeite waard.

Goeie tip Rael, gratisj ies goed.

Nog een leuke (ook gratisj) hersenkraker .. deze vind ik ook heel bijzonder klinken en hij is te behappen ook voor minder getrainde spelers.. muziek-leken krijgen al gauw "wow" factor als je dit snel speelt :P

Het begint met een mineur 3-klank en een kwint (5e trap) in de bas:

Rechterhand: C-Eb-G
Linkerhand octaaf lager: G

Dat is een mooi startpunt (hoeft niet perse, maar 't klinkt beter)

Vervolgens doe je tegelijkertijd met je linker- en rechterhand dit:

Rechter hand: bovenste vinger 2 halve noten omhoog -> middelste vinger 3 halve noten omhoog -> onderste vinger 3 halve noten omhoog.

Dan krijg je: C-Eb-G > C-Eb-Ab > C-Eb-A > C-E-A > C-F-A > C-F#-A > Db-F#-A > D-F#-A > D#-F#-A |stop| de volgende verhoging is de A naar Bb, en dan ben je weer "terug bij af" in dezelfde setting als je begon maar dan niet in Cmin, maar in Ebmin.. next :)

Linker hand: chromatisch naar beneden G-Gb-F-E-Eb enz. die blijft doorgaan bij elke noteshift met je rechterhand.

Resultaat is een oneindige spiraal akkoorden :)

Hoe het exact in elkaar steekt (waarom het klopt) ben ik nog niet uit, wat ik wel zie is een herhalend akkoord-type patroon : mineur, dubbelverminderd, dominant 7

Wat een duistere hobby is 't toch :P

Laatst gewijzigd:
leuk sander.

ik heb ook nog wel een favoriet die we veel gebruiken bij jammen. De II - V - I progressie in de harmonisch mineur ladder. Vooral die in G harmonisch mineur vind ik erg mooi.

dan krijg je dus als akkoord schema:
Am7(b5) - D7(b13b9) - Gmin9 - Gmin9

voor de mensen die dit uit willen proberen en liever de noten uitgeschreven zien:
Am7 (b5): linkerhand: A rechterhand: A - C - Eb - G
D7 (b13b9): linkerhand: D rechterhand: F#- Bb - C- Eb
Gmin9: linkerhand: G rechterhand: F - A - Bb - D

Met name melodielijnen of solo's in Dorian werken hier heel mooi over.

Ah ja da's een mooie 2-5-1.

Grappige is, als je 'm iets veranderd, heb je "cosmic girl" van Jamiroquai :P moest daaraan denken door jouw D akkoord.

Gmin9 - Amin9 - D#min6 / D

Ik schrijf het D akkoord iets anders, ik koppel de werkelijke noten los van de D basis en maak er een slash-chord van; staat niet alleen duidelijker zonder al die b9/b13 etc maar geeft ook direct een 'hint' voor je solo. Want in feite speel je een D#min6 (of een C half dim bij andere ligging) op een D basnoot.. zal misschien theoretisch niet o.k. zijn maar voor mij zo makkelijker te onthouden en toe te passen 'in allerijl'.

Ook mooi om soms van het D akkoord een poly te maken met een Ab majeur (tritonus daar istie weer) :

Am7 (b5): linkerhand: A rechterhand: A - C - Eb - G
D7 | Ab linkerhand: D rechterhand: A- C - Eb - G#
Gmin9: linkerhand: G rechterhand: Bb - D - F - A (of Bb - D - F# - A)

leidtoon is dan: g-g#-a

@Ensemble, ik hoop dat je het nog volgt, er staan al echt een hoop bruikbare dingen tussen om je uren mee te vermaken :)

Laatst gewijzigd:
@ Sander ga gewoon door! Ik volg het zeker wel. Heb alleen nog geen tijd gehad om het toe te passen. Hoop dit weekend:okdan:

Volgens mij ging het hier toch om een compositorisch vraagstuk, liedje maken zeg maar!? Het lijkt wel uitwisselen van brede liggingen van vette akkoorden om zelf op te kicken en de daarbij behorende toonladders die je kunt gebruiken om erover te soleren...deze jongen wil verder geholpen worden met liedjes maken, in de elektronische sferen met een jazzy inslag.
Ik heb nog geen tijd gehad om bij een vriend van mij in z'n kast te duiken maar daar zitten wat bruikbare boeken in, dus wat titels volgen zodra ik m te pakken krijg.

Joh dat maakt toch niet uit, toen ik zoekende was pakte ik alles aan wat ik voor me voeten geworpen kreeg (nu nog natuurlijk)

Soms kan 1 akkoord je oren/ogen open zetten en van het ene inzicht komt het andere inzicht.. ik zie er geen kwaad in eerlijk gezegd; en ik deel ze graag. Daarnaast had ik al voorzien in een mooie link naar de popschool-maastricht, mag ik dan ff akkoorden spuien :P

Als de TS er bezwaar tegen heeft, dan horen we dat wel toch. Maar ok, het is beetje off-topic.

@ manu, ik hoor graag die titels inderdaad want dat blijft essentieel. Verder moet ik zeggen dat ik deze thread toch wel zeer bruikbaar vind.
Anyway, de zon schijnt!

......Wat ik zou doen in jouw geval is een stuk of 5 bestaande verschillende nummers in de stijl die je wilt maken uitzoeken (die je leuk vindt). Per track importeer je die in je favoriete DAW om daar zo een style guide van te maken.

een style guide zoals ik ze gebruik is bijvoorbeeld een notatie van het arrangement dan kun je bijvoorbeeld het volgende noteren op basis van de track die je analyseert: (4 maten intro, 8 maten basis beat, 8 maten Beat plus melody, 1 maat downlifter, 4 maten bridge, 8 maten beat plus melody, 3 maten outro).

Ik zelf gebruik daar tab markeringen voor plus een arrangement indeling waarbij ik de parts even snel in meerdere arrangementen kan testen voordat ik de track compleet neerzet in de daw (op basis van de patterns).

Als 2e noteer je dan de chordprogressie trappen van je voorbeeld track.
(Dus bijvoorbeeld: II, IV, I, V, I, IV, I)

als 3e vul je alvast een paar vst's met de sounds die je wilt gebruiken zodat het de track sfeer benaderd.

deze sla je op als een template voor je toekomstige tracks.

Als je dit dan voor alle 5 de voorbeeld tracks doet, dan heb je een enorme hoeveelheid richtlijnen voor arrangement en akkoord progressie, en hoef je je nog alleen maar te concentreren op je track zelf (dus welke akkoorden, welke melodie, welk ritmisch gevoel).

Op deze manier zul je echt heel snel goed klinkende resultaten boeken in de stijl die je geanalyseerd hebt.

Doordat je deze geanalyseerd hebt bouw je ook gevoel op voor die stijl en uiteindelijk kan je hier dan gewoon vrij op varieren binnen de stijl richtlijnen die er bestaan.

Daardoor hou je dus veel tijd over om de komende jaren te verdiepen in de algemene theorie, want dat is helaas niet te leren in een paar weken / maanden, maar wel de moeite waard.

Wat een leuk en handig idee zo een style guide, ga ik ook even proberen :eureka:

Het lijkt wel uitwisselen van brede liggingen van vette akkoorden om zelf op te kicken en de daarbij behorende toonladders die je kunt gebruiken om erover te soleren...deze jongen wil verder geholpen worden met liedjes maken, in de elektronische sferen met een jazzy inslag.
misschien begrijp ik je verkeerd manu, maar ik snap je reactie niet zo goed, zo kun je elke bijdrage aan een thread wel compleet om zeep helpen.

juist die akkoorden progressie tips zijn heel handig voor beginners en gevorderden om een beetje gevoel te krijgen van hoe akkoordprogressies in harmony tot stand komen.

Ik heb nou niet het gevoel dat we hier compleet doorslaan met theorieen, ik let daar heel erg op , door veel vaktermen te vermijden hier op het forum en het zo toegankelijk mogelijk te houden voor iedereen.

De tips van sander vind ik zelf erg bruikbaar en voor zover ik dat kan beoordelen zijn ze voor veel anderen ook erg handig.

Maar goed, elke keer als een een soort van theorie thread is, dan zijn er wel weer van die forumleden die weer moeten schoppen, dus ik heb de boodschap wel weer begrepen en zal wel weer afhaken. Het maakt me verder ook niets uit.

Joh dat maakt toch niet uit, toen ik zoekende was pakte ik alles aan wat ik voor me voeten geworpen kreeg (nu nog natuurlijk)

Soms kan 1 akkoord je oren/ogen open zetten en van het ene inzicht komt het andere inzicht.. ik zie er geen kwaad in eerlijk gezegd; en ik deel ze graag. Daarnaast had ik al voorzien in een mooie link naar de popschool-maastricht, mag ik dan ff akkoorden spuien :P

Als de TS er bezwaar tegen heeft, dan horen we dat wel toch. Maar ok, het is beetje off-topic.

Snap ik wel natuurlijk, alleen ben ik wel voor een bepaalde basis kennis en niet in het wilde weg leuk klinkende dingen voorgeschoteld te krijgen, ook al kom je daar op de korte termijn iets verder mee. Je blijft altijd tegen grenzen aanbotsen wat vaker demotiverend werkt dan motiverend en in beide gevallen ben je terug bij af: die basis aanleggen of vergroten/verbreden.

Tevens ben ik een aanhanger van een duidelijke scheiding aanbrengen in het ontwikkelingsproces van componeren, arrangeren/instrumenteren, produceren. Deels overlapt het, deels zijn het echt gescheiden disciplines die je wel, vanuit de boven beschreven basis, kan gaan combineren in je eigen creatieve proces maar toch...als je op de lange termijn kijkt (maar ook kortlopend al resultaat opleverd en niet alleen ff snel plezier om iets dat je 2 seconde eerder nog niet had ontdekt, maar echt blijvend resultaat) zeg ik ga aan die basis werken, qua songwriting (componeren en arrangeren) sla er wat goede boeken op na en analyseer wat tracks die je hoog hebt zitten, of duik wat dieper in artiesten die maken wat jij graag wilt (verlies je niet in het willen ontwikkelen van een eigen sound of stijl, die komt of die komt niet) en qua speelplezier probeer de dingen uit die Quif en Sander hierboven beschrijven en neem die als uitgangspunt om verder in die materie te duiken. Zei noemen deze dingen ook op vanuit een bredere basis die ze hebben dus snappen wat erachter zit, alleen de voicing zijn leeg en nutteloos, hooguit klinken ze lekker.

Maar dit is mijn mening, en mijn tip...er is niet 1 weg die naar Rome leidt, alhoewel er wel aan te raden routes zijn hahaha

misschien begrijp ik je verkeerd manu, maar ik snap je reactie niet zo goed, zo kun je elke bijdrage aan een thread wel compleet om zeep helpen.

juist die akkoorden progressie tips zijn heel handig voor beginners en gevorderden om een beetje gevoel te krijgen van hoe akkoordprogressies in harmony tot stand komen.

Ik heb nou niet het gevoel dat we hier compleet doorslaan met theorieen, ik let daar heel erg op , door veel vaktermen te vermijden hier op het forum en het zo toegankelijk mogelijk te houden voor iedereen.

De tips van sander vind ik zelf erg bruikbaar en voor zover ik dat kan beoordelen zijn ze voor veel anderen ook erg handig.

Maar goed, elke keer als een een soort van theorie thread is, dan zijn er wel weer van die forumleden die weer moeten schoppen, dus ik heb de boodschap wel weer begrepen en zal wel weer afhaken. Het maakt me verder ook niets uit.

Dan begrijp je me inderdaad verkeerd, en moet je zeker mijn laatste post (van nu net) even lezen. Ik ben zelf ook geschoold, en daarnaast 'streetwise' geworden in de praktijk dus snap jullie ook wel. Je moet helemaal niet afhaken omdat ik misschien ergens vraagtekens bij zet...dit forum is toch om te leren en daarom wil ik helemaal niets onderuitschoppen en je zou inmiddels toch beter moeten weten dat ik niet iemand ben die threads om zeep wil helpen en theorie verwerp?! Zekers niet...lees mijn laatste post ff please

Dan begrijp je me inderdaad verkeerd, en moet je zeker mijn laatste post (van nu net) even lezen.
ok gelezen, heb de eerdere post dan inderdaad verkeerd geinterpreteerd sorry daarvoor.

Je hebt helemaal gelijk Manu maar.. dit is een forum.

De links/tips die van belang zijn voor de lektuur daar zijn er al een aantal van gegeven (die van jou komt nog begrijp ik), en het is de bedoeling dat de TS en wie nog meer geïnteresseerd is dat gaat oppakken verder. En er zit geen limiet in het aantal pagina's van een thread dus een paar akkoorden/gimmicks moet kunnen toch.

En ja, het komt van een bredere basis maar de voicings leeg en nutteloos ?? Dat vind ik niet. Als je zo'n voicing nog nooit gespeeld hebt, en je vind het super klinken, kan het je alleen maar méér aanmoedigen om de rest uit te zoeken.

Die bredere basis heb ik ook niet alleen vanuit de boeken en vanuit de jaren les die ik vroeger heb gehad.. eerder van m'n eigen uitpluiswerk van bestaande muziek (vooral dat). Toen was er ook geen synthforum waar ik handige tips/trucs en leuke akkoordenwisselingen vanaf haalde, maar als die er was had ik er zeker gebruik van gemaakt, en ik zou blij zijn geweest met elk nieuw akkoord die ik nog niet kende.

Dus dan heb je de keuze om een linkje te posten en succes te wensen, of een linkje + wat akkoorden(-wisselingen) te posten zonder een heel lang stuk achtergrond informatie.. ik kies dan voor het laatste, waarom ook niet.

Hoi Ensemble, nog iets waar je mee verder bent gegaan?? Zit zo terug te lezen en geloof dat ik misschien toch wel erg veel text heb neergekwakt hehe :o: (ik verveelde me denk ik)

Back